Italská státní společnost Trenitalia odstartovala s kampaní, kterou chtěla upozornit na rozšíření svých dosavadních dvou úrovní cestování ve vysokorychlostních mezinárodních vlacích značky Frecciarossa na čtyři. Exkluzivní, Byznys, Premium a Standard. Uvádí server telegraph.co.uk.
Internetová kampaň zobrazuje bílého byznysmena v obleku předvádějícího prezentaci svým dvěma kolegům v exkluzivní třídě. Třídu Byznys ilustrují obrázky luxusních, ale prázdných kupé, zatímco prémiovou třídu reprezentují dva pasažéři ze střední třídy, kterým zaměstnanec drah nabízí něco k pití.
Naproti tomu ve standardní ekonomické třídě cestuje rodina asijských přistěhovalců, což vyvolalo smršť reakcí na blozích a sociálních sítích. "Tentokrát udělaly velkou chybu," reagují lidé na internetu.
Společnost Trenitalia kontroverzní kampaň stáhla záhy poté, co na začátku tohoto týdne odstartovala.
Ekonomický apartheid
Trenitalia už v minulosti řešila podobný problém, když navrhla, aby cestující z nejnižší třídy měli zakázáno používat restaurační vozy a aby nesměli ani vstupovat do vagonů vyšších tříd. Už tehdy si vysloužily kritiku lidí. Média jejich jednání označila za "ekonomický apartheid".
Obvinění z rasismu Trenitalia důrazně odmítla s tím, že obrázek asijské rodiny byl jen jeden z mnoha, které vybrala k ilustraci nové podoby ekonomické třídy ve svých vagonech.
Společnost rovněž prohlásila, že je mylné vykládat kampaň tak, že tři vyšší třídy jsou určeny jen bílým lidem. Kampaň prý zahrnuje také video zobrazující manažera neevropského vzhledu se svými bílými kolegy v exkluzivní třídě a mladou arabskou ženu v prémiové třídě, prohlašuje státní společnost.