Nehody posouvají bezpečnost lanovek

  13:20
Po tragickém požáru tunelové pozemní lanové dráhy na horu Kitzsteinhorn v rakouském městě Kaprunu si snad každý lyžař položil otázku, jak bezpečné vůbec je lanovku na horách používat. Po tragickém požáru tunelové pozemní lanové dráhy na horu Kitzsteinhorn v rakouském městě Kaprunu si snad každý lyžař položil otázku, jak bezpečné vůbec je lanovku na horách používat. Podle statistiky je lanovka stále jedním z nejbezpečnějších způsobů dopravy. Zkušenost také ukazuje, že z dosavadních nehod se výrobci i provozovatelé lanovek vždy poučili.
Havárie v Kaprunu - největší v dějinách lanovek - je první, která se stala na pozemní lanové dráze. Všechny předchozí tragické nehody se odehrály na lanovkách visutých.

Podceněný vliv tunelu

V případě Kaprunu, kde uvázly v tunelu dvě soupravy (kromě plně obsazené jedoucí nahoru i druhá, v níž se dolů vracel jediný cestující a průvodčí), zůstává skutečná příčina požáru zatím nejistá. Zdá se však, že k rozdmychání byť jen nepatrného ložiska požáru mohlo přispět i proudění vzduchu vyvolávané jízdou obou souprav proti sobě v tunelu o průměru 3,4 metru, rychlostí 36 km/h. Rychlost vzduchu vně souprav, působících jako dva písty, dosahuje až 150 km/h. K rozšíření ohně po zastavení souprav přispěl tunel s komínovým efektem. Je už zřejmé, že jeho podíl na požáru projektant i provozovatel lanovky podcenili. Kromě 152 obětí ze soupravy jedoucí nahoru zahynuli i tři lidé daleko od místa požáru. Protijedoucí vůz zastavil v tunelu asi 1500 metrů nad hořící soupravou, oba lidé se v něm udusili, stejně jako zaměstnanec ve strojovně v horní stanici, přibližně 2700 m nad hořícím vozem. Po havárii byl provoz rakouských lanovek vedoucích tunelem přerušen a všechny byly po mimořádných revizích vybaveny dalšími bezpečnostními prvky. Na obou koncích souprav musí být průvodčí, kteří mají k dispozici dýchací masky. Zvyšuje se počet hasicích přístrojů a ve všech oddílech budou kladívka na nouzové rozbití skel. Osvětlení tunelu bude napájené ze dvou zdrojů. Výrazné vícejazyčné nápisy upozorní na zákaz přepravy hořlavých látek. Obdobná opatření probíhají i na tunelových pozemních lanovkách ve Švýcarsku, Francii a Itálii. Podle statistiky mezinárodní lanovkářské organizace OITAF z roku 1999 byla do doby kaprunské havárie pravděpodobnost smrtelného úrazu jedna ku sto milionům, což je číslo o několik řádů příznivější než při jízdě osobním autem. V Rakousku se nyní statistická čísla mírně zhoršila. "Nechtěl bych, aby mé konstatování ve světle kaprunské tragédie vyznělo cynicky, ale aby tedy měl lyžař statistickou pravděpodobnost, že na rakouské lanovce zahyne, musel by absolvovat 28 milionů jízd," konstatuje předseda rakouského lanovkářského svazu Ingo Karl. Pokud dojde k havárii lanovky z technických příčin, odborníci je hned zkoumají. Zjištění pak vedou ke změně problematických konstrukčních řešení nejen na lanovkách nově budovaných, ale i k urychleným rekonstrukcím už existujících zařízení. Dokazuje to i dosavadní historie.

