Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Naše silnice? To je velká katastrofa, říká prezident Autoklubu ČR

  15:01
Téměř padesát let jezdí autem současný prezident Autoklubu České republiky Roman Ječmínek. Jaké jsou jeho zkušenosti s našimi silnicemi? A s českými řidiči? Proč je situace v dopravě tak kritická? Na to odpovídá v rozhovoru pro MF DNES.

Bodový systém je zlaté tele, od něhož očekáváme, že vyřeší bezpečnost na silnicích. To je ale velký omyl, říká šéf autoklubu. | foto: Dan MaternaMF DNES

Pane prezidente, v létě před dvěma roky se na našich silnicích v souvislosti s novým zákonem a zavedením bodového systému odehrávaly neobyčejné věci - řidiči zpomalili a dodržovali předpisy. Selanka nakonec vydržela jen chvilku, dnes na silnicích často opět vládne zákon džungle. Proč?
Na jednu stranu je dobře, že jsme to tak rychle opustili...

... moment, jak to myslíte?
Způsob okamžitého uplatňování tehdejšího bodového systému by zastavil v Česku městskou dopravu. Lidi v obavě, aby se něčeho nedopustili, jezdili místo padesát často čtyřicet. Navíc ten systém od samotného začátku nemá ty výsledky, které byly očekávané. Vždyť vůbec neubylo výrazně ani nehod, ani smrtelných úrazů.

Ale zpočátku se ta čísla vylepšovala. To je prokazatelné.
Jenže první měsíce po spuštění bodového systému nejsou nijak charakteristické pro uplatňování toho celého systému.

Někdejší policejní prezident Husák mi měsíc poté, co začal platit nový silniční zákon, říkal, že má obavu, že se řidiči opět "zkazí". Stalo se. To je skutečně jen v samotných řidičích, že u nás vládne na silnicích tak tristní situace?
Pořád čekám, kdo tady z odpovědných lidí řekne nahlas, že bodový systém je pouze jednou z perliček na šňůrce toho, co má tvořit ucelený systém silničního bezpečnostního provozu. Ten systém není to podstatné pro zlepšení situace.

Myslíte to tak, že politici a policie si pouze ulehčují situaci a vymlouvají se na to, že bodový systém nezafungoval kvůli "zlým" řidičům?
Budu mírný - bodový systém je pouze okrajová pomůcka pro radikální zlepšení situace. Je to zlaté tele, od něhož očekáváme, že vyřeší bezpečnost na silnicích. To je ale velký omyl.

A co by situaci podle vás zlepšilo?
Nikdo nechce přiznat, že potřebujeme naprosto radikální zlepšení silniční sítě jako takové. Její stav je zcela tristní.

Ale ministr vnitra Ivan Langer i další hovoří o takzvaném čtyřlístku: úprava silničního zákona, prevence, změna práce policie a silnice. To není to samé?
Nebudu si hrát na čtyřlístky ani na jinou květenu. Stav českých silnic je katastrofální, její vodorovné a svislé značení je katastrofální. Za sedmdesát až osmdesát procent nehod mohou silnice. Jel jste někdy v noci po našich silnicích?

Tady kladu otázky já, ale dobře, jel jsem po nich v noci jako každý.
Vždyť si připadáte jako slepec s bílou hůlkou, musíte si silnici ošahávat, abyste mohl jet. To je katastrofa! Při nehodách se ale všechno svede na řidiče. Další věcí je policejní dozor na silnicích. Pořád se dělají nějaké akce a loví se řidiči. A pak se zjistí, že někdo nejel 50, ale 55 za hodinu. Že někdo měl místo nuly alkoholu v krvi dvě desetiny promile! Jenže charakter nehod vypovídá o všem jiném než o tom, co sleduje náš bodový systém.

