Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Největší loď světa vyrazila vstříc osudu

  19:57aktualizováno  19:57
Největší dopravní loď světa Queen Mary 2 se vydala na první cestu. Z domovského přístavu v britském Southamptonu se vydala na čtrnáctidenní plavbu do amerického Fort Lauderdale. Loď pokřtěnou britskou královnou Alžbětou II. na úvod čekají vichřice.

INFOGRAFIKA
Model Queen Mary 2

Meteorologové předpovídají pro jih britských ostrovů na první den plavby vichřice o síle až sto kilometrů.

"Odjezd se nebude měnit. Queen Mary 2 je na to stavěná," znělo před odplutím sebevědomé prohlášení majitele lodi, společnosti Cunard.

Queen Mary 2 by měl ve floridském Fort Lauderdale přivítat mimo jiné i floridský guvernér Jeb Bush, bratr nynějšího amerického prezidenta USA.

Loď má letos v plánu navštívit Středomoří, Afriku, Skandinávii a Jižní Ameriku. S Queen Elisabeth 2, po níž přebírá žezlo vlajkové lodi Cunardu, vpluje v dubnu do New Yorku.

Loď pokřtěná královnou
Čtyři dny před vyplutím pokřtila loď britská královna Alžběta II. Celonoční oslavy pro 2000 hostů se však kvůli zdravotním potížím nezúčastnila.

"Pojmenovávám tuto loď Queen Mary 2. Ať Bůh ochraňuje ji i všechny, kdo se na ní plaví," pravila Alžběta II. a poté rozbila o bok plavidla tradiční láhev šampaňského.

Pro panovnici to byla první veřejná akce po vánoční operaci kolena. Alžběta se opírala o hůl a a ihned po křtu a prohlídce 345 metrů dlouhé lodi odjela s manželem domů.

Nezúčastnila se tak následujícího večírku pro 2000 pozvaných hostů, z nichž většina přijala i možnost na lodi přespat. Součástí křtu byl i večerní ohňostroj nad Southamptonem.

První plavba byla rychle vyprodána
Nová královna zaoceánských lodí navazuje na předchůdkyni stejného jména, která ve službách britského vojenského námořnictva brázdila oceány v třicátých letech minulého století.

Prvním kapitánem největší a nejdražší podobné lodi světa je komodor Ronald Warwick, který Queen Mary 2 díky supermoderní technice ovládá z můstku zlehýnka joystickem a do přístavu s ní může zajet bez pomoci remorkérů.

O první pouť mladé panovnice byl mezi cestujícími ohromný zájem: už loni na jaře byla všechna místa na lodi vyprodána. Ne každý si však může cestu s Queen Mary 2 dovolit.

Nejlevnější jízdenky bylo sice možné ve Francii pořídit už za 32 tisíc korun, běžná cena lodního pasu však dosahuje desetinásobku této ceny. Nemluvě o nejpřepychovějších apartmá, kde stojí sotva šestidenní pobyt přes milion korun.

KRÁLOVNA SE 17 PALUBAMI

Délka: 345 metrů
Výška: 72 metrů
Hmotnost: 150 tisíc tun
Počet palub: 17
Počet míst pro cestující: 2620
Posádka: 1253 osoby
Nejvyšší rychlost: 54 km/hod (30 uzlů)
Počet telefonů na palubě: 3 tisíce
Rozloha koberců: 25 tisíc m2
Cena: 780 milionů dolarů

Luxus? Samozřejmost!
Nová královna tedy chudé cestující nepřijímá, ty movité však hostí velkoryse. Hlavní restaurant lodi je třípatrový a nechybí mu velký parket. Na lodi je celkem šest restaurací plus čtrnáct barů a klubů.

Královna je schopna vyhovět každému vkusu. Plavící se rockeři najdou odpovídající rytmy v podniku s názvem G32. Pro milovníky klasické hudby jsou připraveny koncerty v zimní zahradě.

Kdo dává přednost četbě, najde na lodi největší plovoucí knihovnu vůbec. Kromě čítárny je na Queen Mary 2 také kino, diskotéka, několik bazénů, kasino, divadlo s otáčivým jevištěm a planetárium, které uvnitř lodi zabírá celé tři patra. Pro učenlivé pasažéry jsou navíc připraveny nejrůznější kurzy, lekce námořní navigace nevyjímaje.

Personál lodních restaurací byl podle propagačních letáků společnosti Cunard, která plavidlo provozuje, proškolen v "nejlepších evropských podnicích". Už sám fakt, že na dva cestující připadá (v průměru) jeden člen posádky, svědčí o tom, jaké péče se na lodi pasažérům dostane.

