Čerstvá policejní statistika dokládá, že ani přechod nezaručuje chodcům příliš velké bezpečí. Na zebrách zemřelo třináct lidí a na 540 bylo zraněno.
Počet lidí usmrcených na přechodech je zhruba třikrát vyšší než v roce 2000, kdy ještě neplatil zákon, který zavedl přednost chodců na přechodech.
Za prvních devět měsíců roku 2000 totiž zemřeli na přechodech jen čtyři lidé. Smutný rekord ale drží rok 2002, kdy na vyznačených místech k přecházení silnic zahynulo za stejné období osmnáct lidí.
Na silnicích zemřelo více dětí
Od ledna do září letošního roku zemřelo na silnicích v Česku 794 lidí. Je to o třiašedesát méně než za stejnou dobu loni a vůbec nejméně od roku 1990. Nejvíce lidí - 1026 - zemřelo v tomto období v roce 1997.
"Vůbec poprvé v období posledních šestnácti let se dostal počet usmrcených v tomto statistickém období pod hranici osmi set," doplnili policejní statistici.
Na silnicích ale zemřelo 33 dětí, tedy o třináct více než ve stejném období roku 2004. Mezi nimi bylo osm malých chodců, tři cyklisté, dva spolujezdci na motocyklu a dvacet v osobních autech. Polovina z nich neseděla v dětských sedačkách.
Bourá se a umírá hlavně v pátek
Policie k dopravním nehodám vyjížděla nejčastěji v pátek a v pondělí. Při pátečních nehodách už letos zemřelo 136 lidí. "Na víkend, tedy od pátku do neděle, připadá přesně 49,7 procent z celkového počtu usmrcených," upřesnili policisté.
Nejčernějším letošním měsícem je zatím červenec, kdy zahynulo 120 lidí. V červnu zahynulo na silnicích 118 lidi a v srpnu a září to byli shodně 103 účastníci silničního provozu. V ostatních měsících nepřekročil počet mrtvých devadesátku.
Nejhorším dnem hodnoceného období byla středa 16. února, kdy policie vyšetřovala 1105 nehod, druhým nejhorším dnem bylo úterý 22. února s 1052 nehodami. Nejvíc lidí, jedenáct, zemřelo na silnicích 5. července a 14. srpna.
Hlavní příčinou nehody byl nesprávný způsob jízdy, ten policie registruje u zhruba 86 tisíc nehod. Na druhém místě je ve 24 tisících případů nedání přednosti v jízdě a v jednadvaceti tisících nepřiměřená rychlost.
Ze statistik vyplývá i to, že hlavním viníkem nehod po řidičích (přes 134 tisíc nehod) je lesní a domácí zvěř (pět tisíc) a teprve pak následují chodci.