Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Investuje se do alejí u silnic. Stromy se přitom v posledních letech kácely

  9:28aktualizováno  9:28
Každý rok skončí nárazem do stromu kolem dvou a půl tisíce dopravních nehod. Jen loni při nich zemřelo 75 lidí, na dvě stovky se vážně zranily. V minulých letech i kvůli tomu stromů kolem silnic celkově ubývalo. Stát i EU přitom do obnovy alejí investují.

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Správci silnic káceli ve velkém i stromy poškozené a odumřelé důsledkem desítek let trvajícího zanedbávání silniční zeleně. Stromů nově vysazených bylo podstatně méně než stromů pokácených, za což silničáře kritizovali ochránci přírody.

Podle sdružení Arnika zmizelo v letech 2003 - 2016 z alejí kolem silnic 217 tisíc stromů, nově vysazeno jich bylo jen 130 tisíc.

Fotogalerie

V poslední době se ale poměr mezi stromy vykácenými a vysazeným začíná zase vyrovnávat. Stát s tím, že by stromů kolem silnic mělo ubývat, nepočítá – mimo jiné i s ohledem na změny klimatu. „Stromy mají v krajině svou nezastupitelnou úlohu,“ říká Marek Čihák z ministerstva životního prostředí.

V současnosti investuje stát do obnovy a výsadby nových alejí ze svého rozpočtu zhruba dvojnásobek oproti roku 2013, byť jen část je určena pro aleje kolem silnic. Nemalé peníze jdou na obnovu alejí také z evropských peněz – v tuto chvíli jsou schváleny projekty za 80 milionů korun.

Dalších 143 milionů by mělo následovat. „Značně převažuje obnova alejí, nová výsadba tvoří jen necelých dvacet procent projektů,“ říká Elena Bočevová z Agentury ochrany přírody.

Méně stromů, více místa

Odborníky tak zaměstnává otázka, jak to udělat, aby aleje kolem silnice zůstaly a zároveň se snížilo riziko pro řidiče. Ostatně nejsou pro ně jen rizikem.

„Informují o směru v následujícím úseku silnice, v zimě chrání vozovku proti zavátí sněhem, vytvářejí příznivější mikroklima nad vozovkou, brání okolí před emisemi,“ vyjmenovává některá z pozitiv silničních alejí Karel Kocián z ČVUT.

Pod stromy umírá příliš mnoho řidičů. Experti radí kácet a omezit rychlost

„Když jsou v bezpečné vzdálenosti a netvoří překážku v nebezpečných místech, mají pozitivní vliv na chování řidičů. Řidič sníží rychlost a věnuje více pozornosti okolí,“ dodává také Eva Kropáčová z policejního prezidia.

Ohledy na bezpečnost však do budoucna ovlivní podobu alejí. V už existujících stromořadích může pomoci náhrada ovocných stromů za stromy s větší korunou.

„Ovocné stromy stojí často čtyři metry od sebe, vzdálenost mezi stromy s velkou korunou je dvacet a více metrů,“ říká odborník na silniční aleje ze společnosti Safe Trees Jaroslav Kolařík. To podle něj dává smysl především u silnic II. a III. kategorie, kde se nejezdí vysokou rychlostí.

Tam, kde je rychlost vyšší, by se aleje měly od vozovky posouvat do vzdálenosti až deseti metrů. „Tuto vzdálenost považujeme za zcela bezpečnou,“ říká Eva Kropáčová z Policejního prezidia.

Přesun alejí má řadu překážek

Šíře bezpečného pásma odborníci určují podle povolené rychlosti. V současnosti norma doporučuje vzdálenost minimálně 4,5 metru od vozovky.

Statistiky nehod

Při nehodách v roce 2007 zemřelo po nárazu do stromu 199 lidí, nehod bylo celkem 4 830.

O deset let později, v roce 2017, zemřelo po nárazu do stromu 75 lidí, nehod bylo 2 747. Za poslední desetiletý klesl i počet těžkých zranění.

Snížení počtu nehod přičítá policie bezpečnějšímu okolí silnic i modernějšímu vozovému parku.

