Hříšníkům se sankce může prodražit třeba dvacetinásobně proti pokutě, která byla na začátku (čtěte zde). Dopravní podnik z toho získá ale jen málo přes tisícovku.
Představitelé Člověka v tísni varují, že systém některé provinilce v podstatě odrazuje od snahy pokutu uhradit, protože tak vysokou částku nemají šanci sehnat. Humanitární organizace proto navrhuje, aby se výše pokut snížila pod tisíc korun, což by srazilo poplatky, které si účtuje advokátní kancelář. Navrhla také například, aby hříšníci dostávali upozornění, že nezaplacená pokuta skončí před soudem, a tím se postih výrazně prodraží.
Více než stovka pokut každý denRevizoři v Plzni podle informací dopravních podniků chytí přes 40 tisíc černých pasažérů, tedy více než stovku každý den. |
Zástupci města i dopravních podniků se k návrhům změnit systém vymáhání vyjadřují značně zdrženlivě. Zdůrazňují, že se jedná o postup proti lidem, kteří nerespektují pravidla, a připomínají, že změna systému by se dopravním podnikům prodražila.
Představitelé Člověka v tísni naproti tomu připomínají rozsudky plzeňských soudů, které v některých případech dospěly k závěru, že praxe, kdy sankce mnohonásobně překračují původní pokutu, odporuje dobrým mravům.
"Setkáváme se s lidmi, kterým tento systém velmi zkomplikoval život," řekl Aleš Kavalír z plzeňské pobočky organizace Člověk v tísni.
Co je a není nemravné?
Šéf dopravního podniku Michal Kraus odmítá, že by současná praxe postihování černých pasažérů byla nemravná. "Myslím, že nemravné je, pokud někdo jezdí načerno. My nejsme služba, kterou někdo nezbytně potřebuje k životu. Pokud někdo nemá peníze na tramvaj, pak vzhledem k velikosti Plzně může jít pěšky nebo jet na kole. Zkrátka má na výběr. Proč mám brát ohled na lidi, kteří v podstatě firmu okrádají?" sdělil Kraus.
Připomíná, že kdyby dopravní podnik pokuty vymáhal sám, nemohl by si účtovat žádné přirážky jako advokátní kancelář a systém by musela společnost dotovat.
Kavalírovi ale vadí, že když dopraváci předávají pokuty k dalšímu vymáhání advokátní kanceláři, stává se z toho velký byznys. "Vadí nám, že tady existuje spojitá nádoba dluhů s velkými zisky. Někdo třeba může ztratit bydlení a druhý z toho má zároveň značný zisk," upozorňuje Kavalír.
Náročnost podání žaloby na dlužníky pokut odhaduje na deset minut práce, přičemž si za to advokátní kancelář naúčtuje šest tisíc korun.
Když se dítě doma k pokutě nepřizná, může to být drahé
Kavalír upozornil, že velký malér leckdy vzniká, když pokutu dostane dítě, které se doma ze strachu nepřizná rodičům. Ti pak po delší době musejí kvůli dluhu vytáhnout z kapsy mnoho tisíc.
Dopraváci posílají písemná upozornění na pokuty pouze v případě dětí do 15 let, ale není vyloučeno, že varování včas nedorazí, kam by mělo. To připustil i generální ředitel Kraus. "Pokud se něco takového stalo, je mi to líto," uvedl.