MasterCard uskutečnil třetí ročník projektu ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze a Sdružením Czech Top 100. "Bylo využito celkem 11 ukazatelů, jež byly rozděleny do tří oblastí, tak aby mapovaly ekonomickou, sociální a environmentální situaci ve městech," popsal rektor VŠE Richard Hindls.
Jedničkou se po vyhodnocení stal Hradec Králové. "Vykázal téměř ve všech ukazatelích velmi dobré výsledky, což mu vyneslo první místo v žebříčku kvality života," informoval ředitel kanceláře MasterCard Europe pro Českou republiku Pavel Javorský.
"Byl bych rád, aby si lidé více uvědomili, že Hradec Králové je sice město poměrné drahé, ale na druhou stranu je to město čisté a bezpečné," komentoval výsledky studie náměstek hradeckého primátora Martin Soukup (ODS).
V Hradci Králové se v posledních letech podařilo dokončit některé velké investice. Například v červenci 2008 město otevřelo nové autobusové nádraží za 360 milionů korun. Lidem ve městě také do letošního května chybělo venkovní koupaliště. Nový areál koupaliště Flošna stál 350 milionů korun.
Mezi ukazatele kvality života patřily například míra nezaměstnanosti, dostupnost k nejbližší dálnici nebo rychlostní komunikaci v minutách, počet vlakových dálkových spojů, cena nájemného bytu 3+1, naděje na dožití u mužů a žen, počet zjištěných trestných činů obecné kriminality, dostupnost a rozloha zelených ploch nebo množství tuhých emisí.
Studie kvality životaPodívejte se, jak je na tom město ve vašem regionu |
Hradec Králové dosáhl ve čtyřech z 11 ukazatelů lepších výsledků než Praha, která skončila druhá v pořadí. Metropole dominuje v ekonomických ukazatelích. V metropoli je jednoznačně nejlepší situace na trhu práce, což úzce souvisí i s dalším ukazatelem, počtem ekonomických subjektů na 1 000 obyvatel. Naopak nejhorší postavení ze všech hodnocených měst má v indexu hodnotícím kriminalitu či cenovou dostupnost bydlení.
Pardubice se stejně jako Praha vyznačují poměrně dobrou situací na trhu práce. Město má také výhodnou polohu z hlediska napojení na evropskou železniční síť, což mu vyneslo druhé místo v indikátoru, který hodnotí počet mezinárodních železničních spojů.
"Celkově žebříček ovládl Jihočeský kraj, protože všechna jeho hodnocená města skončila v první desítce nejlepších měst," dodal Javorský. O překvapení se podle něj pak postaral Havlíčkův Brod, který je třetím nejmenším hodnoceným městem. "Nechal za sebou řadu velkých a krajských měst a probojoval se na deváté místo."
Podle Javorského přináší srovnání měst "zajímavý a zároveň velmi přínosný vhled do soudobé funkce měst".