Odborníci: L-169 je nadějný koncept, vývozu ale nesmí škodit politici

  14:31aktualizováno  14:31
Koncept nového letounu L-169 je zajímavý a má šanci uspět na světových trzích, kde stálé létají stovky starších strojů L-39 Albatros. Pro iDNES.cz to uvedli publicisté Martin Velek a Lukáš Visingr. Projekt ovšem podle nich potřebuje politickou podporu, kterou v minulých dekádách česká letadla neměla.

Vizualizace vyvíjeného konceptu L-169. Oproti L-159 se vyznačuje palivovou nádrží integrovanou v křídle a větším podílem českých přístrojů. Prototyp by mohl vzlétnout v roce 2015. | foto: Aero Vodochody Aerospace

Koncept L-169 může vyústit buď v nový letoun vycházející z typů L-39 a L-159, nebo v dílčí modernizace stávajících letadel. Ať už "mokrým křídlem" (označení integrální nádrže uvnitř křídla, což zvýší dolet) či například větším podílem české avioniky. Od začátku se narozdíl od L-159 počítá s dvoumístným strojem, určeným zejména pro výcvik a náhradu L-39 Albatros (podrobně jsme o vývoji psali zde).

Fotogalerie

"Albatros je světově nejrozšířenější, a tedy z logiky věci nejlepší cvičný proudový letoun druhé generace. Vyniká kromě kvalit pro výcvik i spolehlivostí, provozní odolností, jednoduchostí a dlouhou životností," řekl pro iDNES.cz letecký publicista Martin Velek.

Statistiky se sice různí, nicméně podle vodochodských údajů létá ve světě až 900 albatrosů, podle jiných zdrojů ještě více. "Jejich údržba i modernizace se jeví jako ekonomicky mimořádně zajímavý podnik," soudí Velek.

Podobně se na plány Aera dívá vojenský publicista Lukáš Visingr. "Projekt L-169 vyhlíží zajímavě a perspektivně. Koncepce cvičných letounů Aero je povedená a dlouhodobě prověřená, takže je velice potěšující, že společnost hodlá tento potenciál rozvíjet. Modulární a víceúčelové pojetí spolu s novou avionikou by rozhodně mohly letounu L-169 pomoci," řekl iDNES.cz Visingr.

Alka podle něj nesplnila exportní očekávání mimo jiné proto, že byla příliš dobrá a příliš drahá. "Výbavou se téměř vyrovná nadzvukové stíhačce, čemuž odpovídá cena," míní Visingr.

Na trhu letounů srovnatelných určením s L-169 je podle něj velká konkurence, nabízená letadla jsou ale často dost drahá. "Značka Aero má díky typům L-29 Delfín a L-39 Albatros pověst firmy, která dokáže dodávat stroje s dobrým poměrem výkon/cena," vidí Visingr příležitost, jak uspět v zemích třetího světa.

Dostupné informace o vývoji L-169 naznačují, že právě takový záměr ve Vodochodech mají. Chtějí například docílit vyššího podílu českých přístrojů, přičemž oblast elektroniky a softwaru za poslední desetiletí prodělala velký skok - "umí ji" mnohem více dodavatelů a i díky tomu je nižší její cena.

Česká republika nezvládá politickou podporu, míní Visingr

Visingr i Velek nicméně upozorňují na kritický prvek, na němž úspěch či neúspěch L-169 bude záležet - podporu politiků. Například někdejší ministr obrany Jaroslav Tvrdík o L-159 řekl, že je nebezpečnější svému pilotovi než nepříteli. Byť podíl prohlášení politiků na exportním neúspěchu nejde přesně změřit, je zřejmé, že vyjádření jako to dnes už legendární Tvrdíkovo vývozu rozhodně nepomohlo.

"Úspěch L-169 bude záviset jak na nízké ceně, tak na tom, zda bude mít jeho vývoz silnou politickou podporu. Ve většině zemí je to standard, ale Česká republika to bohužel příliš nezvládá," míní Visingr.

