Nejstarší fotografický festival se nese ve velmi syrových tónech

  8:08
I s rozpočtem výrazně sníženým ekonomickou krizí, patří letošní ročník fotografického festivalu ve francouzském Arles k jednomu z nejlepších v historii, píše fotograf a kritik Vladimír Birgus.
Martin Parr: Cartier International, z cyklu Luxus, 2007. Snímek z fotografického festivalu v Arles; 2009.

Martin Parr: Cartier International, z cyklu Luxus, 2007. Snímek z fotografického festivalu v Arles; 2009. | foto: Rencontres d' Arles - Martin Parr

Větší kontrast si na nejstarším fotografickém festivalu světa Rencontres d’Arles nebylo možné představit: zatímco loňský hlavní kurátor Christian Lacroix nezapřel svoji profesi módního návrháře a největší prostor poskytl výstavám idealizovaných módních snímků, americká fotografka Nan Goldinová, jež ho letos vystřídala, pozvala především autory, kteří podobně jako ona ukazují syrový pohled na svět.

Takhle my žijeme

Goldinová je v programu festivalu zastoupena několikrát (včetně toho, že představuje i svou vlastní sbírku fotografií). Její diapozitivní projekce Balada o sexuální závislosti, kterou před lety hostila i pražská Galerie Rudolfinum, se ve druhé polovině 80. let stala milníkem: do té doby žádný fotograf neukázal s takovou otevřeností a vizuální silou nejintimnější chvíle svého života a nevytvořil tak hluboký a zobecňující obraz části tehdejší mladé generace, zoufale hledající i – i za cenu sebedestrukce – alternativy k životnímu stylu svých rodičů. Goldinová se stala vzorem pro plejádu dalších fotografů, ale tento svůj obrazový deník, skvěle kombinující prokomponované barevné záběry s neuhlazenými momentkami, už nepřekonala.

Nan Goldinová: Nan a Brian v posteli, New York, 1983. Snímek z fotografického festivalu v Arles; 2009.

Bylo to vidět i v Arles v konfrontaci rozšířené verze Balady s novou projekcí Sestry, svatí a Sibyly, kombinující na třech plátnech amatérské snímky z rodinného archivu s autorčinými fotografiemi a filmy. Autentický příběh o vlastní sestře, rebelující proti autoritativnímu otci i konzumní společnosti a končící její sebevraždou, měl mnohá silná místa, ale zahrnoval i spekulativní partie (kupř. početné varianty naturalistických záběrů autorčiny ruky s ranami od hořící cigarety) vyznívající coby exhibice. To podtrhávalo i spektakulární začlenění postele s figurínou nemocné sestry do projekčního prostoru v prostředí odsvěceného kostela.

Leigh Ledare: Máma s úlovkem. Snímek z fotografického festivalu v Arles; 2009.

Třiatřicetiletý Američan Leigh Ledare došel v překračování tabu ještě dál. Ve velmi privátních scénách totiž fotografoval nejen sebe a bratra, ale i svou matku, bývalou úspěšnou balerínu, která si po padesátce pořídila mladého milence. Ačkoliv se Ledarovy některé záběry blíží k pornografii, výstava jako celek vytváří mnohovrstevnatý obraz vztahů mezi matkou a synem, soukromým a veřejným světem, mládím a stářím. Obraz daleko citlivější a hlubší než povrchně efektní rozostřené snímky kopulujících párů a narkomanů vpichujících si drogy, z cyklu Agonie od francouzského člena agentury Magnum Antoina d’Agaty. Právě jeho fotografie nejvíce signalizují nebezpečí, že šokující motivy a záměrně exaltovaný antiestetický styl, ještě nedávno působící objevně, se neustálým opakováním rozmělňují.

Francouz Antoine D'Agata. Snímek z fotografického festivalu v Arles; 2009.

Naštěstí v Arles jsou zastoupeni i mnozí další představitelé syrových subjektivních dokumentů, třeba Švéd Anders Petersen, Portugalec Paulo Nozolino, Dán Jakob Aue Sobol či Izraelec Michael Ackerman. V expresivních černobílých souborech kombinujících netradiční portréty, detaily nahých těl, fragmenty prostředí a zdánlivě banální momentky všedních situací, akcentují osobní pohledy a pocity, ale i vytvářejí zobecňující pohledy na mnohé aspekty života, v nichž přes všechnu naturalističnost a depresi zůstává kus naděje.

