Neónová trnová koruna nemá podle Jiřího Davida, který je vedoucím Ateliéru vizuální komunikace na Akademii výtvarných umění, souvislost s výstavou I.N.R.I., zahájenou před několika dny v Galerii Rudolfinum. Projekt nazvaný Záře nad Rudolfinem se s výstavou fotografií Bettiny Rheimsové a Serge Bramlyho, která prezentuje novozákonní příběhy formou reklamní fotografie, sešel pouze náhodou, uvedl výtvarník.
Kurátor výstavy Martin Dostál označil Davida za postmoderního umělce, který při práci využívá několik neustále se opakujících témat a v různých formách je zpracovává. Nový Davidův projekt měl podle Dostála propojit dosavadní prvky jeho díla a posunout jeho tvorbu více k divákovi a k větší srozumitelnosti.
V původním výtvarníkově záměru se měly jednotlivé prostory Rudolfina propojit hadovitým objektem, jehož součástí měla být například skutečná stíhačka a živá zvířata. Po diskusích s kurátory a s ohledem na možnosti památkově chráněného objektu zvolil svítící trnovou korunu. V Davidově pojetí by trnová koruna měla být spíše než symbolickým znamením estetickým objektem, který stojí sám o sobě.
Neónová instalace nad střechou Rudolfina by podle ředitele galerie Petra Nedomy měla být příspěvkem k debatě o umění ve veřejném prostoru. Na toto téma již galerie připravila i doprovodný program. Projektu s názvem Umění ve veřejném prostoru začal 22. února a má trvat ještě přibližně tři neděle. Účastní se ho asi 30 českých výtvarníků a teoretiků. Ve svých vystoupeních se budou věnovat světlu, sochám, architektuře a graffiti.
Neonová trnová koruna o rozměrech 12x15 metrů, kterou nainstaloval výtvarník Jiří David na střechu Rudolfina, se ve středu poprvé rozzářila. (28. února 2001) |
Lidé přihlížejí prvnímu rozsvícení trnové koruny na Rudolfinu. (28. února 2001) |