Stromy jsou nejnebezpečnější na vnějším oblouku zatáčky nebo tam, kde lemují silnici v zatáčce za horizontem. 

Zdroj: Policie ČR

Jenže přesun alejí dále od okrajů silnic naráží na řadu překážek. „Je naprostá výjimka, aby v takové vzdálenosti od vozovky pozemky byly pod správou údržby silnic,“ říká Kolařík. „Norma sice není povinná, ale silničáři obvykle trvají na jejím dodržení,“ dodává.

Jak významný vliv to má na přežití stromů kolem silnic, ukazuje příklad z Plzeňska, kde v loňském roce zmizela alej od silnice z České Břízy do Hromnice.

„Alej byla v havarijním stavu, po projednání s odborem životního prostředí a obecním úřadem jsme se rozhodli ji neobnovit. Z bezpečnostního hlediska, šířka přilehlého pozemku nebyla dostatečná,“ říká Radek Šíma z krajské Správy a údržby silnic.

Každá desátá nehoda je se zvěří. Nestihnete-li brzdit, srazte srnu čelně

Liberecký kraj vzdal kvůli vlastnickým vztahům záměr vysadit nové stromořadí podél silnice mezi Raspenavou a Krásným Lesem, mělo být součástí rozsáhlého projektu obnovy desítek kilometrů stromořadí na Frýdlantsku.

„Výsadba nových alejí je navrhována v bezpečnostním odstupu od krajnice vozovky zhruba sedm až deset metrů,“ říká náměstek hejtmana pro dopravu Marek Pieter. A to už znamená složité vyjednávání s vlastníky okolních pozemků.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Nizozemská média odhalila identitu útočníků z Prahy, je mezi nimi policista

Útočníci, kteří na zahrádce restaurace v Praze 1 zbili číšníka do bezvědomí.

Nizozemská média zveřejnila identitu mužů, kteří o víkendu v centru Prahy brutálně napadli číšníka. Muži měli...

Policisté na letišti zadrželi cizince, podezírají je z napadení číšníka

Policisté zadrželi skupinu cizinců, podezřelých z napadení číšníka. (23. dubna...

Policisté na pražském letišti Václava Havla zadrželi skupinu sedmi cizinců, kteří jsou podezřelí z toho, že v sobotu...



Smrt přijela výtahem. Vrah zaskočil policisty, jednoho zastřelil

Petr Chromek zavraždil 23. dubna 1998 v Táboritské ulici v Praze policistu a...

Na ten den před dvaceti lety Martina Linhartová nikdy nezapomene. 23. dubna 1998 zavraždil Petr Chromek v Táboritské...

České děti zůstaly v Londýně na ulici. Hostitelské rodiny pro ně nepřijely

(Ilustrační snímek)

Pětidenní zájezd žáků 6. a 7. třídy Základní školy Horoměřice do Londýna nezačal zrovna dobře. Po celodenním chození po...

Mladí Turci houfně opouštějí islám a stávají se deisty. Politici zuří

Ilustrační foto.

Mezi mladými Turky přibývá odpadlíků od islámu. Podle zprávy, která pobouřila tureckou veřejnost, se čím dál víc...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Jednotnost je tatam. Socialisté už se mezi sebou zase hašteří

Předseda Senátu Milan Štěch a šéf Sněmovny Jan Hamáček dorazil do sídla ČSSD...

Zatímco Jan Hamáček s Jiřím Zimolou usilovně pracují na vytvoření dvoj/trojkoalice s ANO a komunisty, jiní významní...

Vnitro se snaží upravit nařízení EU o ochraně dat tak, aby krylo úředníky

(Ilustrační snímek)

Evropské nařízení známé pod zkratkou GDPR má za cíl ochránit osobní data Evropanů ve virtuálním prostoru. Třeba před...

Pražská koalice se rozpadá, ANO hrozí výpovědí koaliční smlouvy

Noví pražští zastupitelé skládají slib (26.11.2014)

Půl roku před komunálními volbami přichází zpráva o možném rozpadu pražské koalice. Hnutí ANO jedná o vypovězení...

Najdete na iDNES.cz