Co s tím? Otázka vůbec nezní, kdo "zaviňuje nehody", neboť to je jen právní výklad pro práci právníků a policistů (otázka zavinění se řeší až po nehodě, což je pozdě). Naším úkolem je ale říci, "co dělat, aby k nehodám nedocházelo" (jak pozitivně ovlivňovat chování řidiče a jeho chybování omezit).
Na dálnici mají řidiči na základě mnohaleté zkušenosti podvědomě zafixovány dva provozní stavy: buďto běžnou situaci, kdy dálnice funguje jako dálnice (tj. čtyřpruhová, směrově rozdělená, provoz v protisměru neexistuje) nebo standardně označenou uzavírku v případě stavebních či údržbových prací. Ve druhém případě pak podvědomě očekává a vcelku respektuje omezení rychlosti, zákazy předjíždění a zejména existenci protisměrného provozu na jednom jízdním pásu.
Nově otevřený úsek obchvatu D 5 je ale vyznačen zcela nestandardně: jeho "optický obraz" podvědomě sugeruje existenci dálnice v pravém slova smyslu (tj. dva směrově oddělené jízdní pásy) a tuto hluboce zafixovanou představu řidičů (vedoucí ovšem k omylům) korigují jen svislé dopravní značky (byť je jich velké množství a na žlutém podkladu). Zkušenost a řada výzkumů ukazuje, že psychologický vliv uspořádání a optického zpracování komunikace je mnohem silnější než dopravní značení, které je jen doplňkem, často nevnímaným.
Z předchozí úvahy mi vyplývá jediný závěr: Chceme-li účinně zabránit dalšími nehodám na obchvatu Plzně, musíme zmíněný úsek standardně vyznačit jako uzavírku. Jen tak lze u řidičů spolehlivě navodit psychologický režim existence protisměrného provozu (a těm, kdo předpisy ignorují úmyslně, přejezd do protisměru znesnadnit resp. znemožnit užitím běžného dopravního zařízení - oddělení směru a protisměru vodicími deskami, dopravními knoflíky nebo tzv. leitboyi).
Vyznačením úseku jako uzavírky lze též řešit problém předjíždění, neboť lze přechodně vyznačit tři jízdní pruhy (ve stoupání dva, v klesání jeden). Bližší informace lze nalézt v publikaci Zásady pro přechodné dopravní značení na pozemních komunikací (Technické podmínky Ministerstva dopravy a spojů č. 66).
Na závěr mohu pamětníkům připomenout stav, kdy do začátku 90.let byly i dálniční uzavírky v České republice vyznačeny velmi "chudobně" (jen dopravním značením), neboť mnoho potřebných dopravních zařízení tehdy nebylo k dispozici a TP 66 neexistovaly. Po jejich zavedení se bezpečnost i komfort vedení dopravy v dálničních uzavírkách podstatně zlepšily. Obchvat Plzně je de facto vyznačen v principu podobně jako uzavírky někdy před patnácti lety (byť značek je více) se všemi z toho vyplývajícími riziky.