Dopravní policie tedy podle vás pracuje špatně?
Policajti stojí většinou za bukem. Jistěže má být větší prevence i represe řidičů. Ale hlavně chybí policista v provozu. Nač pořád někde stojí? Mají jezdit. U kamer a radarů lidi zpomalí a hned za nimi zběsile kličkují a předjíždějí. K čemu je taková kontrola? To se děje po celé republice. Chybí mobilní vozidla policie, která jedou za vámi a zastavují vozidla zezadu. Tak se to děje v Německu či v Americe. Očekávám, že uvidíme policejní auta konečně na silnicích, ne vedle nich. Pan ministr Langer oznámil, že bude obrovské množství nových aut. Doufám, že budou konečně jezdit, a ne ve čtyřech lidech obsluhovat radary.

Jaké máte zkušenosti z cest po Evropě? Jsou tam kontroly přísnější a efektivnější?
Daleko, daleko efektivnější. Protože ty policejní kontroly jsou mobilní.

Měla by u nás nastoupit i daleko větší represe. Zdá se, že z mnoha trestů si řidiči vůbec nic nedělají.
Bezpochyby.

Jste i pro drakonické tresty? Třeba vzít někomu řidičský průkaz i na doživotí?
Ano. Ale tomu by muselo předcházet jako varování jeho odebrání na rok, pak třeba na dva, a pokud se někdo nepolepší, tak i navždy. Recidivisté, kteří pořád porušují předpisy, nemají na silnicích co dělat.

Také jste několikrát v rozhovorech hovořil o řidičáku na zkoušku. Co přesně si pod tím představit?
Ono to zní trošinku hanlivě, když řeknete řidičák na zkoušku. Noví držitelé řidičského průkazu se statisticky dopouštějí nejvíce nehod. Dříve se říkalo: bude jezdit nebezpečně do té doby, než dá první ránu, pak se zklidní. Ale my bychom byli rádi, aby se zklidnil ještě předtím, než tu ránu dá.

Jak dlouho by zkouška měla trvat?
Neměli bychom hlavně něco pořád nového vymýšlet, ale opisovat z ciziny, co už vymyšleno v Evropě bylo. U řidičských průkazů se to dělá na zkoušku na rok či dva.

Jaké by byly sankce v průběhu té zkušební doby?
Ten člověk by musel opět zaplatit, jít na přezkoušení a testy. Ale nemuselo by to být pouze pro mladé lidi. Také pro ty, kteří si průkaz dělají ve starším věku. Problémem dnes ale bývají naše autoškoly. V některých není dobrá situace.

Jak to myslíte?
Jestli jsme něco dobrého měli v minulém režimu, a já na něj skutečně nevzpomínám s láskou, tak to byl systém autoškol, který nám mohla závidět celá Evropa. Nechci dělat kata, ale víme všichni, že existují autoškoly, kde se řidičský průkaz dělá ve zkráceném režimu, nebo se dokonce berou úplatky a nemusíte jít vůbec na testy. Navíc když někdo dříve vlezl za volant autobusu či nákladního vozidla, tak musel mít s řízením už značné zkušenosti.

Řekl jste, že české silnice jsou v hrozném stavu. Kdo za to může? Vždyť se tak prudký rozvoj automobilismu dal čekat.
Mohou za to obce, kraje, ministerstva až po vládu. Je to dlouhodobé podcenění a nepřipravenost. Dám jeden příklad: někdejší pan ministr dopravy Milan Šimonovský tvrdil, že se dálnice D1 bude rekonstruovat za provozu. Každý laik ví, že to nejde. Nejdříve se musí dokončit souběžná dálnice z Prahy do Brna přes Hradec, či opačně, jak to kdo chce pojmenovat, a až pak opravit dé jedničku. Mám teď pocit, že současná vláda a parlament to myslí se zlepšením silniční sítě vážně. Jenže přijde mi to celé chaotické, hodně nepřipravené. Jak dlouho třeba hovoříme o omezení provozu kamionů o víkendech. Proč celá léta? To je přece nezodpovědné.

