Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nádraží čeká přestavba

  12:12aktualizováno  12:12
Zábřeh - Přestavba železniční stanice v Zábřehu je stále reálnější. Už řadu let je zábřežské nádraží ostudou regionu. Nyní se po desítkách let snad dočká obnovy. Architekti už mají na papíře několik verzí, jak nádraží přestavět, aby odpovídalo začátku třetího tisíciletí. V přednádražním prostoru už roky odrazuje cestující od vstupu do haly ruina bývalého hotelu Merkur, který je v soukromých rukou, ale majitel s ním nic nedělá.

Na nádraží samotném vzbuzují odpor nevábné toalety, které zapáchají po celém nástupišti, vzhledem neláká ke vstupu ani zašlá nádražní restaurace či čekárna. "Jezdím vlakem často, takže jsem zvyklý na ledacos. Tady je to ale skutečně hrozné. Je za trest, když tu musíte delší dobu čekat," říká Pavel Navrátil z Pardubic.

Zpracování projektů zadalo město ve spolupráci s Českými drahami. Peníze na projekty plynou z pilotního grantového projektu Investiční podpora mikroregionu Jeseníky financovaného z peněz fondů Phare Evropské unie. "Zábřežské nádraží je dnes skutečným vředem. Pro rozvoj celého regionu, zájem investorů a rozvoj turistického ruchu je nezbytné zde vybudovat moderní železniční stanici. Pokusy zrekonstruovat nádraží končily vždy v šuplíku," uvedl starosta Zábřehu Karel Berka. Společný projekt počítá s tím, že zůstane zachována historická budova z devatenáctého století, ale všechny přístavby se zbourají. Plán zahrnuje i výstavbu nové výpravní budovy s veškerým zázemím.

Ke zvýšení bezpečnosti přispěje nový podchod na druhé nástupiště. Stávající je umístěn až na okraji budovy a cestující musí obcházet celé nástupiště. Mnozí cestující tak volí zakázanou zkratku přes koleje v místech, kudy zaměstnanci přivážejí a odvážejí zásilky k vlakům. Tento hazard si vyžádal v posledních letech už tři lidské životy. Právě v tomto prostoru má podle projektu vzniknout nový podchod, který umožní lidem projít na druhé nástupiště přímo z odbavovací haly. Podstatné změny čekají také prostor před nádražím. Blízké autobusové nádraží se přestěhuje a místo něj bude přímo před novou výpravní budovu parkoviště s dostatkem parkovacích míst.

Velkým problémem je budova zdevastovaného hotelu Merkur. Projekt v jedné variantě počítá s opravou, v jiné s demolicí. Město už jedná s majiteli o odkoupení. "Jestliže se s majiteli nedohodneme, bude zde ruina stát ještě hodně dlouho a nakonec ji budou muset odstranit majitelé na své náklady. Náklady na demolici se už dnes dají odhadnout na několik milionů," uvedl starosta Berka.

Šéf stavební správy Českých drah Jiří Minář odhaduje celkové náklady na rekonstrukci zábřežského nádraží včetně nové zabezpečovací techniky a výměny kolejiště  na šest set milionů korun. Peníze na rekonstrukci nádraží by měly jít ze státního fondu dopravní infrastruktury a výhodných úvěrů od zahraničních bank. "Je důležité, že jsme našli společnou řeč s městem i s poslanci a senátory z regionu. Tak se budou mnohem snáz získávat peníze," míní Minář.

Rekonstrukce nádraží v Zábřehu bude podle něj součástí výstavby  části rychlostního železničního koridoru mezi Krasíkovem a Českou Třebovou. Stavební povolení chtějí mít město a České dráhy na stole do konce srpna letošního roku.



Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Většina trápení se odehrává jen v hlavě. Rady přicházejí přes Facebook

studentka, ilustrace

Deprese, únava, stres. Spousta studentů se potýká s psychickými potížemi. Odborníci z lékařské fakulty Masarykovy...

Po chladném začátku týdne přijde oteplení, můžeme očekávat až osm stupňů

Ilustrační foto

Začátek týdne přinesl mráz, ráno teploty klesaly až pod -5 stupňů Celsia. Během pondělí bude sněžit, sníh ale postupně...

Česko, obří staveniště. Ťok chce letos stavět 360 kilometrů nových silnic

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.

Ministr dopravy Dan Ťok slibuje, že promění Česko v obří staveniště. Během letošního roku by podle plánu úřadu měli...

Najdete na iDNES.cz