Z letiště pod Kunětickou Horou na Pardubicku vzlétl aviatik Petr Mára stejně, jako kdysi Jan Kašpar. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Nadšenec s replikou Kašparova stroje zopakoval let z Pardubic do Prahy

  • 9
Letecký nadšenec Petr Mára vyletěl z letiště v Kuněticích, aby připomněl sté výročí přeletu prvního českého aviatika Jana Kašpara z Pardubic do Prahy-Velké Chuchle. Sobotní pokus byl po květnovém a červnovém neúspěchu již třetím v pořadí. Tentokrát aviatik uspěl.

Plni napětí pozorovali diváci krátce po druhé hodině odpoledne rozjezd kopie historického Blériotu na letišti pod Kunětickou horou na Pardubicku. Hned při prvním pokusu se sice letadlo zvedlo, po dvou okruzích nad letištěm ale dosedlo zpět na přistávací plochu.

"Natankovali jsme moc paliva, jsem moc těžký a výš se nedostanu. Musíme dvacet litrů odpustit," řekl po přistíní pilot Petr Mára.

Po odpuštění paliva a nezbytných úpravách se krátce po čtrnácté hodině dostal Blériot do vzduchu podruhé. Petr Mára v kukle, leteckých brýlích a s vlající šálou zamával přítomným a po dvou obletech letiště zamířil směrem na Prahu.

"Musím tady nabrat výšku, abych se dostal dost vysoko nad Pardubice," zdůvodnil své kroužení ještě před startem.

Pro sobotu se organizátoři rozhodli z jednoduchého důvodu. "Je listopad a počasí už lepší nebude. Když to nestihneme dnes, nestihnem to už nikdy. Rok, kdy je výročí sta let od heroického výkonu inženýra Kašpara, za pár týdnů končí," řekl Petr Mára, který před odletem přiznal, že má z letu i trochu strach.

"To víte, že mám strach. Nebojí se jenom blázen. Ten strach ale nemůže být zase moc velký. Spíš by se to dalo nazvat pokora," přiznal.

Stroj doznal od jara změn

Stoprocentně ale věřil perfektně připravenému stroji i sám sobě. "Musíte se udržovat v kondici, ono je řízení tohohle letadla s pouze základními jednoduchými přístroji fyziky dost náročnou záležitostí," vysvětlil devětapadesátiletý letec, který má na řízení Blériota v Česku jako jediný licenci.

Oproti jarním pokusům nadšencům z kunětického letiště tentokrát přálo počasí. Letadlo navíc doznalo několika změn. "Mimo jiné máme vypůjčený motor Walter, který má sto koní. To je dvojnásobek výkonu, které mělo letadlo na jaře. A nejvíce se blíží motoru, který měl ve své letadle Jan Kašpar," uvedl organizátor akce Martin Kindernay.

I přesto si organizátoři na trase připravili hned několik letišť k nouzovému přistání pro případ jakýchkoli potíží. Jako doprovod vyrazilo jednou dvoumístné motorové rogalo a jeden ultralight s organizátory.

V Chuchli byl pilot za hodinu a půl

V pražské Chuchli nakonec aviatik přistál přesně po jedné hodině a třiceti pěti minutách letu zhruba po půl čtvrté odpoledne. Cestou neměl téměř žádné problémy.

"Se strojem nebyla jediná potíž. Jediné, co pilotovi komplikovalo cestu, byla viditelnost. Ta se totiž postupně zhoršovala. Nepříjemné pak bylo také jemné mrholení, pilot totiž v tomto letadle nemá žádnou kabinu," uvedl Kindernay.

Letečtí nadšenci by podle Martina Kindernaye chtěli stejný let opakovat každý rok.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video