Měla Rada ČT Janečka chválit:
Ano, získává peníze zpět
Janeček odcházel s úsměvem a téměř s pochvalou. Radní sice systém vybírání zlehka kritizovali, celkem však byli s výsledkem honu na neplatiče spokojeni.
Mamut v mraveništi
Méně spokojeni budou jistě lidé, kterých se tato kauza osobně dotkla a třeba je i neprávem poškodila.
Těm vyjádření Rady pravděpodobně připadá nedostatečné a podivné.
Česká televize podle Janečkovy zprávy vyburcovala rozesláním cca 400 000 dopisů mnoho neplatičů k uhrazení poplatku. Proto jej také Rada pochválila. Konečně se sníží dluhy.
Těžko bude někdo zpochybňovat fakt, že televizní poplatky se platit mají, a že pokud někdo neplatí, či na to "soustavně zapomíná", má televize právo si jejich placení zajistit. Styl vymáhání by však rozhodně neměl připomínat neobratné hamtání mamuta v mraveništi. Zvláště pokud mravence potřebuji k dalšímu přežití.
Je těžko uvěřitelné, že ČT a najatá firma BSP Lawyers postupovaly tak neprofesionálně a neohrabaně.
Zdá se mi logické, že pokud někdo připravuje akci podobného typu a rozsahu, je nutné mít co nejspolehlivější údaje a data, aby chybně oslovených bylo co nejméně.
Pokud taková data k dispozici nejsou a existuje nebezpečí, že může dojít k řadě omylů, přizpůsobím tomu tón a text dopisu. Okamžitě (nikoliv až na základě negativních ohlasů) zřídím internetovou adresu a bezplatnou linku, kde je možné informace ověřit a nedorozumění ihned vysvětlit a omluvit se za chyby.
Samozřejmou součástí výzvy musí být i období, za které televize uhrazení vyžaduje. To, že výzva údaj neobsahovala, je nehoráznost stejně jako zavedení tolik kritizované informační linky zpoplatněné tarifem 38 Kč za minutu.
Dalším problémem je i opomenutí problémů spojených s placením poplatků v období povodní a bezprostředně po nich. Veřejnoprávní televize sice později chybu uznala chce poškozeným nedoplatky odpustit, ale opět tuto záležitost měla promyslet dřív a mít připravená řešení.
Ať to ty lumpy hodně stojí
Pravda je, že Česká televize šlápla do bláta a nyní se snaží dodatečně chyby opravit. Navíc v celém procesu zcela chybí vymáhání dluhů od "těch nejhorších", tedy nepřihlášených neplatičů vlastnících televizor.
Paradoxně jsou tedy na tom hůř ti, kteří se jednou zaregistrovali – tedy měli určitý zájem poplatky platit.
Celá akce proto působí dojmem: Hlavně honem, honem, dopisy lidem, co máme v databázi – ať to lumpy hodně stojí, a pak se uvidí.
Za to si veřejnoprávní médium opravdu příliš chvály nezaslouží.
A to i když větší část lidí třeba zaplatí a dluh se sníží. Z hlediska logistiky jde o mimořádně nepovedenou akci a Rada ČT by to neměla přehlížet.