Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Našli vrak letounu Saint-Exupéryho

  0:01aktualizováno  0:01
Zmizel z oblohy beze slova, náhle a nenávratně jako hrdinové jeho knih. Po šedesáti letech našli jeho letoun. Dozvíme se už, jak a proč zemřel Antoine de Saint-Exupéry? Když muž, z něhož se po smrti měla stát legenda, odstartoval ke svému poslednímu letu, byl slunný den.

Saint-Ex, jak se mu přezdívalo, zamířil svůj Lightning P-38 ze základny v korsickém Borgu směrem k jižní Francii, neboť měl pořídit snímky kvůli blížící se invazi spojenců.

Bylo 31. července 1944. Byl to den, kdy Saint-Exupéry zemřel. Rok předtím mu poprvé vyšla kniha Malý princ. Jeho záhadné zmizení odstartovalo kult Saint-Exupéryho jako romantického muže akce, jehož aura se spojila s posmrtnou slávou spisovatele.

Zcela ztělesňoval hrdinský typ své doby: startoval k odvážným letům a po přistání psal příběhy plné něhy a idealismu. Ve středu potápěči oznámili, že objevili dvě části jeho letounu. Staré záznamy pak potvrdily, že tovární číslo 2734, které na kusech letadla našli, odpovídá stroji s vojenským označením 42-68223. A právě v něm létal Saint-Exupéry.

Muž, který miloval nebe a psal o hvězdách, opravdu skončil v moři. Tušilo se to dlouho. Někteří hledači sice údajně objevili stopy po pilotově letounu až v Alpách, jiní přísahali, že se zřítil do nějaké ze strží kdesi v Provence, ale většina věřila, že Saint-Exupéry skončil v moři.

Toto podezření zesílilo, když místní rybář v roce 1998 vylovil z moře poblíž Marseille řetízek s částí jména slavného pilota. V roce 2000 potápěči nalezli stroj, který mohl patřit Saint-Exupérymu.

Pak našli ještě další čtyři. Teď mají ten pravý. Jedna z největších záhad moderní Francie, posilovaná legendou o statečném letci a dobrodruhovi, jenž byl také intelektuálem, je už napůl vyřešena. Teď zbývá druhá část: jak se to stalo?

Teorií jeho zmizení je několik, některé jsou realistické, jiné skoro mystické. Saint-Exupéry mohl být sestřelen protiletadlovou obranou nebo německým stíhačem. Ale záznamy luftwaffe nic takového neukázaly.

Mohl také udělat školáckou chybu. Ale Saint-Ex létal od roku 1921 a patřil k legendárním pilotům, kteří dopravovali poštu z Francie do Afriky a Jižní Ameriky a přitom umírali po haváriích na Sahaře i v Atlantiku.

K Saint-Exupérymu se však nejvíc hodí třetí varianta: sebevražda. Letectvo jej nechtělo přijmout, protože byl pro armádu starý (v roce 1944 mu bylo 44 let) a po četných zlomeninách, následku mnoha havárií, byla jeho pohyblivost tak omezená, že jej občas jeho mechanici museli do kokpitu strkat.

Jeho osudový let měl být tím posledním: velitelé jej příště chtěli držet už jen na zemi. Pilot tělem i duší to možná nemohl přenést přes srdce a deprese stočila jeho stroj do vln. Záhada tedy zůstává.

Ale vedle ní zůstává i pocit, že Saint-Exupérymu i jeho mýtu už by mělo být umožněno, aby odpočíval v pokoji.

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Jednání o německé vládě krachlo, země nejspíš míří k předčasným volbám

Německá kancléřka Angela Merkelová komentuje neúspěch jednání o nové vládě....

Rozhovory o nové německé vládě v noci na pondělí ztroskotaly. Více než čtyřtýdenní vyjednávání s konzervativní unií...

Historik: V Rusku dnes nejde legálně téměř nic. Bez korupce ani podnikat

Ruský historik Alexej N. Kelin zastupuje v české vládní radě pro národnostní...

V dnešním Rusku se dá všechno koupit a prodat, legální cestou ale nejde téměř nic, to hned přijdou problémy, říká...

V Chile se konají prezidentské a parlamentní volby, favoritem je Piňera

Bývalý chilský prezident a současný kandidát na stejný post Sebastián Piňera se...

V Chile se v neděli konají prezidentské a parlamentní volby. Favoritem na příští hlavu státu je podle průzkumů bývalý...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.