Tragédie v Tatrách

K nejznámějším nehodám v bývalém Československu patří dvě na Skalnatém Plese ve Vysokých Tatrách. První se udála na staré visuté kyvadlové lanovce 15. září 1973, kdy sjížděla kabina s pětadvaceti cestujícími do Tatranské Lomnice. Přitom se přetrhlo napínací lano nosného lana v mezistanici Štart a kabina spadla. Zraněno bylo osm cestujících těžce a osm lehce, jedna těžce zraněná žena později následkům zranění podlehla. Příčinou nehody bylo absolutní zanedbání předepsaných cyklů kontrol a výměny napínacích lan, především však použití napínacího lana nevhodné konstrukce. Další nehoda se stala v roce 1992 nedaleko místa předchozí havárie. Postižena byla souběžná kabinková lanovka, odlišné byly i příčiny havárie, a mnohem tragičtější také její následky. V důsledku technické závady na spínacím aparátu kabinky zároveň s nefunkčností příslušného zabezpečovacího zařízení vyjela nepřipojená kabinka ze Skalnatého Plesa na trať svažující se směrem k Tatranské Lomnici. Zrychlovala svou nekontrolovatelnou jízdu po nosném laně a u nejbližší podpěry narazila do kabinky jedoucí před ní. Obě kabinky spadly na zem a v jejich troskách zahynuli celkem čtyři cestující. Po havárii byly okamžitě odstaveny i další tři shodné lanovky (Hrabovo - Málinné, Jánské Lázně - Černá hora a Hexentanzplatz v bývalé NDR). Po rozboru příčin tatranské nehody byly tyto lanovky dodatečně vybaveny dalšími takzvanými kontrolními clonkami. To jsou kovové šablony připevněné na otočné ose a spojené s elektrickým spínačem. Je-li kabinka připojena chybně, její běhoun do clonek narazí a sepnutí spínače zastaví celou lanovku. Tatranská lanovka byla do tří let po havárii nahrazena novou moderní kabinkovou lanovkou rakouské výroby.

Prokletá lanovka

Důvodem havárie nemusí být vždy jen technická závada či třeba provoz lanovky za silného nárazového větru. V historii jsou známy i tři případy kolize letadla s lany lanovek, z nichž nejznámější a nejtragičtější se udála v roce 1998 v italském středisku Cavalese. Lanovku na horu Cermis v Cavalese lze označit za prokletou. Neuvěřitelnou shodou dvou nešťastných náhod se na této lanovce staly v letech 1976 a 1998 co do počtu usmrcených osob (42 a 20) jedny z největších havárií v historii lanové dopravy vůbec. Zatímco v roce 1976 byla příčinou technická závada, tragédii v únoru 1998 způsobil pilot americké stíhačky, který při nedovoleném podlétání lanovky zavadil svým letadlem o lana. Náraz, který způsobil přetržení lan a pád lanovky, kupodivu poškodil letadlo jen nepatrně. To dokonce po incidentu přistálo na letišti v Avianu. O nosných lanech se až do roku 1976 věřilo, že se při řádné údržbě a pravidelné defektoskopii nemohou přetrhnout. Toto tvrzení sice platí stále, přesto bylo právě přetržení nosného lana v roce 1976 příčinou zřícení plně obsazené kabiny cavaleské lanovky. Jak se to stalo? Pohybující se tažné lano se ve volném rozpětí trati lanovky nad řekou Avisio vlivem dynamických účinků jízdy kabiny přehouplo přes nosné lano a při své rychlosti 10 m/s je přeřezalo jako pila. Neštěstí by se zřejmě nepřihodilo, kdyby řádně fungovalo zabezpečovací zařízení, jež by při nebezpečném vzájemnému dotyku lan lanovku zastavilo. Protože zde k dotyku lan a k následnému vypínání pohonu lanovky, a tím i zdržování přepravy nedočkavých lyžařů docházelo častěji, strojník automatické zabezpečení odpojil, a tak nepřímo způsobil tragédii. Dnes už se jízdy na horu Cermis bát nemusíme. "Prokletou" lanovku nahradila nová moderní osmimístná kabinková lanovka v jiné trase a s nízko vedeným dopravním lanem, jež nejde podletět.

Poučení z Naßfeldu

V rakouském Naßfeldu vypadlo 29. ledna 1992 dopravní lano z kladkové baterie na podpěře relativně nové čtyřmístné sedačkové lanovky Tröglbahn. Několik sedaček s cestujícími narazilo o zem, čtyři lidé zahynuli a dalších devět bylo zraněno. Příčinou bylo prasklé vodicí okruží první (náběhové) kladky v osmikladkové baterii podpěry číslo 9, které se na kladce vzpříčilo, a způsobilo tak vypadnutí dopravního lana. Od té doby je každá první i poslední kladka v kladkových bateriích na podpěrách oběžných lanovek s jediným (dopravním) lanem vybavena okružím ze speciální oceli. Příslušné kladky byly v nejkratší době po havárii vyměněny i na ostatních lanovkách, novější typy už ocelová okruží mají na všech kladkách.