Snížený rozpočet, nesnížená kvalita

Různé formy dokumentu vůbec letos v Arles hrají prim. K nejsilnějším dílům patří projekce novějších barevných snímků slavného britského fotografa, filmaře a kurátora Martina Parra na téma bohatství. Po letech, kdy ukazoval především život středních vrstev, se Parr zaměřil na bohaté lidi. Na dostizích v Ascotu, na Milionářském veletrhu v Moskvě nebo v prodejně firmy Cartier v Dubaji zachytil se svým typickým humorem a jemnou ironií paralely i rozdíly mezi lidmi, kteří v bohatství žijí od narození, a novými zbohatlíky, kteří se jim snaží přizpůsobit. Kontrast k Parrovi představují kupříkladu panoramatické snímky opilců, žebráků, bezdomovců a trhovců na špinavých ulicích ukrajinského Charkova od Borise Michajlova nebo neuhlazené snímky ze života litevských vesničanů, jejichž autor Rimaldas Viksraitis získal cenu Discovery Award ve výši 25 000 eur. Dnes už poněkud archaicky, ale přitom příjemně nostalgicky působí lyrické pojetí humanistické fotografie poezie všedního, které je v Arles reprezentováno především retrospektivou devětadevadesátiletého Willyho Ronise.

Martin Parr, Glyndebourne 2008, z cyklu Luxus

Mezi 66 výstavami z oficiálního programu (vedle něho v Arles probíhá i "off festival") jsou zastoupeny i další typy fotografie. Zájem vzbuzuje retrospektiva Duanea Michalse, na níž jsou vedle jeho proslulých sekvencí na pomezí fotografie, filmu a literatury k vidění i novější vtipné parafráze děl hvězd současného fotografického nebe. Skvělé jsou portréty Angličana Briana Griffina nebo přeludné snímky malých modelů architektonických staveb od Japonce Naoya Hatakeyamy: vypadají jako autentické záběry z newyorských či tokijských ulic. Třídílnou expozicí, dokumentující celoživotní dílo, se představuje Robert Delpire, grafik, kurátor a legendární vydavatel knih Cartiera-Bressona, Kleina či Koudelky.

Již tradičně minimálně je tu zastoupena tvorba ze střední a východní Evropy. Tentokrát zcela chybí i fotografie ruských autorů, Polsko reprezenzují nezvyklými sportovními snímky Tomasze Gudzowatého. Zatímco práce současných českých autorů slavily v poslední době úspěchy na jiných francouzských festivalech v Lille a Lyonu (Tereza Vlčková dokonce získala v Lyonu hlavní Cenu BMW), v Arles je česká fotografie zastoupena pouze staršími momentkami Václava Havla a jeho přátel z Hrádečku od Bohdana Holomíčka. Škoda, neboť na festivalu je i několik vyloženě slabých výstav. Snad nejhorší z nich je další z pravidelných poct jeho zakladateli Lucienu Clergueovi, představující kýčovité kombinace aktů a religiózních motivů.

Nicméně řediteli Francoisovi Hébelovi a jeho spolupracovníkům se i s rozpočtem výrazně sníženým ekonomickou krizí podařilo důstojně oslavit 40. výročí založení festivalu. Vždyť k programu patří i večerní pořady v Antickém divadle, sympozia, přednášky, Noc roku s projekcemi prací z mnoha agentur a časopisů, hodnocení portfolií a 22 tvůrčích dílen. Je to jeden z nejlepších ročníků ve festivalové historii. Trvá do 13. září a informace o něm lze získat na www.rencontres-arles.com.

Autor:

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Kontrast v odvodech v Kyjevě a venku je neskutečný, říkají reportéři iDNES.cz

26. dubna 2024  16:04

Podcast Únava vojáků i civilistů na Ukrajině je vysoká, ale stejně tak i morálka. Redaktor Michal Voska a...

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

VIDEO: Strážníci v ulicích naháněli bagr, opilý řidič si jel pro cigarety

26. dubna 2024  15:42

Městská policie z Krupky na Teplicku zveřejnila video z netradičního zásahu svých strážníků. Ti...

Medaile z policistova hrobu nosil zloděj jako ozdobu klíčenky. Odhalila ho DNA

26. dubna 2024  15:36

Policie dopadla zloděje, který v říjnu roku 2022 v Ostravě-Vítkovicích ukradl dvě medaile z hrobu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...