"Mnoho mostů, z nichž některé vedou přes dálnice, je ve vážném stavu. Patří obcím a ty nemají prostředky na opravu. Nedávno jsme jeli přes most, který patří obci Ostředek na Benešovsku. Je patrné, že se do něj neinvestovalo a dřív či později s ním budou problémy," poznamenal Kupka. Na rekonstrukci mostů jsou potřeba až stovky milionů korun.
Krajský úřad proto nedávno požádal ministerstvo dopravy o pomoc. "Vyslali jsme podnět, aby našlo způsob, jak obcím pomoci," uvedl mluvčí. Odpověď zatím nepřišla.
V současné době kraj opravuje asi dvacet mostů, dalších zhruba deset, které jsou na silnicích první třídy nebo dálnicích, rekonstruuje Ředitelství silnic a dálnic.
Oprava tolika mostů najednou ve středních Čechách nemá obdoby. Kraj, který je majitelem silnic druhé a třetí třídy, na to získal miliardu korun. V regionu je 1 824 mostů, které patří kraji. Další vedou přes dálnice a silnice první třídy a spravuje je stát. Většinou je potřeba opravit statické nedostatky, povrchy nebo i mostní konstrukce.
"Je-li někde most v havarijním stavu, hned ho zavíráme, jako například v Nazdicích," uvedl Martin Kupka. "Na správách a údržbách silnic jsou specialisté, kteří stav mostů sledují," dodal.
To je případ třeba brandýského soumostí, které pravidelně kontroluje statik. Poničily ho předloňské povodně a je nutná oprava. Už se mělo začít, ale rekonstrukce na rychlostní silnici R10, kudy povede objížďka, práce oddálila.
Mosty ničí čas i těžká auta
Proč jsou některé mosty v tak špatném stavu? V minulosti nebyly udržované. "Opravy se odsouvaly na později. Asi kvůli ceně a také náročnosti i množství profesí, které se na nich musejí podílet," poznamenal před časem Karel Pospíšil z Ústředního automotoklubu.
Jezdí víc těžkých aut Je to ale jen jeden z důvodů. Mosty ničí nárůst hlavně těžké dopravy. Ta se nejspíš také podílela na tom, že dálniční lanový most v Praze, který je součástí Jižní spojky, se o pět centimetrů pohnul. Zjistili to silničáři při opravě jeho povrchu. - čtěte Náklaďáky nesmí přes lanový most na pražské Jižní spojce
Po neštěstí ve Studénce, kde v pátek narazil rychlík do zříceného mostu, policie lanový most v jednom směru pro těžká nákladní auta raději uzavřela a vlaky pod mostem jezdí minimální rychlostí.
Most na Jižní spojce byl postaven v roce 1993, kdy v hlavním městě jezdilo o čtvrtinu méně aut. Stejný most je také na dálnici D11 u Poděbrad. Ten byl před časem zrekonstruován.
"Mnoho mostů, které patří obcím a z nichž některé vedou přes dálnice, je ve vážném stavu," dodává mluvčí kraje Martin Kupka.
Podívejte se, kde jsou na českých dálnicích mosty ve špatném stavu:
Dálnice | Km | Stav NK | Mapa | |
D1 | 23,9 | V-špatný | podívejte se zde | |
D1 | 29,2 | V-špatný | podívejte se zde | |
D1 | 32,5 | V-špatný | podívejte se zde | |
D1 | 43,4 | V-špatný | podívejte se zde | |
D1 | 55,7 | V-špatný | podívejte se zde | |
D1 | 56,2 | V-špatný | podívejte se zde | |
D1 | 57,9 | V-špatný | podívejte se zde | |
D1 | 59,6 | V-špatný | podívejte se zde | |
D1 | 76,5 | V-špatný | podívejte se zde | |
D1 | 113,2 | VII-havarijní | podívejte se zde | |
D1 | 133,8 | VI-velmi špatný | podívejte se zde | |
D1 | 134,9 | V-špatný | podívejte se zde | |
D1 | 191,4 | V-špatný | podívejte se zde | |
D1 | 194,8 | V-špatný | podívejte se zde | |
D2 | 57,7 | V-špatný | podívejte se zde | |
D5 | 3,9 | V-špatný | podívejte se zde | |
D5 | 10,3 | V-špatný | podívejte se zde | |
D5 | 28,2 | V-špatný | podívejte se zde | |
D8 | 22,1 | V-špatný | podívejte se zde | |
D11 | 40,3 | V-špatný | podívejte se zde |
Stav NK: stav nosné konstrukce mostu
Stupeň V, špatný stav: vady a poruchy ovlivňující zatížitelnost, ale odstranitelné bez větších zásahů
Stupeň VI, velmi špatný stav: vady a poruchy ovlivňující zatížitelnost a odstranitelné jen velkou opravou včetně důležitých částí konstrukce
Stupeň VII, havarijní stav: vady a poruchy ovlivňující zatížitelnost takovou měrou, že vyžadují okamžitou nápravu pro odvrácení hrozící katastrofy, popř. uzavření mostu
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR