Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nejméně deset amerických airbusů mělo poruchu rychloměrů

  12:19aktualizováno  12:19
Nejméně u deseti tryskových dopravních letounů typu Airbus A330 americké společnosti Northwest Airlines nastala porucha systémů, která pilotům znemožňovala znát rychlost letu. S odvoláním na nejmenované zdroje to uvedla agentura AP.

Airbus 330 americké letecké společnosti Northwest Airlines | foto: Profimedia.cz

Právě podobná porucha je dávána do souvislosti s červnovým zřícením stroje A330 společnosti Air France s 228 lidmi na palubě do Atlantiku.

Poruchy u letounů Northwest Airlines byly vždy krátké. Zjištěny byly až poté, co bezpečnostní odborníci začali vyšetřovat katastrofu stroje Air France za letu z Brazílie do Francie. Poruchy popsali lidé, kteří jsou blízcí vyšetřování a hovořili pod podmínkou anonymity, protože neměli povolení věc veřejně komentovat, uvedla AP.

Odhalení závad podle AP naznačuje, že problémy s příslušnými zařízeními jsou větší, než se myslelo. Také to nově zdůrazňuje leteckým společnostem potřebu vyměnit venkovní senzory rychloměrů letadel.

Jako u letu Air France byly i postižené stroje Northwest Airlines vybaveny senzory evropskou firmou Thales Corp. Mnoho společností nyní vyměnilo tyto senzory jiným typem od stejné firmy.

"Když ale začalo být jasné, že problém je rozšířenější, Airbus a evropští vládní zmocněnci řekli společnostem, aby vyměnily alespoň dva ze tří senzorů na každém letadle za typy, které vyrábí (firma) Goodrich Corp. se sídlem v Severní Karolíně. Letouny smějí dále létat, jakmile je provedena změna," uvedla AP. - čtěte Vyměňte senzory na letadlech, nařídil výrobce airbusů kvůli havárii

Společnost Thales to podle agentury odmítla komentovat.

Zatímco tachometr aut využívá k výpočtu rychlosti otáčení kol, letadlo se spoléhá na senzory, zvané Pitotovy sondy, k měření měnícího se tlaku vzduchu. Počítače interpretují tuto informaci jako rychlost. Zatímco auto bez funkčního tachometru nepředstavuje zvláštní problém, správná činnost mnoha kontrolních systémů letadel je závislá na přesných informacích o rychlosti. Je-li rychlost letounu příliš nízká nebo příliš vysoká, může se stroj zřítit.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) hned v červnu po zřícení stroje Air France vydala bezpečnostní věstník, ve kterém připomněla postupy pro případ, že by rychloměry přestaly fungovat. Podle agentury se i s porouchanými rychloměry dá - při dodržení správných postupů - bezpečně letět.

Sondy jsou pojmenovány po vynálezci jejich původní podoby - francouzském inženýrovi Henrim Pitotovi (1695-1771).

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Vláda USA kvůli sporům nemá peníze na provoz, nejde linka do Bílého domu

Cedule u Sochy svobody s oznámením, že kvůli neschválenému rozpočtu americké...

Američané se v pondělí probudili do třetího dne rozpočtového provizoria. Takzvaný shutdown ovlivňuje statisíce státních...

Turci a Kurdové se přetahují o Afrín, USA vyzvaly ke zdrženlivosti

Operace Olivová ratolest je namířena proti ozbrojencům z turecké Strany...

Turecké pozemní síly se v neděli probojovaly do severosyrské oblasti Afrín. Oznámil to podle tureckého rozhlasu premiér...

Finanční pat ve Washingtonu končí, republikáni slíbili dohodu o imigraci

Kvůli finanční krizi federální vlády byla krátce uzavřena i Socha Svobody (21....

Američtí demokraté po třech dnech vyjednávání s republikány podpoří návrh na další financování vlády. V Kongresu to...

Najdete na iDNES.cz