Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Neberte nám Ježíška, vzkazují Češi Santa Clausovi

  4:39aktualizováno  4:39
V adventním čase zaplavují média zprávy a úvahy o vánoční válce Santa Clause s Ježíškem. Zdá se, že díky snadné využitelnosti v reklamě má bývalý maloasijský světec navrch. Na straně novorozeného Krista se ale i v Česku pustili do boje zapálení ctitelé tradic.

Jak daleko lze ještě zajít? ptají se autoři protisantovského webu. | foto: Lukáš Vrtílek

HLASUJTE V ANKETĚ: Vadí vám Santa Claus?

Santa Claus s dárky, soby a "mimořádnými vánočními slevami" na nás kouká z každého rohu, z každé výlohy. Spousta lidí prská nad touto zjevnou "amerikanizací", aniž by si uvědomovali, že i českým reklamním agenturám se lépe pracuje s výrazným červenobílým tlusťochem, než s biblickým novorozencem, který se nedokáže ještě ani postavit, natož unést pytel s dárky.

Santa je prostě levnější
"Hlavní důvod, proč se Santa Claus v reklamě tolik používá, je velmi jednoduchý," potvrdila iDNES.cz pracovnice jedné z českých reklamních agentur, která si nepřála být jmenována.

"Reklamní předměty s motivy Santa Clause se všude na světě vyrábějí v obrovských sériích, jsou tudíž velmi levné a snadno se shánějí. Santyprostá vánoční výzdoba je většinou dražší a nedostupnější," dodává.

Podle socioložky Jiřiny Šiklové je ale třeba být na Santa Clause opatrný, protože českého Ježíška ohrožuje.

"Ano, ohrožuje, protože Santa Claus je kšeft, je to import a já si myslím, že český Ježíšek je tradice. Dlouhá, táhnoucí se přes staletí, protože dřív lidi oslavovali celé Vánoce jako duchovní záležitost a k tomu patřila rodina, jesličky, betlémy," řekla Šiklová Českému rozhlasu.

Proti Santa Clausovi se bojuje už i v Česku
Němečtí a rakouští katolíci pořádají proti importovanému řidiči sobího spřežení masivní kampaň. Pod heslem "Pro mě jen originál!" vydává sdružení Bonifatiuswerk nálepky a brožury, jejichž cílem je upozornit na přebujelost globální santaclausovské lobby. Svým úsilím dosáhli toho, že z radnic a vánočních trhů po celém Rakousku i Německu Santa Clausové v podstatě zmizeli.

Ne Santovi!

V české kotlině vytáhla do boje skupinka dobrovolníků Creative Copywriters Club (CCC). Tvoří ji převážně pracovníci reklamního průmyslu. Ti se na svém webu Anti-Santa.cz zasazují o to, aby se Santa Claus nestal novou "tváří" českých vánočních svátků.

Situace je nyní složitější, než když se kdysi komunisté pokusili Čechům vnutit dědu Mráze - (legendární vánoční projev Antonína Zápotockého si poslechněte tady). Červenobílý muž je nám totiž nyní vnucován nenásilně, po dobrém.

Autoři protisantovských stránek nechtějí, aby byly Vánoce degradovány na svátky konzumu symbolizované postavou, která nemá v Česku žádnou tradici.

"Naším cílem bylo vyprovokovat tuto diskusi a její výsledek pak tlumočit všem, kteří každoročně nejvíc zaneřádí vánoční atmosféru. Česká veřejnost zamítla Santovi vízum a my věříme, že to obchodníci budou respektovat," řekl iDNES.cz Petr Voborský, předseda CCC.

Své snahy pak proježíškovští aktivisté shrnují jedinou větou na úvodní stránce Anti-Santa webu: "Chceme, aby našim dětem nosil dárky Ježíšek. Stejně jako nám, když jsme byli malí..."


Santa Claus

Jeho předobrazem byl svatý Mikuláš, světec, který působil ve 4. století našeho letopočtu v dnešním Turecku.

Americký Santa se postupně vyvinul z nizozemského Sinterklaase (svatého Mikuláše), patrona Amsterodamu.

Oblíbeným mýtem je, že jeho moderní podobu vytvořila firma Coca-cola pro svou reklamní kampaň ve třicátých letech 20. století.

V tradičním podání je Santa tlustý stařec v červeném kabátě lemovaném bílou kožešinou a stejně zdobenou červenou čapkou. V noci z 24. na 25. prosince vyjíždí ze severního pólu, kde má trvalé bydliště (a továrnu na hračky rentabilní díky levné pracovní síle vánočních skřítků), na saních tažených devítispřežím létajících sobů, aby obdaroval spící děti.

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

ZÁPISNÍK: Cože? Už zase krachuje západní civilizace?

Nemůžete říci, že jste nebyli varováni, říká film Rolanda Emmericha 2012.

Ministr byl na šrot, Zdeněk Škromach fotil "výborné koláčky", Okamuru s Bártou spojila kniha a Tokio volá "Banzai"! To...

Příloha MF DNES Kavárna se vrací, vychází ve velkém formátu

Titulní strana přílohy MF DNES Kavárna v nové podobě. 7. září 2013.

Po prázdninové přestávce se vrací tradiční příloha Kavárna do sobotního vydání deníku MF DNES. Příloha zabývající se...

ZÁPISNÍK: Několik slov chvály

Miroslav Kalousek po jednání s prezidentem Milošem Zemanem.

O jednom kolegovi novináři a o nadávání na média. O české otázce a třech divadelních představeních. A také gratulace...

Najdete na iDNES.cz