Boj s hlukem zaměstnává Alžbětu Rejchrtovou už 15 let. Bydlí asi jen padesát metrů od pražské magistrály, kterou denně projíždí desetitisíce aut.
"Nechala jsem si dokonce poslat speciální ucpávky do uší ze Spojených států. Ty, které prodávají v Česku, jsou nanic," říká žena, která se živí jako překladatelka a učitelka angličtiny.
"Zkoušela jsem se odstěhovat. Byt v takové lokalitě ale pochopitelně nikdo nechce," dodává. Před několika týdny sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou, které Rejchrtová zastupuje, konečně v soudní bitvě slavilo vítězství. - více zde
"Mojí nejhorší zkušeností bylo, jak s námi úředníci celé roky arogantně jednali," říká Rejchrtová.
Vyměňte nám okna
Číslo 241 Čechů postižených hlukem odhalilo nedávné zkoumání, které české úřady provedly na příkaz Evropské unie. Za hluk nejvíce mohou auta a vlaky. Odborníci se proto při novém průzkumu zaměřili především na nejfrekventovanější silnice a železniční tratě v zemi.
U silnic se posuzovalo celkem třináct set kilometrů komunikací po celém Česku. Výzkum se týkal všech úseků, kterými ročně projede víc než šest milionů aut, a stát má díky němu aktuální mapu nejrušnějších lokalit v zemi.
"Je to základ na vytvoření podrobného seznamu ruchem nejvíc zatížených lokalit," řekl Libor Ládyš ze společnosti Ekolagroup, která společně s dalšími institucemi mapu připravovala.
"Podobné mapy tu sice v minulosti už existovaly, po vstupu Česka do Evropské unie v roce 2004 se však provoz na silnicích ještě zvýšil, a tím se pochopitelně zvětšily i problémy s hlukem," dodal Ládyš.
Poznat je to i na tom, že přibývá lidí, kteří si na hluk stěžují. Na ředitelství silnic a dálnic, které spravuje nejdůležitější komunikace v zemi včetně dálnic, se v posledních měsících obracejí desítky lidí denně.
"Většina lidí požaduje výměnu oken, na což mají podle zákona nárok, pokud hluk ze silnice u jejich domu překračuje povolené normy," připustila mluvčí silničářů Martina Vápeníková.
"Pokud se ukáže, že na to mají nárok, snažíme se jim vyjít vstříc. Ze státní pokladny na to loni šlo několik miliard korun," říká.
Přesto tu je háček. Na výměnu oken občas čekají lidé i víc než rok a v některých místech ani to nemusí situaci zlepšit. "U nás už řada lidí okna vyměněná má. Sice to pomohlo, ale zase je nemohou vůbec otvírat. Stát musí hluk vyřešit jinak. Třeba protihlukovými stěnami nebo odkloněním dopravy," soudí Alžběta Rejchrtová.
Jenže přesvědčit o tom stát nebo radnice, pod které spadají méně důležité silnice, zabere ještě víc času než čekání na nová okna.