Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pětina cestujících se vzadu v autě nepoutá, stojí to desítky životů

  14:12
Kolem užívání bezpečnostních pásů panuje mnoho mýtů a fám. Například rozšířené přesvědčení, že na zadních sedačkách se není potřeba pásat, jelikož jsou bezpečnější. Kvůli chybnému úsudku pak každoročně zemřou desítky lidí. Ukazuje to zahraniční studie i statistiky českých policistů.

Americký institut pro dálniční bezpečnost (IIHS) nedávno zveřejnil výsledky studie, která zkoumala, jak často se lidé pásají na zadních sedadlech. Z téměř dvanácti set lidí, kterých se IIHS dotázalo, 91 procent uvedlo, že se vždy poutají na předních sedačkách. O zadních sedadlech už však to stejné prohlásilo jen 72 procent lidí.

Ještě horší výsledky výzkumníci zjistili u těch, kdo k přepravě využívají převážně taxi nebo podobné služby, jako je například Uber. Takoví pasažéři se vzadu poutají jen v šedesáti procentech případů. Čtvrtina z těch, kdo nemají ve zvyku v zadní části vozu bezpečnostní pásy používat, přitom uvedla jako důvod své přesvědčení, že jsou zadní sedačky bezpečnější než ty přední.

Jenže to je velmi nebezpečná domněnka. Nejen, že tomu tak není, ale nepřipoutaní lidé na zadních sedačkách výrazně zvyšují riziko i pro ostatní pasažéry ve voze. „Vždyť jen plná plastová láhev pití, která poletí vpřed při havárii, se změní v granát schopný těžce zranit cestující vpředu. Co teprve ze zadního sedadla vpřed vymrštěné nepřipoutané lidské tělo," říká Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu (ÚAMK).

Studie amerických výzkumníků v tomto ohledu nabídla i statistiku. „Řidiči mají dvojnásobnou šanci, že při nehodě zemřou, pokud není pasažér sedící za nimi připoutaný,“ říká jedna z autorek výzkumu IIHS Jessica Jermakian.

Jak v Americe, tak i v Česku

Mohlo by se zdát, že takové chování je vlastní jen Američanům, kteří k jízdě vozem přistupují s odlišnou mentalitou než Češi. A že stejně tak výrazně se od tuzemských silnic liší i silnice USA. Není tomu ale tak. 

Historie bezpečnostních pásů v Česku

Vůbec poprvé použili pětibodový bezpečnostní pás v autě Louis Renault v roce 1903. Tříbodový pás, jak ho známe dnes, zkonstruoval Švéd Nils Bohlin a švédská automobilka Volvo ho premiérově do standardní výbavy svého vozu instalovala v roce 1959. Zanedlouho se bezpečnostní pás začal používat i v tehdejším Československu. První povinné používání bezpečnostních pásů posádky automobilu na předních sedadlech, ale zatím pouze mimo obec, bylo u nás zavedeno od 1. ledna 1967. Od roku 1976 se pak museli v autě jedoucím mimo obec poutat i cestující na zadních sedadlech. Povinnost používat bezpečnostní pásy na všech sedadlech i v obci, byla u nás zavedena od 1. ledna 1990.

Podle odborníků je totiž americký automobilismus s tím českým po technické stránce takřka srovnatelný. „Závěry zmíněné studie lze víceméně aplikovat na české prostředí. Vozidla v USA mají shodnou konstrukci, stejné aktivní a pasivní bezpečnostní prvky, pohybují se podobnými rychlostmi a mají stejné typy střetů,“ říká Jakub Motl z českého Centra dopravního výzkumu (CDV), které se dlouhodobě zabývá hloubkovou analýzou dopravních nehod.

Podobné je to i v přístupu cestujících k bezpečnostním pásům. Stejný výzkum jako IIHS sice zatím v Česku nikdo neprováděl, ale stačí se podívat na policejní statistky nehod, aby bylo jasné, že i na českých silnicích se najde spousta lidí, kteří poutání na zadních sedačkách nepovažují za důležité. Ze statistik podle CDV totiž vyplývá, že u nehod, které policie šetřila, nebylo připoutáno šest procent řidičů, tři procenta spolujezdců na předním sedadle a celých sedmnáct procent pasažérů na sedadle zadním.