Velek dodává, že Aero Vodochody utrpělo "díky trestuhodnému chování vlád v 90. letech i po roce 2000 nemalé ztráty zakázek jak jako výrobce nových letounů, tak jako dodavatel služeb typu údržby, oprav, generálek či provozování letounů".

Za projekt, který "určitě má hlavu a patu", označuje L-169 i Jiří Hynek, prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu (jejímž členem je i Aero Vodochody Aerospace, pozn. red.). "Určitým handicapem obecně kvalitního letounu L-159, pokud jde o export, byla velká část amerických komponent," říká. USA totiž nechtěly povolit vývoz alky, obsahující moderní americkou avioniku, do zemí, s nimiž mají napjaté vztahy.

Při výběru výcvikových letadel podle něj kupci hledí hlavně na to, aby stroj byl dvousedadlový, což L-159 původně nebyla. "V Aeru uměli identifikovat, na čem záleží případný obchodní úspěch. Trhem pro ně jsou jednoznačně státy, kde L-39 létají a kde budou v nějakém horizontu muset být nahrazeny," řekl iDNES.cz šéf zbrojařské asociace.

Otázkou nicméně podle něj bude cena produktu stejně jako doba, v níž bude Aero schopné dodat hotové stroje. Zbrojovka by ráda zahájila letové zkoušky prototypu v roce 2015.

Bitevníky L-159 se v květnu předvedly na vodochodském letišti:


Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Meteorologové varovali před extrémní ledovkou, lidé by neměli vycházet

Ledovka v Zašovicích poslední listopadový víkend

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) zvýšil riziko ledovky na extrémní. Týká se to části krajů Pardubického,...

Chladnokrevně zastřelil čerpadlářku, aby mohl uloupit deset tisíc korun

Policie zveřejnila záznam z kamery v čerpací stanici na Mělnicku, na kterém...

Čerpadlářka Jana umyla dva stojany na pumpě Radius v Podhořanech na Mělnicku a vešla zpátky do benzinky za pult. Na...

Stát proti žumpám. Úřady budou rozdávat pokuty a přibude papírování

Válku kempů poznal na vlastní kůži i řidič fekálního vozu.

Od ledna začne platit novela vodního zákona, která má změnit ledabylé nakládání s odpadní vodou. Majitelé domů budou...

Demonstrace žlutých vest v Paříži i Bruselu. Policie zatkla stovky lidí

Demonstranti ve žlutých vestách se navzdory zákazu sešli na hlavní pařížské...

Ve Francii vypukly v sobotu další násilné protesty. Policie v centru Paříže nedaleko bulváru Champs-Élysées proti...

Nemocnici obsadila policie. Taxikář oznámil, že tam vezl vrahy čerpadlářky

Heliport ve Fakultní nemocnici v Hradci Králové.

Zásahová jednotka, policisté v civilu i běžné hlídky ve čtvrtek dopoledne prohledávali Fakultní nemocnici v Hradci...

Další z rubriky

Cizinci s českými příbuznými mohou žádat o pobyt v ČR, rozhodl Ústavní soud

Ústavní soud v Brně (ilustrační snímek)

Soudy musí znovu přezkoumávat zákonnost zadržení cizinců i po jejich propuštění nebo deportaci, rozhodl Ústavní soud....

Firma nesplácela, a my museli byty platit dvakrát, líčí muž z Pelhřimova

Rekonstrukcí sídla okresního výboru Národní fronty v Pelhřimově vzniklo více...

Po letech míří k soudu případ bytů v Pelhřimově, které si jejich majitelé museli zaplatit dvakrát. Společnost, jež byty...

Obžaloba v kauze jízdenek je absolutní lež, prohlásil u soudu Rittig

Lobbista Ivo Rittig na chodbě Městského soudu v Praze (10. prosince 2018)

Podnikatel Ivo Rittig v pondělí u soudu označil obžalobu v kauze tunelování pražského dopravního podniku za „absolutní...

Najdete na iDNES.cz