Většinou se jedná o šoféry, kteří doma o doklady přišli kvůli řízení v opilosti.
Nové si pak bez problémů třeba i za úplatek pořídí v zahraničí, protože jim jakožto unijní platí i doma. Vyhnou se však nepříjemným a nákladným procedurám, které by je na cestě k novým dokladům čekaly v Německu. Každý uchazeč o řidičák tu totiž musí podstoupit lékařskou a psychologickou prohlídku. Testy jsou ale drahé a procento těch, kteří neuspějí, je vysoké.
Spolkový správní soud rozhodl, že německé úřady budou nově smět řidičské průkazy vystavené mimo Německo přezkoumat. Mohou zjišťovat, zda řidiči skutečně žili ve státě, který doklad vystavil. Právě to je totiž podmínka, kterou Němci v cizině často za úplatek obcházejí.
Podle zákona by měli v cizině přechodně bydlet alespoň 185 dní nebo tam studovat, aby tam mohli průkaz získat. Pokud příslušná členská země sdělí, že tomu tak nebylo, mohou německé úřady používání takového řidičského průkazu zakázat.
Úřady se na řidiče přeptají
Německé soudy se "řidičákovou turistikou" zabývaly kvůli stížnosti dvou řidičů. Ti přišli o průkaz poté, co usedli za volant pod vlivem drog nebo alkoholu. Nový doklad si opatřili v Polsku.
Případem podviného získávání řidičáků se nedávno zabývala i česká justice. Desítky Němců v nepomucké autoškole zřejmě za úplatu získali řidičské oprávnění. Převažovali mezi nimi lidé, kterým policie v domovské zemi sebrala řidičák za opakovaná závažná porušení zákonů nebo za alkohol. Zkoušky v autoškole uťala až policie. (čtěte Němci získali za úplatek řidičák, pracovníkům autoškoly hrozí vězení)
Německý úřad pro nákladní přepravu napočítal v roce 2004 přes 14 000 řidičských oprávnění, která jejich majitelé získali jinde v EU. Kolik dalších řidičů si pořídilo oprávnění v cizině, se neví. Právník Werner Säftel odhaduje, že by v Německu mohlo být 15 000 řidičských průkazů z Polska.