Nutno uznat, že na těchto větách, jsou-li míněny jako věcná kritika, či dokonce sebekritika, patrně nic nepřijatelného či podivného nebude. Každý z nás se někdy něčemu nepřizpůsobí. Každý z nás se jistě setkal s různými výroky o Romech. A předstírat, že snad poprvé slyší některý typ vět až z úst tohoto člena vlády, by bylo jistě velmi úsměvné.
Například každý z nás se jistě ve svém životě setkal s někým, kdo se v různých konkrétních situacích projevoval jako poněkud nepřizpůsobený. A prakticky každý z nás se také někdy něčemu nepřizpůsobí.
Nakonec se tedy lze jistě shodnout na tom, že ono nepřizpůsobování se zdaleka není charakteristikou skupinovou, či dokonce jen nějaké jedné konkrétní skupiny definované například etnickou příslušností jejích členů.
Stejně tak objektem nepřizpůsobování se mohou být velmi odlišné věci. A například ti, kteří se nepřizpůsobují většinovému vkusu či většinovým názorům, kteří plavou proti proudu a stojí si za svým názorem, se pak dokonce mohou stát objektem závisti těch, kteří by to také chtěli dokázat, ale nedokážou to a vydávají se pohodlnější cestou po proudu.
Každopádně tak není dobré zaměňovat to, že se někdo skutečně může projevovat v nějaké konkrétní situaci jako například nepřizpůsobený některým sociálním zvyklostem, a to, jsou-li celé skupiny osob označovány kolektivním znakem, kterým je absence schopnosti tohoto přizpůsobení, kdy jsou tedy označovány za nepřizpůsobivé.
Je-li navíc tato skupina definována svou etnickou či národnostní příslušností, nedává hodnotitel, který vyřkl ortel nepřizpůsobivosti, jejím členům žádnou šanci. Stejně se nikdy nepřizpůsobí, říká ten, kdo nálepku nepřizpůsobivosti rozdává.
Rozmisťování Romů
A co se týče rovnoměrného rozmisťování romské populace, o kterém jsem v poslední době slyšel už několikrát: představitelé demokratických zemí obvykle neorganizují a ani nijak netematizují žádné optimální, rovnoměrné ani žádné jiné rozmístění žádného etnika či jinak definované skupiny lidí.
A snad jen pro úplnost, každý občan republiky má všechna práva a povinnosti stejná jako kterýkoliv jiný občan a je jen na něm, kde se svobodně rozhodne žít. A zesměšňování jakéhokoliv etnika, a to dokonce odkazem na barvu jeho pleti (ti "opálení"), je zcela nepřijatelné i tehdy, pokud by nešlo o ústavního činitele.