"MAN VCE RORABKU," napsal Sivák například pod jeden z policejních protokolů. Chtěl tím vyjádřit, že má vše v pořádku.
Reagoval tak na výtky, že v jeho taxíku jsou nedostatky a že jezdí v jiném voze, než na který má povolení.
Pak se podepsal třemi křížky. "Psal jsem to tak proto, že jsem byl rozrušený," hájí se Sivák. V testu psát nemusel, stačilo zatrhávat správné odpovědi.
Během čtyř let už dokázal za různé přestupky při ježdění taxíkem nastřádat pokuty za 360 tisíc korun. Nezaplatil, přesto může jezdit dál.
Mít statisícové dluhy a porušovat pravidla se taxikáři Romanu Sivákovi daří už několik let. "Dokud nezačne platit nový zákon, proti takovým lidem nic nezmůžeme," řekl šéf odboru dopravy magistrátu Jan Heroudek. Připustil, že test, který se křížkuje, by teoreticky mohl udělat i člověk, který hůře píše.
MF DNES přitom již před měsícem zjistila, že městská úřednice Eva Müllerová, která byla v komisi, jež dohlížela na průběh taxikářských testů, byla policií obviněna z přijímání úplatků. Spolu s ní policisté obvinili i bývalou zaměstnankyni magistrátu Danielu Siglerovou a další pražské taxikáře.
Podle vyšetřovatelů se měla výše úplatku pohybovat kolem deseti tisíců korun. Za to mohli taxikáři tajně dostat předvyplněné testy se správnými odpověďmi. Taxikář Sivák, který se do protokolů podepsal křížky, však tvrdí, že číst i psát umí dobře. "Na zkoušky jsem se sice učil déle, ale udělal jsem je," říká Sivák.
"Všechny testy nyní fungují přes počítač, kde se označuje správná varianta ze tří možností," řekl Ladislav Pivec, ředitel Ústavu dopravního inženýrství, který taxikářské zkoušky organizuje.
Zkoušky kromě pražského místopisu vyžadují i znalost některých zákonů a objevují se zde například otázky typu: Kdo se může zprostit odpovědnosti za škodu či Do jaké kategorie patří koncesovaná živnost taxislužba.