Německé dálnice ovládli piráti

  • 195
Německé dálnice jsou stále nebezpečnější, ovládli je řidiči jako vystřižení z dobrodružných filmů. Snaží se pomalejší šoféry nelítostně vytlačit z pruhu. Řítí se ohromnou rychlostí a nechávají ze sebou zraněné i mrtvé. A někdy o tom ani nevědí, neboť se z "místa činu" bezohledně řítí dál.

Německá dálnice se stala místem plným násilí, policie varuje, že agresivity výrazně přibylo, a zároveň si stěžuje na nedostatek zaměstnanců, kteří by mohli podobným případům zabránit.

Většina bezohledných řidičů (či spíše kaskadérů) si není své viny vědoma. Prostě ostatní jedou příliš pomalu, argumentují podle policie na svou obhajobu.

Celou zemí otřásla nedávná tragédie na dálnici A5 u Karlsruhe, když jedenadvacetiletou řidičku vytlačil ze silnice dosud neznámý řidič luxusního mercedesu. Mladá žena a její dvouletá dcerka zahynuly, řidič jel dál.

Policie registruje čím dál více případů agresivních řidičů, dopravní experti se obávají o bezpečnost provozu. Politikové vládní Strany zelených vyzvali řidiče, aby ty, kteří je ohrožují, v zájmu bezpečnosti své i ostatních okamžitě oznámili úřadům.

V Bavorsku se například již léta montují na dálniční mosty kamery a policisté chodí s kamerami také do ulic. Díky tomu přišlo o řidičský průkaz 9500 nebezpečných řidičů. Třetina z nich byla z Bavorska.

Experti se domnívají, že celý problém se zlehčuje. Ostatně spolková republika je nadále jedinou západoevropskou zemí, která nezná rychlostní limit na dálnicích. Pokuta za překročení rychlosti je maximálně 375 eur a tři měsíce bez řidičského průkazu.

Stovky motoristů tak denně "řádí" na německých silnicích a unikají spravedlnosti. A více než 80 procent řidičů si podle průzkumů veřejného mínění myslí, že agresivní piráti potrestáni nebudou.

"Vlastně jim ve většině případů ani nehrozí oznámení, a už vůbec ne trest," upozornil Christian Maag, dopravní psycholog, autor studie, kterou vypracoval ve spolupráci s více než 300 policisty a 7000 řidiči.

Extrémní teploty vše navíc zhoršují - psychologové tvrdí, že s horkem přibývá i agresivity. Na jihu Hesenska zadržela policie "závodníky" - řidiče 22 aut, kteří se honili rychlostí 240 kilometrů za hodinu.

Na dálnicích kolem Mnichova pronásledovala policie 51letého inženýra, který při jízdě vytlačoval z rychlého pruhu pomalejší auta, a způsobil tím sedm dopravních nehod, při nichž jako zázrakem nebyl nikdo zraněn. Když ho policie nakonec po šedesátikilometrové honičce konečně zastavila, muž se pokusil o vtip: "Jsem známý pilot formule 1 a nikdo mi nebude stát v cestě," prohlásil podle německého tisku.

Podobných extrémních případů není málo. Loni byly zaregistrovány za rychlou jízdu tři miliony mužů a 624 000 žen. Ze 24 625 nehod, které se loni staly na německých dálnicích, jde 11 899 na konto rychlé jízdy a 6274 mají na svědomí bezohlední "piráti".

U více než poloviny řidičů, jak vyplývá ze studie Christiana Maaga a univerzity ve Würzburgu, bylo patrné agresivní chování. Alarmující situací se zabývali i psychologové, kteří uskutečnili průzkum mezi šoféry krátce poté, co zaparkovali auta u dálničních odpočívadel.

Výsledek byl ohromující. Pouze minimum z nich uvedlo, že v poslední době řídili v klidu a uvolněni. Většina přiznala několik "agresivních epizod", drzé a nebezpečné předjíždění zprava a vytlačování pomalejších aut ze silnice.

Spolková vláda chce proto zpřísnit sankce proti extrémním kaskadérům, a to odebráním řidičského průkazu až na šest měsíců. Problém má samozřejmě mnoho různých aspektů. Od roku 1960 se v Německu šestkrát zvýšil provoz, na dálnicích se v letech 1970 až 1998 zdvojnásobil.

Němci se ptají, zda nepotřebují více silnic a dálnic. "Co opravdu platí, jsou sankce," tvrdí policista Bernd Kupferschmidt. "Když hříšník sedí v našem policejním autě a prohlédne si záznam své divoké jízdy, který jsme natočili, často nás prosí o dvojnásobek pokuty, jen aby nepřišel o řidičák. Nejvyšší trest by pro ně bylo jezdit příští měsíce jen železnicí."


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video