"Nevíme, kdy bylo zařízení do nemocnice umístěno, ale domníváme se, že to muselo být v době, kdy jsme jednali se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou o uzavření dlouhodobé smlouvy," tvrdí odborný poradce nemocnice Vladimír Dryml. Podle něho na nahrávání hovorů upozornila vedení zdravotnického zařízení jedna z firem sídlících v nemocnici, kterou někdo varoval.
"Trestní oznámení jsme podali na neznámého pachatele, i když se domníváme, že hovory bez našeho souhlasu nahrávají pracovníci záchranné služby. Ti podle zákona mohou monitorovat pouze tísňové volání na číslo 155. Podle našich informací jsou však zaznamenávány hovory i na dalších pěti telefonních linkách včetně dvou vnitřních," říká Dryml.
Trutnovští záchranáři instalaci nahrávacího zařízení nepopírají, ale považují ji za legální. "Donedávna jsme ve Vrchlabí nahrávali pouze tísňová volání na linku 155. Podle vyhlášky o záchranné službě jsme však povinni monitorovat všechna vstupní a výstupní data. Proto jsme nahrávání museli rozšířit na všechny telefonní linky končící u našich posádek," vysvětluje ředitel Okresního střediska záchranné služby v Trutnově Vladimír Hadač.
Tvrdí, že záchranáři o instalaci nahrávacího systému vedení nemocnice informovali a to s ní souhlasilo. "Ředitel vrchlabské nemocnice dokonce pověřil firmu spravující vnitřní telefonní síť, aby nám linky určené k monitorování připravila. Bohužel jsme si dohodu nenechali písemně potvrdit," říká Hadač.
Ředitel nemocnice Jaroslav Fiala oponuje: "Ředitel trutnovské záchranné služby mi někdy v únoru sdělil, že mají v úmyslu některé linky nahrávat. Odpověděl jsem, že se budou muset nejprve poradit s firmou, která v nemocnici instalovala novou ústřednu, a tím náš rozhovor skončil. O konkrétních číslech linek jsme nikdy nemluvili a neuzavřeli jsme žádnou písemnou dohodu, takže o našem souhlasu s monitorováním hovorů nemůže být řeč."
Instalaci nahrávacího zařízení pro záchranáře zajišťovala pardubická firma Retia. Podle jejích pracovníků je téměř vyloučeno použít systém ve vrchlabské nemocnici k zaznamenávání jiných než tísňových volání.
"Při námi nastavené konfiguraci jiné hovory nahrávat nelze. Nikdy se samozřejmě nedá stoprocentně vyloučit, že podobné zařízení někdo nezneužije. Musel by to však být odborník a k přístroji nepozorovaně natáhnout asi třicetimetrový kabel od nejbližší telefonní ústředny," konstatoval pracovník firmy Retia Vít Kopecký.