O bezpečnost se starají počítače

U moderních lanovek už bezpečnost provozu hlídají počítače. Všechny provozní stavy i anomálie neustále vyhodnocují a zaznamenávají i pro dodatečná šetření v případě závažnější poruchy či havárie (nabízí se srovnání s černými skříňkami letadel). Velká pozornost je u visutých oběžných lanovek věnována i kontrole vedení dopravního lana na podpěrách. Některé nové lanovky mají elektronické zabezpečovací zařízení polohy lana, které rozezná i nepatrné odchylky od správné polohy a zastaví lanovku dříve, než k vypadnutí lana vůbec dojde. Nejnovější velkokapacitní oběžné kabinové lanovky s dvojitou smyčkou dopravního lana známé pod označením funitel používají i ve zcela zásadních bezpečnostních obvodech namísto klasické reléové techniky tříkanálovou mikroprocesorovou elektroniku, známou z leteckého průmyslu. Tři nezávislé počítače tohoto řídícího zařízení (každý navíc od jiného výrobce pro vyloučení možnosti chyb) se neustále vzájemně kontrolují, a zaručují tak rozpoznání jakékoliv poruchy.

Autor je dopisovatelem několika odborných časopisů s tematikou lanových drah


Moderní "Millenium Express", Naßfeld (Rakousko)

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Kňažko: Demagog Fico ničí vztahy s ČR. Na Slovensku tvoří proruskou autokracii

  • Nejčtenější

Rvačka na lesbi show. Policista zbil pět dívek i ochranku smíchovského klubu

14. března 2024  13:49,  aktualizováno  14:10

Silně opilý policista v uniformě brutálně napadl a zaklekl 19letou dívku. Ta skončila v nemocnici....

Babiš se ptal na děti Lipavského. Nešlo o kompro, tvrdí. Za vulgarity se omlouvá

11. března 2024  15:14,  aktualizováno  16:57

Předseda hnutí ANO a expremiér Andrej Babiš v neděli u svých spolupracovníků poptal citlivé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nedám Ukrajině ani cent a válka skončí, řekl Trump při setkání Orbánovi

11. března 2024  9:42

Bývalý americký prezident Donald Trump, který se podle všeho opět stane kandidátem amerických...

Pokud budeme ohroženi, jsme připraveni na jadernou válku, prohlásil Putin

13. března 2024  6:16,  aktualizováno  10:03

Sledujeme online Rusko rozmístí vojáky a zbraně u hranic s Finskem, prohlásil ruský prezident Vladimir Putin. Vstup...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Wehrmacht na Václaváku. Kluka z ikonické fotky zavraždili v Osvětimi

13. března 2024

Seriál Ruce zaťaté v pěst a bezmoc českých strážníků. Tak Pražané před pětaosmdesáti lety „vítali“ německé...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dalších šest let s Putinem: dosáhl toho, co chtěl, nejspíš ještě přitvrdí

19. března 2024

Premium Vladimir Putin si může gratulovat. I když se mu na Západě mnozí vysmívají, že v Rusku zorganizoval...

„Prázdný Topol“ či „kráva“ poslankyně. Nevybíravě mluvili premiéři i prezidenti

19. března 2024

Premium Andrej Babiš omylem poslal e-mail jinému adresátovi a v úterý se kvůli tomu mimořádně scházejí...

Slovenská prezidentská debata: jak se „krasomluvec“ Pellegrini otřel o Čechy

18. března 2024  20:40,  aktualizováno  23:36

Dva největší favorité slovenských prezidentských voleb se vůbec poprvé utkali v televizním duelu....

Na silnici z Klatov do Plzně bourala čtyři auta, v nemocnici skončil i kojenec

18. března 2024  21:06,  aktualizováno  21:37

Na hlavní silnici z Klatov do Plzně u Přeštic bouraly čtyři osobní automobily. Čtyři lidi včetně...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...