Vizualizace nové stanice Červený vrch, která bude součástí šestikilometrového prodlouženého úseku na trase A

Vizualizace nové stanice Červený vrch, která bude součástí šestikilometrového prodlouženého úseku na trase A | foto: METROPROJEKT Praha a. s.

Nechceme pod domy metro, hrozí propad, bouří se lidé z Červeného vrchu

  • 158
Po třetím sesuvu půdy při ražbě tunelu Blanka se znovu ozvali lidé z občanského sdružení Červený vrch. Pod jejich domy v Praze 6 se má razit prodloužená trasa metra A a oni mají v rukou dokumenty o nesouladech v projektu a špatném stavu podloží. Bojí se o domy a vadí jim, že jejich varování nikdo nebere vážně. Pak už bude pozdě, vzkazují.

Dopisy na příslušné úřady už rozesílají přes rok. Trasa, kudy má u stanice Červený vrch metro vést, je podle nich riziková.

"Navržený záměr prochází poddolovaným územím, navíc je v zóně aktivního sesuvu, při výstavbě metra podle odborníků hrozí pokles či náklon výškových obytných domů na ulici Evropská, před nimiž se nachází ověřený tektonický zlom," jmenuje některé problémy s podložím předseda sdružení Zdeněk Stehlík.

Sdružení si nechalo vypracovat znalecké posudky, mimo jiné i od Kloknerova ústavu z ČVUT. V rukou má také územní plán a projekt výstavby. Stehlík upozorňuje i na další problémy.

"Trasa má podle aktuálního územního plánu vést bezpečnou zónou mimo sídlištní zástavbu. Nicméně v projektech potřebných ke stavbě už vede metro přímo pod obytnými výškovými domy. Tuto nesrovnalost přitom nikdo neřeší," dodal Stehlík.

Případ řeší ombudsman

Kdo je iniciátorem odklonu a proč se trasa metra odklonila pod pět výškových obytných domů, sdružení ani po měsících pátrání netuší. Po třetím sesuvu půdy v Blance proto oslovil spolek i Báňský úřad, znovu apeloval na Metrostav, projektanta stavby Metroprojekt a investora stavby - Dopravní podnik, podněty poslal také dopravnímu výboru zastupitelstva a kanceláři ombudsmana.

"V tuto chvíli shromažďujeme podklady. Radnice Prahy 6 i pražský magistrát už část vyžádaných dokumentů a stanovisek dodaly, ale zástupkyně ochránce, která se šetření nově ujala, si vyžádala ještě další doplnění," uvedla mluvčí kanceláře ombudsmana Iva Hrazdílková.

Kancelář prý prověří, zda měli lidé ze sdružení i tamní vlastníci bytů přístup k potřebným informacím a zda jim skutečně při stavbě metra nehrozí nebezpečí.

Je to na investorovi, míní Metrostav

Po sesuvu půdy u Brusnice se sdružením začal komunikovat také stavitel, společnost Metrostav. O nesrovnalostech v dokumentech ani špatném podloží údajně donedávna nevěděl. Sdružení slíbil, že se bude problémy zabývat a že chce udělat dodatečné průzkumy.

Mluvčí Metrostavu František Polák však upozornil, že diskuse o přeložení trasy zpět a špatném vyprojektování neleží na jejich bedrech. "Pracujeme na zakázce podle projektu, který nám předá investor. O modifikaci trasy rozhoduje investor a projektant, až poté to dostaneme na stůl my, abychom to postavili. My posloucháme našeho zákazníka. Nebráníme se technické debatě, ale není to naše kompetence," uvedl mluvčí.

Trasa prodloužené trasy metra A pod výškovými obytnými domyTrasa prodloužené trasy metra A pod výškovými obytnými domy. Místo tektonického zlomu Dokumentace, podle které vede metro přímo pod výškovými domy a v místě tektonického zlomu

Investor podle něj bude muset zhodnotit, jak se stavbou dál. "Ten tunel jde udělat vždycky všude, ale někdy je to tak drahé, že to přestává mít ekonomickou reálnost, ta technická není problém. Pokud řekne investor, že to bude tak a tak, musíme najít nějaké technické řešení, aby to šlo. Podle nás dobré řešení můžeme jen doporučit," dodal. Obavy jsou podle něj předčasné, nakonec se prý všechny strany dohodnou.

Podnik nechá místo dodatečně prozkoumat

Dopravní podnik, který je investorem prodloužení metra linky A, podle Stehlíka chystá rozšiřování pozemků pro stavbu.

"Námitkami sdružení se zabýváme. V rámci ražeb dojde k použití stroje se specializovaným zeminovým štítem k ověření geologických a hydrologických poměrů před čelbou, protože tento štít je možno vybavit zařízením k provádění průzkumných předvrtů a bude-li to třeba, umožní i případné sanační práce," informovala mluvčí pražského Dopravního podniku Ilona Vysoudilová.

Podle Vysoudilové se podnik nebojí, že by ražba byla nebezpečná, protože spolupracuje s odborníky, kteří mají velké zkušenosti. Na základě podnětů a jednání však podle mluvčí zadá podnik dodatečný geologický průzkum.

Dokumenty a dopis od sdružení dostal i pražský magistrát. Připomínky spolku projedná dopravní výbor. "Připomínky projednají zastupitelé z výboru dopravy na zasedání v září, poté k tomu vydáme nějaké usnesení," uvedl tajemník výboru dopravy Jan Heroudek.

Trasa s konečnou zastávkou na ruzyňském letišti bude dlouhá bezmála třináct kilometrů, přičemž první úsek přes Červený vrch, Veleslavín a Petřiny do Motola by měl být hotov v roce 2014. S ražbou se má na Červeném vrchu začít v roce 2011.

VYJÁDŘENÍ INVESTORA

Trasa se podle investora stavby - pražského Dopravního podniku - přemístila pod výškové domy, protože v dokumentaci k územnímu řízení jsou jednotlivé stanice metra a vstupy do nich podrobněji uspořádané. Takové změny jsou prý obvyklé. "Směrové řešení trasy v diskutovaném úseku je právě limitováno prostorovým uspořádáním stanic ve vztahu k povrchu," uvedla mluvčí pražského Dopravního podniku Ilona Vysoudilová.
Domy v ulici Evropská se nacházejí v zóně možného deformačního ovlivnění. "Ražba traťových tunelů je navržena pomocí razicích strojů při beztrhavinovém rozpojování hornin. S ohledem na velmi příznivé geologické poměry v dané oblasti očekáváme maximální deformace povrchu do 5 milimetrů při maximálním sklonu poklesové kotliny 1: 1500, což jsou hodnoty zcela bezpečné pro povrchovou zástavbu," dodala Vysoudilová.
Domy mohou ovlivnit trhací práce, protože mezi traťovými tunely se budou razit dvě vzduchotechnické propojky. "Nejbližší objekty, které při budování propojek nutno zohlednit jsou traťové tunely, které již budou postaveny. V projektu trhacích prací budou tudíž zohledněny všechny objekty, aby v žádném případě nedošlo k poškození seismicitou od trhacích prací. Je možné, že v případě méně pevných hornin v konkrétním místě bude při ražbě propojky rozpojování hornin beztrhavinové," uzavřela mluvčí.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video