Luxus by měl být na Queen Mary 2 stejnou samozřejmostí jako slaný vzduch či mořská nemoc… Ostatně konstruktérům obří lodi se prý podařilo eliminovat i otřesy, které tuto úpornou nevolnost způsobují. Odborný tisk však tuto málo uvěřitelnou informaci zpochybňuje a viní konstruktéry z rouhání, které by se mohlo jejich lodi vymstít.

Zkrotit vlny totiž může jen Bůh. Mementem pro sebevědomé inženýry pak má být podobně troufalé prohlášení konstruktérů belfastské loděnice Harland & Wolff. Ti zhruba před sto lety vyhlásili, že "ani Bůh nemůže potopit tuto loď". Řeč byla o nešťastném Titaniku, který v těchto severoirských loděnicích postavili.

PLOVOUCÍ NEJ QUEEN MARY 2

největší knihovna s 8500 svazky, 200 audioknihami a 100 cédéček
největší taneční parket (7,5 x 13 metrů) a největší plovoucí banketní sál
nejdelší běžecká trať
nejlépe vybavený vinný sklep s 343 značkami vína, 14 barů a klubů
20 výtahů pro cestující, 955 balkonů, 5000 schodů, 8250 hasicích přístrojů
pět bazénů, jeden se zatahovací skleněnou střechou, osm jacuzzi
jedenáct lůžek pro pacienty, z toho dvě pro intenzivní péči
12 psích bud s výběhem
celkem 1310 kabin desíti typů různých cen se 2000 sprch
umělecká sbírka za tří miliony liber

(Občasná) zmatení jazyků
Kontrakt na stavbu nové Queen Mary byl podepsán v listopadu 2000. V lednu 2002 pak francouzská firma Alstom zahájila vlastní práce v loděnicích Chantiers de lAtlantique, které se nacházejí v západofrancouzském Saint-Nazaire.

Práce na mořském kolosu v jistém ohledu připomínaly chaos po troufalém rozhodnutí vystavět babylonskou věže. I v Saint-Nazaire docházelo k zmatení jazyků, byť jen dočasnému.

Ke stavbě bylo přizváno na osm set firem z různých koutů světa: kromě Francouzů tu pracovali kupříkladu i Italové, Rumuni, Řekové, Indové či Češi. Došlo tu také ke stávce, během níž si méně kvalifikovaní dělníci stěžovali na pracovní podmínky.

Zmatkům, či spíše přehmatům se však nevyhnuli ani zkušení řemeslníci. Největší mediální proslulost si vysloužili ti, kteří dostali za úkol vybudovat sklad vína, anglicky Wine Cellar. Zkratku W.C., nepříliš šikovně uvedenou v projektu, si vyložili po svém a do vinného skladu přivedli pro klosety nezbytnou kanalizaci.

Mnohem tragičtější nehoda však dělníky z Queen Mary 2 stihla loni v listopadu. Tehdy se utrhla lávka, po níž vstupovali jejich příbuzní a přátelé na loď. Právě blízcí stavitelů Queen Mary 2 se měli v předstihu kochat interiéry téměř dokončené lodi. Pod utrženou lávkou zahynulo patnáct lidí. - více zde

Na místo přicestoval i francouzský prezident Jacques Chirac, prapory v Saint-Nazaire byly spuštěny na půl žerdi, místní loděnice a s ní celá Francie držely smutek. A přestože média okrajově zaregistrovala zářijovou - jinak úspěšnou - zkušební plavbu nové královny, o listopadové havárii referovala na prvních stranách. Mediální stratégové firmy Cunard měli plné ruce práce ještě předtím, než Queen Mary 2 vůbec s cestujícími vyplula na moře.

Britská vlajka, francouzská firma
Pod jakou vlajkou nová královna vypluje? Vzhledem k historickým okolnostem se zdá logické, že pod tou britskou. Nicméně loď patří rejdařství Cunard, které je nyní součástí americké společnosti Carnival.

Pokud by tedy zaoceánští majitelé projevili přání spatřit na Queen Mary 2 (třeba) americkou vlajkou, nikdo by jim v tom nejspíše nezabránil. Pozdvižení, které by v hrdé Británii způsobili, by však obchodu jistě nepomohlo.

Ostatně Británie se cítí pokořena už nyní. Obyvatelé Spojeného království se jen nelehce smiřovali s faktem, že zakázku na stavbu největší lodi světa získala francouzská firma. O projekt totiž projevily zájem i již zmíněné loděnice Harland & Wolff.

Prohru s Francií proto pečlivě probírala média a vysvětlení vlády žádala také britská konzervativní opozice. Šéfové belfastské loděnice totiž nařkli londýnskou vládu, že jí v souboji s Francouzi "málo pomáhala".

Studenou sprchu na horké belfastské hlavy nakonec pustili poněkud překvapivě sami zadavatelé projektu z USA. "Loděnice schopné postavit takovou námořní loď se dají spočítat na prstech jedné ruky. A nefiguruje mezi nimi žádný britský podnik," nechal se slyšet Micky Arison, prezident americké společnosti Carnival.

