Cílem by mělo být, vznešeně řečeno, "umožnění realizace dopravní politiky". Převedeno do srozumitelné řeči to znamená, že chceme kamiony donutit, aby jezdily především po dálnicích a rychlostních komunikacích.
A když už to po dálnici nejde, chceme, aby využívaly objížďky kolem měst a necpaly se kratší cestou skrze úzké uličky městských zástaveb. Chceme, aby velké náklaďáky jezdily spíše v noci a už skoro vůbec ne v dopravních špičkách na začátku a na konci víkendu. Jak toho dosáhnout? Stačí k tomu propojit dvě zásady: 1. Je třeba plošně zpoplatnit všechny komunikace – a sledovat celkové množství ujetých kilometrů.
2. Tento systém doplnit zvláštním zpoplatněním dálnic a rychlostních komunikací včetně objezdových tras u jednotlivých měst, kam chceme soustředit nákladní dopravu.
Celý vtip spočívá v tom, že cena mýtného za průjezd zpoplatněných úseků dálnic, rychlostních komunikací a objezdových tras by byla levnější než cena mýtného na ostatních komunikacích.
Po dálnici či městském obchvatu by tedy jel náklaďák levněji než po okresce či v ulici města.
Pro výpočet "drahého mýtného" (za cestu kamionů po vedlejších silnicích) je nutno za příslušné období od celkového počtu najetých kilometrů odečíst počet najetých kilometrů na zvlášť zpoplatňovaných dálnicích, silnicích první třídy a městských obchvatech sledovaných systémem elektronického mýtného.
Krom toho je možno cenu za průjezd zvlášť zpoplatňovaných dálničních úseků stanovovat různě v závislosti na denní době – v noci by cena mohla být obzvláště nízká (podobně jako elektrárny nabízejí levnější „noční proud“) a naopak, v dobách dopravních špiček by cena stoupala.
Popsaný systém "inverzního zpoplatnění", který navrhuje Odborná komise pro informatiku a telekomunikace ČSSD, pak čistě ekonomickými stimuly donutí těžkou nákladní dopravu využívat dálnice a objezdové trasy a dopravu rovnoměrněji rozdělit i z časového hlediska.
S rozhodnutím není možné čekat.
Česko se díky své zeměpisné poloze stalo po vstupu do EU tranzitní zemí.
A to zemí nejlacinější! Šňůry těžkých kamionů dávají našim silnicích zabrat. Zpozdí-li se zavedení elektronického mýtného, stát přijde o miliardy a silnice budou rozbité následkem zvýšené dopravní zátěže.
Vláda to má dnes v rukou. Co si podmínkami v tendru na výběr elektronického mýtného nadiktuje, to jí nakonec vybrané firmy postaví.
Pokud však vláda bude postupovat podle současného návrhu ministerstva dopravy, pak při hustotě silniční sítě v ČR nelze zabránit tomu, aby se některé kamiony šinuly raději po nezpoplatněné úzké okresní silnici než po omýtněné dálnici. Budeme mít zdánlivě dokonalý elektronický systém výběru mýtného na dálnicích, ale okresky plné kamionů.