Na Nově a jí přidružených společnostech jste vydržel čtyři roky, na Primě necelý rok. Co předcházelo vzájemné dohodě o ukončení spolupráce?
To bylo ryze politické rozhodnutí, které souviselo s odchodem pana Cesnaviciuse a dalo by se politicky říct, že jsem byl vypárován.
Co si pod tím v televizní branži představit?
Bylo mi řečeno, že končí pan Aleksandras Cesnavicius (bývalý gen. ředitel TV Prima - pozn. aut.), tak musím skončit i já.
Spolu s vámi odešla i obchodní ředitelka Jana Budíková. Souvisí to spolu?
Nevím, to je otázka pro Janu Budíkovou. Z globálního pohledu to spolu souvisí, pohledem z nižších pater to spolu souviset nemusí.
Dobře, podívejme se na to tedy z vyšších pater.
Souvisí to se způsobem řízení televize Prima, tam společné rysy najdeme. Pokud se budete ptát, jestli to Primě pomůže, tak musím odpovědět, že to, k čemu v posledních dvou letech na Primě docházelo, byl střet dvou kultur, dvou odlišných vizí, jak stavět televizi. Není vcelku důležité, která vize vyhraje. Co ale je důležité, aby vítězný koncept dostal delší důvěru, než je jeden rok. Zároveň pak není možné, a ani by to nebylo vhodné, míchat je do sebe. Zvlášť když jeden koncept zamýšlí vybudovat velkou televizi a druhý televizi menšího typu.
STRATEGII DIGITALIZACE PRIMY JSEM URČOVAL JÁ
Mluvíte o sporu mezi vámi a akcionáři TV Prima?
Nechtěl bych to pojmenovávat sporem, spíš rozdílností názoru ve vnímání role Primy jako takové - tedy jejího zejména politického, ekonomického a sociálního rozměru. Chyběla mi například publicistika ve schématu.
Hrál v tom roli spor o postup digitalizace Primy?
Prima se v této otázce zatím chovala racionálně. Klíčové ovšem je, jak se zachová při přijímání technického plánu přechodu. Do této doby jsem strategii určoval já, jak bude postupovat dál, se ukáže za čtyři měsíce.
Máte na digitalizaci odlišný názor než nový generální ředitel Primy Marek Singer?
Vůbec nevím, jaký má názor.
Není vám líto, že Primu opouštíte v době, kdy vyrazila do střetu s Novou?
Emoce do toho netahám, to je život.
Neříkejte mi, pane Chajdo, že jste se neohlédl za rokem, který jste v televizi strávil, a nerekapituloval ho.
Vždy říkám, že každý manažer má ty klauzule o rozvázání pracovního poměru přímo ve smlouvě a každý si může svobodně vybrat. Mrzí, nemrzí - do byznysu opravdu emoce nepatří.
Hlavním lídrem všech dramatických změn, které jste s Pavlem Zunou a Janem Müllerem připravili, jsou Zprávy TV Prima. Ty se ovšem nesetkaly s takovým zájmem, jaký jste nejspíš očekávali. Čím si to vysvětlujete?
Za změny je především odpovědný celý vrcholový management, ne tři lidi, Honza Müller je v tom nevinně. Za program a skladbu je to pak primárně programový ředitel. Zprávy jsou nejvíc diskutovanou částí změn, logicky, protože jsou nejvíc na očích a budily největší zvědavost. Hodnotit výsledek po měsíci je předčasné, protože bojujete proti čtrnácti letům zaběhlých zpráv u konkurence. To je nesmírně silný soupeř, jehož překonání bude možná trvat déle než rok. My jsme měli dvě možnosti -buď se zprávami úplně uhnout, nebo jít do čelního střetu. Vybrali jsme si to druhé, protože jsme v té době nenalezli žádný jiný program, který by byl schopný oslovit dostatečný počet diváků před prime time (20 hodin). Byla to i snaha trochu rozhýbat Primu ze stavu zvláštní strnulosti.
CÍTILI JSME, ŽE SLOŽENÍ MODERÁTORŮ JE IDEÁLNÍ
Mluvil jste Pavlu Zunovi do obsazení moderátorských pozic?
Diskutovali jsme o tom v kruhu tří lidí. Jména po mně nechtějte.
Proč jste se nakonec rozhodli pro Terezii Kašparovskou, Jiřího Chuma, Romana Fojtu, Světlanu Zárubovou a Mirku Čejkovou doplněnou o Pavla Zunu?
Cítili jsme v ten okamžik, že toto složení bude nejlepší a nejkomfortnější.
Manažer vašich schopností a zkušeností si jistě může z nabídek vybírat. Už víte, kterou přijmete?
Opravdu nevím. Zatím doháním, na co jsem neměl čas, setkávám se s lidmi, které jsem kvůli angažmá na Primě dlouho neviděl. Přemýšlím, snažím se pochopit, co mi kdo může nabídnout.
Za rok končí mandát generálnímu řediteli České televize Jiřímu Janečkovi. Nemáte ambice vést veřejnoprávní médium?
Kdo dává nabídky vést Českou televizi?
Různé zájmové skupiny například.
Tak to není jistě míněno vážně. Nicméně na to odpovím, že je to velmi čerstvá otázka, zatím mám plnou hlavu Primy.
Působil jste i ve funkci generálního ředitele digitální TV Barrandov, která má spolu se Z1 v úmyslu spustit vysílání do léta. Který koncept bude podle vás úspěšnější? Mám pocit, že se TV Barrandov pokouší o kompromis mezi Novou a Primou. Z1 se pustí do bitvy s ČT 24.
Netuším, každá z nich má odlišnou filozofii, jak oslovit diváka. Pro všechny digitální televize bude z počátku nesmírně důležité definovat trh. Pokrytí digitálním signálem a penetrace set top boxů není ideální, tím se zužuje průsek množin, který definuje potencionální trh. Říct, která z nich bude úspěšnější, to dnes nedokáže nikdo. Nevím také, co je považováno za úspěch.
Sledovanost to podle vás není?
Nebo také zisk, či lépe míra ztráty za počáteční období, nebo ještě lépe velikost nákladů nutných k získání určitého podílu na trhu a jejich vzájemný poměr.
Nezvyšuje se zisk úměrně se sledovaností?
Jak kdy. Můžete dosáhnout vysoké sledovanosti za cenu obrovských nákladů, které pak jen příjem z reklamy nepokryje.
DO POLITIKY SE NECHYSTÁM
Na kterém kanále budete sledovat fotbalové Euro? Bude to na Primě, nebo nějakém kabelovém programu?
Nevím, doufám, že nějaký zápas navštívím sám. Definoval bych to takto: podle momentálního místa pobytu.
Možná mi nyní vyčtete bulvární otázku. Co vás první napadlo, když jste se dozvěděl, že se s vámi majitelé Primy chtějí domluvit na odchodu?
To nebyl blesk z čistého nebe, signály zejména komunikační úrovně jsem vnímal déle. Všímáte si, že lidé kolem vás něco připravují, ale přitom se neptají na váš názor. Pak je jasné, že se děje něco špatně, že něco není v pořádku.
Kdy jste to poprvé zaznamenal?
Neumím říct přesně.
Máte politické ambice?
Ne, to je asi jediné, co nemám. (smích)