Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

NATO chce flotilu „létajících benzinek“. První koupí země Beneluxu

  12:23aktualizováno  12:23
Severoatlantická aliance začíná budovat flotilu létajících tankerů pro doplňování paliva za letu. Po zkušenostech z několika operací považuje takovou schopnost za klíčovou. A evropští spojenci v tomto ohledu dosud zaostávají. První dva upravené stroje Airbus A330 zaplatí Nizozemsko a Lucembursko.

Létající tanker A330 doplňuje palivo letounu F-35 | foto: Airbus

Pořízení prvních dvou strojů má být impulzem pro vybudování budoucí flotily tankerů, které bude provozovat NATO jako celek. Podobně jako provozuje letouny včasné výstrahy AWACS, průzkumné bezpilotní Global Hawk nebo strategické transportní stroje C-17.

Státy, které se do programu zapojí, budou moci podle svého podílu využívat určitý počet jejich letových hodin. První dva stroje zaplatí Nizozemsko a Lucembursko. Do služby mají vstoupit v roce 2020 a budou startovat z nizozemského Eindhovenu. V té době chce nizozemské Královské letectvo vyřadit dvojici tankerů KDC-10, které v současnosti provozuje.

Obecně se očekává, že se už na podzim k programu přihlásí další členské státy a Aliance pořídí minimálně další čtveřici tankerů. Hovoří se o Belgii, Německu, Norsku nebo Polsku.

Stroje budou vybaveny tak, aby nesloužily jen pro doplňování paliva celého spektra letounů, které spojenecké země využívají, ale také pro přepravu jednotek, materiálu či jako létající nemocnice. Nasazeny mohou být do operací NATO i Evropské unie.

„Nákup A330 je důležitým příspěvkem při řešení nedostatku tankovacích a transportních kapacit zejména v Evropské unii,“ konstatovalo nizozemské ministerstvo obrany.

Potřebu dalších tankerů ukázal boji proti Kaddáfímu

Dohoda o pořízení nových letounů přichází takřka pět let poté, co Evropská obranná agentura po zkušenostech z leteckých úderů proti režimu libyjského vůdce Muammara Kaddáfího označila vybudování takových kapacit za prioritu.

Během náletů na pozice Kaddáfího oddílů se ukázalo, že evropští spojenci byli schopni zajistit jen pětinu tankovacích misí. Zbytek - tedy celých 80 procent zajišťovaly Spojené státy.

V Evropě mají vlastní významné flotily „létajících benzinek“ pouze Britové a Francouzi. Itálie provozuje čtyři tankery - upravené stroje Boeing 767.

Další tankery v součtu několika kusů slouží v Německu, Španělsku či Turecku. Například české vzdušné síly, potažmo piloti gripenů, využívají nejčastěji pro výcvik tankování za letu i pro nedávné mise na Islandu služeb italských či švédských tankerů.

Autor: natoaktual.cz


Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

NATO změní velitelskou strukturu, kvůli Rusku i teroristům

Předseda Vojenského výboru NATO Petr Pavel (uprostřed), vrchní velitel...

Vojenský výbor NATO složený z náčelníků šábů jednotlivých členských zemí podpořil změny na úpravy velitelské struktury...

Armáda spustila nový náborový web. Chce přijmout 2 000 profesionálů

Nová podoba rekrutačního webu české armády

Česká armáda spustila novou atraktivní internetovou prezentaci pro nábor nových profesionálů i zájemce o vstup do...

Poplach pro stíhače. Britové a Belgičani startovali k ruským bombardérům

Ruské bombardéry Tu-160 v mezinárodním vzdušném prostoru směřovaly k...

Dvojice blížících se ruských strategických bombardérů Tu-160 „Blackjack“ v pondělí dopoledne zalarmovala britské...

Najdete na iDNES.cz