Ale vy také zasedáte v komisi, kterou má ministerstvo dopravy a která to má řešit. Proč jste to tedy nevyřešili?
Vždyť tam pořád lobbují firmy, které nákladní automobilovou dopravu provozují. Ta komise, v níž sedím i já, má čtyřicet lidí a je to dost impotentní orgán.

Nechápu. Proč sedíte v impotentním orgánu?
Pořád se snažím situaci řešit, skoro nikdo ale nenaslouchá mým otázkám. Třeba: Proč máme o polovinu menší počet hodin zákazu jízdy kamionů od pátku do neděle než v sousedních státech? Nikdo mi neodpovídá, nikdo ani nechce odpovídat. Navíc jsme se sešli tak třikrát za rok a to je málo.

Co navrhujete vy?
Samozřejmě rozšířit zákaz jízdy kamionů. Jenže já mám pocit, že většina těch, co o tom rozhodují, to nechce. Je to zlobbované.

Předtím se tvrdilo, že jízdy kamionů by mohlo omezit mýtné. Vůbec nic takového se neděje.
Jenže když někdo argumentuje tím, že omezení nákladní dopravy v pátek, sobotu a v neděli povede třeba k tomu, že někde nebudou zavezeny čerstvé rohlíky, tak já se opět ptám: A jak to dělají v Rakousku a Německu, že to jde? Nemluvě o tom, že tam jsou ty rohlíky lepší a křupavější po celý týden, nejen o víkendu.

Rozumím tomu tak, že není vůle to řešit?
Není. Odpovězme si hlavně na otázku, zda to vůbec chceme změnit. Pokud ano, tak až pak se bavme, na kolik hodin omezení bude. Jenže u nás se všechno dělá opačně. Bylo třeba rozhodnuto o mikrovlnném systému na výběr mýtného u nákladní dopravy, přestože každý ví, že modernější je satelitní systém. Co si pak o tom máte myslet?

Navozuje to dojem, že zemi vládne korupce. Podobné otázky se vznášejí i nad tím, proč se u nás dálnice stavějí za daleko více peněz než jinde v Evropě. Vy víte proč?
Každá velká stavební firma u nás řekne, že to postavit levněji nejde. To není pravda. Opět je všechno zlobbované. Určitě to jde postavit levněji. Kdysi v devadesátých letech měl vzniknout fond silniční dopravy, pak to byl fond dopravní infrastruktury, snad i s naším slavným loďstvem. Přitom motoristé přispívají obrovskými částkami do státního rozpočtu. Například přes daně za pohonné hmoty.

Myslíte tím, že od motoristů se hodně peněz vybere, ale málo se zpět investuje?
Kdyby se to vracelo v adekvátním poměru, tak by naše silnice musely být pozlacené. A to nejsou, že? Další příklad: Vystřelí se, že dálniční nálepky budou od ledna s čipem. Nikdo ale nebere ohled na to, zda je to reálné. Pak se řekne, že policie nebude jezdit k nehodám do 100 tisíc, pak do 50 tisíc, pak do 200 tisíc. Nastřelují se čísla. Je to nekoordinované a nesrozumitelné.

A co říkáte tomu nápadu, že policie do určité částky skutečně k těm nehodám jezdit nebude, a nebude tedy ani některé nehody vyšetřovat?
Je to volovina. Od čeho policii máme? Motorista bude možná navíc několikrát trestán a dostane se ještě pod kontrolu pojišťoven. Jen proto, že policie si chce ulehčit práci. Je to nedomyšlené.

Do parlamentu zamířil upravený silniční zákon. Opět se bude diskutovat i o bodovém systému. Když vás tak poslouchám, vy byste ho úplně zrušil?
To ne, i když je to okrajová záležitost pro řešení situace. Když nebudete připoutaný, tak to je přece na vaše riziko, vy si to odnesete. Ale to probůh už snad každý ví, a pokud ne, tak nemá co pohledávat na našich silnicích. My chceme od počátku, aby nebylo 12 bodů, ale 18. V polovině, při devíti bodech, by měl být každý motorista hned informován, že už jich dosáhl devět a že mu hrozí větší postih. Pak by měl mít okamžitě možnost zaplatit si školení či zvolit jinou variantu, aby si to zlepšil.

