Havarované letadlo startovalo z letiště v Dobrkově. Hasiči z vraku museli

Havarované letadlo startovalo z letiště v Dobrkově. Hasiči z vraku museli vyložit do sudů 5 metráků hnojiva. | foto: HZS Pardubického kraje

Za nehodou čmeláka byl alkohol, pilot měl v těle přes jedno promile

  • 6
Na začátku března se u obce Srbce na Chrudimsku zřítilo do lesa práškovací letadlo. Bezprostředně po nehodě se k její příčině nikdo nechtěl vyjadřovat, neoficiálně se však mluvilo o špatném počasí. Následná vyšetřování ale také ukázalo, že pilot měl v sobě přes promile alkoholu.

Práškovací letadlo značky Z37-A Čmelák, které startovalo z letiště v Dobrkově, spadlo v sobotu 9. března před půl třetí odpoledne severovýchodně od obce Luže.

Až před osmou hodinou večer hasiči z útrob letadla vyprostili tělo pilota (více o nehodě jsme psali zde).

Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod vydal v červnu závěrečnou zprávu, ze které vyplývá, že počasí sice nebylo pro let ideální, ale svou roli mohl sehrát také alkohol v krvi pilota.

"Toxikologickým vyšetřením byl v krvi zjištěn alkohol v koncentraci 1,12 gramů na kilogram," píše se v pitevní zprávě čtyřiapadesátiletého pilota.  

Pro vyšetřovatele byla příčina nehody tím pádem jasná. "Pravděpodobnou příčinou byla kombinace přecenění schopností a vlivu hladiny alkoholu, která znemožnila bezpečnou pilotáž a správné rozhodnutí při nebezpečí," říká závěr vyšetřovací zprávy.

Ze svědeckých výpovědí však vyplývá, že to bylo spíše ono přecenění schopností než nebezpečná pilotáž čmeláka.

Pilot před letem několik hodin váhal, počasí mu nepřálo

Pilot se se svými spolupracovníky ten den sešel už o půl šesté ráno na letišti v Chrudimi, aby ošetřili některá pole okolních obcí ledkem. Počasí jim však nepřálo, a tak až do desíti hodin celý tým vyčkával.

Poté pilot odjel autem z letiště. Vrátil se zpět krátce po čtvrt na dvanáct a oznámil kolegům, že má informaci od agronoma zemědělského družstva. Počasí v okolí Jenišovic je prý dobré a on byl rozhodnut letět na pracovní plochu Dobrkov a tam pokračovat v plánované práci.

"Další pilot uvedl, že se mu snažil rozhodnutí rozmluvit, protože podle něj k žádnému zlepšení počasí nedošlo a měl obavy z hrozby náhlého zhoršení," popisuje další průběh vyšetřovací zpráva.

Právě to mohl být osudný moment. Pilot totiž létat za zhoršeného počasí vždy odmítal, podle svědectví kolegů měl k povětrnostním vlivům už z dřívější doby značný respekt.

Přesto oba piloti nakonec doletěli do Dobrkova a tam provedli dva úspěšné lety. Také při třetím letu chtěl pilot ošetřit pole na Kusé Hoře. Startoval s nákladem pěti metráků ledku.

V cestě mu však stál lesem zarostlý hřeben Kusé Hory. Právě o vrcholky stromů letoun zavadil a padal přímo k zemi. Zahynul pilot, o kterém se všichni shodli, že byl dostatečně zkušený. Měl nalétáno přes pět tisíc hodin.

Není jasné, jak se pilot k alkoholu dostal. Jeho kolegové se shodují v tom, že s pitím neměl nikdy problémy. Ti, co s ním mluvili těsně před osudným startem, se navíc dušují, že z něj žádný alkohol necítili.

Hrozila mu ztráta obživy

Důvodem mohly být problémy, které měl v těch dnech pilot se Státní rostlinolékařskou správou, která mu údajně měla značně znesnadňovat výkon povolání. Ve vyšetřovací zprávě se uvádí, že správa podle sdělení pilotovy manželky požadovala obnovení neplatného osvědčení absolvováním různých školení. Jinak muži hrozila brzká ztráta obživy.

Podle vyšetřovatelů však tento problém na průběh tragédie neměl vliv. I když ho mohly tlačit další okolnosti.

"Je pravděpodobné, že se pilot chtěl vyhnout důsledkům nedokončení objednané práce, které by znamenalo provést další lety v následujících dnech. Pilotovo rozhodnutí pokračovat v letu bylo chybné," konstatuje závěrečná zpráva.


Video