Pacienti sedí v plné čekárně pražské Nemocnice Na Bulovce. V ruce papírek s číslem, oči na televizní obrazovce, která jim ukáže, že jsou na řadě. Na monitoru několikrát za hodinu musí zhlédnout politický spot České pirátské strany. Je totiž říjen a blíží se volby.
Scéna, která se podle smlouvy Pirátů s firmou Active Vision před sněmovními volbami odehrávala ve dvacítce nemocnic – včetně státních – po celém Česku. O několik let dříve, před komunálními volbami, firma pouštěla spoty zase pro hnutí ANO. Zdarma.
Ač, jak lze vyčíst ze smlouvy s Piráty, firma Active Vision vysílání minutového spotu čtyřikrát do hodiny během deseti dnů ocenila na bezmála 400 tisíc korun. I tak se jí to vyplatí, pro představu: od Všeobecné fakultní nemocnice (která politické spoty zakázala) získala v říjnu zakázku na dodávku a provoz vyvolávacích systémů v hodnotě 30 milionů korun.
Na schůzkách s Piráty zastupoval firmu Active Vision Tomáš Horáček, vlivný podnikatel ve zdravotnictví. Muž v minulosti odsouzený za pojistný podvod, u něhož se sbíhají vazby několika firem. Ty na dodávkách materiálu do státních zdravotnických a sociálních zařízení za poslední rok a půl inkasovaly celkem více než 300 milionů korun.
Sponzoring Horáčkovi otevřel cestu k politikům. Po krajských volbách v roce 2016 byl ve štábu ANO, Piráty pozval na výlet na konopnou farmu do Slušovic. „Zjistil jsem během schůzky, že společnost má prostřednictvím spřízněných osob investice v léčebném konopí, má tedy zájem dostat je na trh,“ popsal své setkání s Horáčkem volební manažer Pirátů Štěpán Štrébl.
Oficiální majitelka firmy Active Vision Nina Rydlová tlak na politiky popírá. „A priori není pravda, že by kdokoliv z naší společnosti jednal s politiky nebo u nich dokonce lobboval.“