Hodně se diskutuje, zda povolit na dálnicích vyšší rychlost, v určitých úsecích až 160 kilometrů za hodinu. Byl byste pro to?
Nechal bych současné limity. To vyhovuje všem řidičům v různých věkových kategoriích, přece ne každý jezdí stejně. Limity děláme pro všechny, ne jen pro někoho, jak si myslí pár poslanců. Mám obrovskou hrůzu z toho, že ve Sněmovně a v Senátu uslyšíme desítky či  stovky pozměňovacích návrhů k tomu zákonu. To bude hrůza.

Sám říkáte, že nulová hodnota alkoholu v krvi řidičů nám nepřináší nic. Jak to vlastně myslíte?
Pouze osm evropských států má v tomto případě absolutní nulu a všechno jsou to postkomunistické státy. A máme míň nehod a méně mrtvých na počet obyvatel? Nikoli. Je tomu opačně než na Západě. Nám chybí evidence, jak to s alkoholem na našich silnicích vůbec je. Jen čtyři procenta nehod způsobil u nás alkohol. Ze zkušenosti víme, že ti, co mají jednu či dvě desetiny promile alkoholu v krvi, nezpůsobují vážné nehody. Způsobují je ti, kteří mají více než jedno promile. Ti způsobují ty smrťáky. A ty trestejme nesmírně tvrdě. Rakušané mají 0,499. Mají na počet obyvatel víc nehod a smrtelných úrazů s alkoholem? Ne.

Jenže není to tím, že Češi jsou málo disciplinovaní?
Ano, tak to je. Ale ať to zodpovědní řeší a kontrolují. Jsou mezi námi "závodníci" a ty ať policie a soudy velmi tvrdě trestají.

Jste prezidentem autoklubu. Porušil jste někdy dopravní předpisy?
Ale ano, to se může stát každému. Jel jsem někdy více než 130 na dálnici a víc než padesát v obci. Nikdy jsem však nejel na červenou. Je mi 68 let a jezdím padesát let. Nikdy jsem nezpůsobil žádnou dopravní nehodu, takže si myslím, že jsem velmi slušný řidič.

Nejsme všichni pod dojmem velkých nehod, jaká byla například nedávno na D1, kde se srazilo ve špatném počasí téměř 200 aut, až příliš kritičtí ke všemu, co se u nás na silnicích odehrává?
Já ne, ale mnohé věci jsou velmi problematické. Například úroveň technických kontrol, kdy se vydává osvědčení kdejakému vozidlu. Chci to vidět teď, když jsou hranice otevřené, jaká neskutečně nespolehlivá auta se k nám dostanou.

Je ta nedisciplinovanost v nás, nebo jen chybí větší prevence a přísnější tresty?
Všechno dohromady. Prevence i represe. Němec, který jede k nám, jede na Rozvadov disciplinovaně, u nás si dovolí víc. Ví, že tam je stíhán, u nás je postižen jen velmi ojediněle. Především je to věc policie, to nemůže dělat nikdo jiný.

A zlepší se to někdy?
Jsem optimista. Je dobře, že se o všem daleko více mluví. Bohužel řešení jsou chaotická a nesystémová, ale určitě to někam pokročilo. Snaha existuje. Ale zatím to nestačí.

Dobře, ale kdy máme očekávat změnu k lepšímu?
Je to i generační záležitost. Věřím, že mladší lidé se budou postupně chovat jinak, že budou zodpovědnější. Po změnách v naší společnosti se objevila i větší agresivita, přišel nový způsob života a to se přeneslo i na silnice. Myslím, že nastupující generace, které už žijí v normálních poměrech, se budou chovat jinak. I na silnicích.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...