Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nehody na dálničním obchvatu Plzně

  14:58aktualizováno  14:58
Nehodlám polemizovat o tom, kdo je viníkem zmíněných nehod, ani různé zjednodušené názory, že "řidiči jezdí jak hovada" (viz diskusní fórum). Analýza nehod nás učí, že téměř všechny nehody vznikají v důsledku lidských chyb, ovšem mýlit se je lidské.

Co s tím? Otázka vůbec nezní, kdo "zaviňuje nehody", neboť to je jen právní výklad pro práci právníků a policistů (otázka zavinění se řeší až po nehodě, což je pozdě). Naším úkolem je ale říci, "co dělat, aby k nehodám nedocházelo" (jak pozitivně ovlivňovat chování řidiče a jeho chybování omezit).

Na dálnici mají řidiči na základě mnohaleté zkušenosti podvědomě zafixovány dva provozní stavy: buďto běžnou situaci, kdy dálnice funguje jako dálnice (tj. čtyřpruhová, směrově rozdělená, provoz v protisměru neexistuje) nebo standardně označenou uzavírku v případě stavebních či údržbových prací. Ve druhém případě pak podvědomě očekává a vcelku respektuje omezení rychlosti, zákazy předjíždění a zejména existenci protisměrného provozu na jednom jízdním pásu.

Nově otevřený úsek obchvatu D 5 je ale vyznačen zcela nestandardně: jeho "optický obraz" podvědomě sugeruje existenci dálnice v pravém slova smyslu (tj. dva směrově oddělené jízdní pásy) a tuto hluboce zafixovanou představu řidičů (vedoucí ovšem k omylům) korigují jen svislé dopravní značky (byť je jich velké množství a na žlutém podkladu). Zkušenost a řada výzkumů ukazuje, že psychologický vliv uspořádání a optického zpracování komunikace je mnohem silnější než dopravní značení, které je jen doplňkem, často nevnímaným.

Z předchozí úvahy mi vyplývá jediný závěr: Chceme-li účinně zabránit dalšími nehodám na obchvatu Plzně, musíme zmíněný úsek standardně vyznačit jako uzavírku. Jen tak lze u řidičů spolehlivě navodit psychologický režim existence protisměrného provozu (a těm, kdo předpisy ignorují úmyslně, přejezd do protisměru znesnadnit resp. znemožnit užitím běžného dopravního zařízení - oddělení směru a protisměru vodicími deskami, dopravními knoflíky nebo tzv. leitboyi).

Vyznačením úseku jako uzavírky lze též řešit problém předjíždění, neboť lze přechodně vyznačit tři jízdní pruhy (ve stoupání dva, v klesání jeden). Bližší informace lze nalézt v publikaci Zásady pro přechodné dopravní značení na pozemních komunikací (Technické podmínky Ministerstva dopravy a spojů č. 66).

Na závěr mohu pamětníkům připomenout stav, kdy do začátku 90.let byly i dálniční uzavírky v České republice vyznačeny velmi "chudobně" (jen dopravním značením), neboť mnoho potřebných dopravních zařízení tehdy nebylo k dispozici a TP 66 neexistovaly. Po jejich zavedení se bezpečnost i komfort vedení dopravy v dálničních uzavírkách podstatně zlepšily. Obchvat Plzně je de facto vyznačen v principu podobně jako uzavírky někdy před patnácti lety (byť značek je více) se všemi z toho vyplývajícími riziky.

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Poslancem za ODS bude po rozhodnutí soudu Kupka, nahradí Bendla

Nejvyšší správní soudu rozhodl, že poslanecký mandát za ODS ve Středočeském...

Poslanecký mandát za ODS ve Středočeském kraji získal starosta obce Líbeznice Martin Kupka. Zjistil to Nejvyšší správní...

Poslanci se dnes poprvé sejdou na ustavující schůzi ve Sněmovně

Prázdné lavice v Poslanecké sněmovně (ilustrační snímek)

Sněmovna v pondělí zhruba po měsíci obnoví činnost. Nově zvolení poslanci se ve 13 hodin poprvé po volbách sejdou na...

VIDEA TÝDNE: Chlapec vběhl pod kamion, testování bodáků a vypískání Okamury

Pohotový řidič kamionu zachránil chlapci život

Nejsledovanější video uplynulého týdne na serveru iDNES.cz pochází z Norska. Malý chlapec tam vběhl pod kola...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.