Šéfové dopravní policie budou zodpovídat za to, kolik se v jejich revíru stane nehod. Ilustrační foto

Šéfové dopravní policie budou zodpovídat za to, kolik se v jejich revíru stane nehod. Ilustrační foto | foto: HZS Pardubického kraje

Nad šéfy dopraváků visí přísný bič

  • 29
Regionální šéfové dopravní policie budou zodpovídat za to, kolik se v jejich revíru stane nehod. Pokud bude havárií víc, než se bude líbit nadřízeným, může je čekat v krajním případě i vyhazov. Tvrdé opatření je jednou ze změn, které v dopravní policii vyhlásil její nový šéf Martin Červíček.

Koncem minulého týdne si svolal všechny šéfy krajských dopravek a dal jim nůž na krk: s dramatickou situací na silnicích musí něco udělat. Policisté z krajů zase nové příkazy poslali podřízeným na okresech.

"Vývoj nehodovosti je jedním ze základních hodnotících kritérií úspěšnosti řídícího pracovníka ve vztahu ke stávajícím podmínkám jednotlivých kritérií," uvádí se šroubovaně v dokumentu, který dostali vedoucí důstojníci dopravní policie.

V materiálu, který MF DNES získala, je zároveň napsáno, co bude následovat, pokud se situace v jednotlivých regionech nezlepší. "V případě neplnění úkolů v požadované kvalitě sáhnout k personálním opatřením," píše se v něm.

Policisté: Počet nehod nezávisí jen na nás
Příkaz přichází ve chvíli, kdy se situace na silnicích neustále zhoršuje. Během uplynulého víkendu zemřelo při haváriích deset lidí, týden předtím bylo obětí dokonce třináct.

Od začátku roku do konce července přišlo o život už 612 lidí, což je o 105 víc než za stejné období loňského roku.

Dopravní policisté, které včera redakce oslovila, se hájí, že počet nehod úplně ovlivnit nemohou. "Havárie ovlivňuje řada věcí od počasí po technický stav silnice. My můžeme být samozřejmě co nejvíc vidět, aby řidiči jezdili opatrněji. To, jestli bude hustě sněžit, už neovlivníme," řekl jeden z policistů. Ze strachu z trestu nechtěl být jmenován.

"To nařízení je nesmyslné. Je to něco podobného, jako kdyby chtěl někdo trestat lékaře za počet nemocných," dodal jeden z jeho kolegů.

Policisty v bílých čepicích brání i někdejší dopravák Stanislav Huml. I podle něj ovlivňuje počet nehod celá řada faktorů.

"Vím, že řada policistů opakovaně navrhuje radnicím, pod které silnice spadají, různá technická opatření, aby se určitá lokalita změnila z nebezpečného místa v bezpečný úsek. Je to ale marné," řekl Huml, který před pár roky vedl středočeskou dopravní policii.

Bude více kontrol?
Martin Červíček tvrdí, že odvolání bude regionálním šéfům dopravky hrozit jen výjimečně. "Je to krajní možnost. Čekalo by to pouze ty, kteří by dlouhodobě s nehodami nic nedělali," uvedl.

Zároveň sdělil, že jeho podřízení musí za situaci na silnicích víc zodpovídat, protože jim prezidium hodlá dát větší možnost rozhodnout se, jak proti neukázněným řidičům bojovat. "Dřív měli policisté v regionech zbytečně svázané ruce celostátními akcemi typu Kryštof," uvedl Červíček.

"S tím je teď konec, protože s Kryštofy jsme přestali. V jednotlivých regionech se nyní musí sami rozhodovat, na co se zaměří, a my jim v tom nebudeme bránit," dodal.

V rozkazu, který svým podřízeným vydal, je také uvedeno, že se dopravní policie musí víc zaměřit na nejrizikovější místa. Regionální policejní šéfové mají zároveň přikázáno, že musí při kontrolách mnohem častěji spolupracovat se strážníky.

"Bojím se, že to však nebude stačit," řekl k Červíčkovu plánu Stanislav Huml.


Červíčkův plán

Víc kontrol

Policisté v regionech budou sami plánovat, na co se při kontrolách zaměří. S celostátními Kryštofy je konec. Lokálních kontrol má být naopak víc.

Riziková místa

Hlídky by měly být častěji vidět na rizikových úsecích.

Spolupráce se strážníky

Dopravní policie má víc spolupracovat se strážníky.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video