Bezpečnostní pásy zvyšují šanci na přežití

Zda by při konkrétní nehodě pásy skutečně zachránily život člověku, který se ve skutečnosti nepřipoutal a zemřel, lze podle odborníků z CDV určit pouze obtížně. „Pro určení je nezbytný znalecký posudek z oboru analýzy dopravních nehod a soudního lékařství. A výsledek nemusí být ani tak jednoznačný“, dodává Motl.

Statistická data české policie ale mohou s přimhouřením oka nabídnout alespoň nějakou představu o tom, jak nebezpečné je pásy nepoužít.

Jen pro příklad, podle čísel za loňský rok měl připoutaný pasažér na zadní sedačce šanci pouhých 0,24 procenta, že při ní zemře. U toho, který pásy nevyužil, už však toto číslo povyskočilo na 2,69 procenta. Z toho lze odhadnout, že nepřipoutanému pasažéru na zadních sedačkách hrozí na silnicích přibližně jedenáctkrát větší riziko úmrtí než připoutanému.

Podobně srovnání vychází, pokud se zaměříme na pasažéry, kteří loni při nehodách utrpěli velmi vážnou zdravotní újmu. Na tisíc připoutaných účastníků dopravních nehod, kteří seděli na zadních sedadlech osobních vozů, totiž loni připadlo „pouze“ jedenáct těžce zraněných osob. Na tisíc nepřipoutaných spolujezdců na zadních sedačkách už ale připadlo hned 94 těžce zraněných. 

Mezi lidmi o pásech kolují nepravdy a pověry

Mýty o nutnosti poutat se na zadních sedačkách navíc nejsou ty jediné, které tento bezpečnostní prvek obestírají. „Objevuje se například názor, že pásy mohou být jen překážkou v případě havárie a následného vzplanutí vozu,“ říká Vomáčka a druhým dechem dodává, že jsou moderní automobily vybaveny palivovými nádržemi schopnými odolat vysokým tlakům i teplotám a že čidla avizující například převrácení auta vydají impuls řídící jednotce, která v řádu milisekund zastaví přívod paliva. „Proto je zahoření vozidel dnes naprostou výjimkou a spíše scénou z akčních filmů než realitou,“ říká Vomáčka.

Pokuta za pásy

Za porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem nebo užít ochrannou přilbu hrozí: 
- bloková pokuta na místě do 2 000 korun
- ve správním řízení 1 500–2 500 korun
- 3 body do karty řidiče

Podobné je to i s přesvědčením, že na krátké vzdálenosti se nestojí za to poutat. To ale znovu vyvracejí statistiky, podle kterých se více než polovina dopravních nehod odehraje při jízdě na vzdálenost do čtyřiceti kilometrů od místa bydliště či parkování auta.

Vomáčka také zmiňuje, že někteří cestující si myslí, že lépe než pásy je ochrání airbagy. Jenže airbagy správně a bezpečně fungují jen za situace, že jsou vystřeleny směrem, kde je postava člověka. A správnou pozici lidského těla zajistí právě jen bezpečnostní pásy.

„Už více než desítku let automobilky používají pyrotechnické patrony, které v okamžiku havárie a pohybu těla po směru jízdy, přitáhnou pásy a maximálně tak zmírní střet lidského těla a airbagů. Jedině díky pásům není tento střet nebezpečný,“ dodává Vomáčka. Bez pásů může být lidské tělo nekontrolovatelně odmrštěno nesprávným směrem a v lepším případě dojde jen k poškození krční páteře.

Skoro až neuvěřitelně pak zní rada, že je lepší jezdit nepřipoutaný a v případě havárie vyletět oknem. „Samozřejmě, že zázraky se dějí, ale pokud budeme vycházet ze statistiky, pak nepřipoutanému pasažérovi hrozí několikrát vyšší riziko smrtelného zranění než tomu, kdo použil pásy,“ uzavírá Vomáčka.

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...