Mořští obři nevymřou!
Ještě nedávno se zdálo, že velké zaoceánské osobní lodě končí. Měla je nahradit stále rychlejší i pohodlnější letadla. Drastické záběry leteckých havárií i stále častější vzdušné pirátství však mořské obry zachránily.

V posledních letech tak roste poptávka po osobní námořní dopravě ročně zhruba o pětinu. A je také možné, že se dočkáme také Titaniku s označením "druhý". Pohádkově bohatý jihoafrický podnikatel Sarel Gous tuto možnost vážně zvažuje. Snad by měl tentokrát Titanic více štěstí.

Počítačový model Queen Mary 2, největšího zaoceánské lodi.

Při stavbě Queen Mary 2 byly použity zvlášt silné ocelové pláty. Podle rejdařů je její plášť silnější než na jiných podobných plavidlech.

Loděnice Chantier del'Atlantique ve francouzském St. Nazaire získaly zakázku na stavbu Queen Mary 2 v tvrdé konkurenci firem z Norska a Irska.

Legendární zaoceánský parník Queen Mary, který dnes kotví v Kalifornii, se stal inspirací pro novou superloď Queen Mary 2.

Ilustrace znázorňuje loď Queen Mary 2 během její první cesty přes Atlantik.

Queen Mary 2 bude ve svých útrobách skrývat také největší plovoucí knihovnu na světě, jejíž halu zvedají ramena jeřábů před osazením na palubu.

Queen Mary 2 se zrodila na rýsovacích prknech inženýřů Alaina Crouzolse a Alaina Lefebvra.

Křest největší zaoceánské lodi světa Queen Mary 2 za účasti britské královny Alžběty II. doprovodila světelná show. (8. ledna 2004)

Britská královna Alžběta II. křtí v Southamptonu největší zaoceánskou loď světa Queen Mary 2. (8. ledna 2004)

Světelná show osvětluje největší zaoceánskou loď světa Queen Mary 2 během jejího křtu v Southamptonu. (8. ledna 2004)

Ohňostroj osvětluje největší zaoceánskou loď světa Queen Mary 2 během jejího křtu v Southamptonu. (8. ledna 2004)

Ohňostroj osvětluje největší zaoceánskou loď světa Queen Mary 2 během jejího křtu v Southamptonu. (8. ledna 2004)

Ilustrace ukazuje kajuty třídy B na lodi Queen Mary 2, největší zaoceánské lodi světa.

Ilustrace ukazuje jednu z tzv. královských kajut na lodi Queen Mary 2, největší zaoceánské lodi světa.

Ilustrace ukazuje restauraci Britannia na Queen Mary 2, největší zaoceánské lodi světa.

Ilustrace ukazuje komodorův klub na palubě Queen Mary 2, největší zaoceánské lodi světa.

Ilustrace ukazuje hlavní halu na palubě Queen Mary 2, největší zaoceánské lodi světa.

Ilustrace ukazuje jednu ze zimních zahrad na palubě Queen Mary 2, největší zaoceánské lodi světa.

Obří transatlantická loď Queen Mary 2 dlí u doků v přístavu Southampton před křtem, na něhož bylo pozvána britská královna Alžběta II. (8. ledna 2004)

Největší loď světa Queen Mary 2 připlouvá do přístavu Funchal na Madeiře během první plavby do USA. (15. ledna 2004)

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Astroláb, který archeologové objevili ve vraku portugalské lodi u pobřeží Ománu.
Archeologové objevili unikátní astroláb, navigoval s ním i Vasco da Gama

Archeologové vyzvedli z vraku lodi u pobřeží Ománu jeden z nejstarších dochovaných navigačních nástrojů. Takzvaný astroláb ležel na palubě portugalského...  celý článek

Americký pěšák střílí po nepříteli v afghánské provincii Kunar (srpen 2011)
CIA pošle do Afghánistánu tajná komanda, budou lovit talibance

Americká ústřední zpravodajská služba (CIA) rozšiřuje své tajné operace v Afghánistánu. Do země posílá malé, specializované týmy, které mají spolu s...  celý článek

Policie stále pátrá po jednom ze strůjců pařížských útoků Salahu Abdeslamovi.
Pařížského atentátníka Abdeslama bude každý den k soudu převážet vrtulník

Salaha Abdeslama, jediného žijícího podezřelého z podílu na tragických teroristických útocích v Paříži z listopadu 2015, budou denně převážet vrtulníkem k...  celý článek

Ford C-MAX 1.5 TDCi Titanium NOVÝ...
Ford C-MAX 1.5 TDCi Titanium NOVÝ...

r.v. 2015, naj. 63 300 km, diesel, 1. majitel
399 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.