Maďarští vyšetřovatelé podle serveru (původní zpráva zde) konstatovali, že na stroji nenašli žádnou technickou závadu, jež mohla nehodu způsobit.
Stíhací letoun JAS-39 Gripen havaroval na letišti v Čáslavi 15. května během přistání, když se mu nepodařilo zastavit a skončil vážně poškozený mimo přistávací plochu (více zde). Oba piloti se katapultovali.
Čáslavské letiště je sice vybaveno bezpečnostními záchytnými sítěmi, ty ale v době leteckého cvičení byly na plánované revizi. Všichni účastníci cvičení to podle české armády věděli a souhlasili s konáním cvičení i za těchto podmínek (článek o bezpečnostních sítích čtěte zde).
Stroj pilotoval maďarský brigádní generál Csaba Ugrik, řídil jej ale jen v rámci přeletu a nebyl účastníkem samotného cvičení. Zdroje webu index.hu z prostředí armády uvádějí, že po přechodu na plně manuální ovládání „neubral plyn“ - ovšem bez dalších podrobností.
Náčelník generálního štábu maďarské armády Tibor Benkö v jednom dřívějším rozhovoru poskytnutém deníku Magyar Hírlap tvrdil, že během přistání se pokoušeli brzdit oba piloti, stroj ale přesto vyjel z dráhy.
„Zda tuto událost zavinila technická závada, selhání člověka, nějaké neznámé okolnosti nebo všechny tyto faktory dohromady, to se uvidí až po skončení vyšetřování,“ řekl tehdy Benkö. Zároveň vyloučil spojitost mezi havárií gripenu v Čáslavi a pozdější nehodou dalšího gripenu v Kecskemétu.