CHYBY ŘIDIČŮ CHYBY CYKLISTŮ CO SITUACI VYŘEŠÍ
- nevěnují dostatečnou pozornost jízdě
- nedodržují nutný bezpečnostní odstup od cyklistů
- špatně reagují na neočekávané situace v provozu
- ve tmě jezdí často neosvětlení
- neočekávaně mění směr jízdní dráhy
- skupinky jezdí vedle sebe místo za sebou
- nenosí cyklistické přilby
- nová cyklostezka, cyklisté pak nebudou jezdit po silnici
- rozšíření silnice alespoň o krajnici
- vědomí řidičů i cyklistů, že jedou po rizikovém úseku
Loni zde bylo skoro tři sta nehod
Určit konkrétní počet nehod přímo v tomto úseku ale neumí. Vědí jen, že na silnici první třídy mezi Kunovicemi a Uherským Ostrohem se jich loni stalo 276. "Bylo mezi nimi i hodně srážek cyklistů s auty. Čtyři z nich byly smrtelné. Silnice z Kunovic do Ostrožské Nové Vsi je jednou z těch, které jsou pro cyklisty nejvíce rizikové," připouští uherskohradišťský policejní mluvčí Jaroslav Krejčíř.
Úzká silnice je pro cyklisty naprosto nevhodná. Šířka jízdního pruhu sice odpovídá normě, ale silnici chybí krajnice. Místo ní jsou tady svodidla, cyklisté nemají kam uhnout. Tolik jako tudy jich přitom po žádné jiné silnici v okrese nejezdí. Připouštějí to dopravní policisté, přesvědčen je o tom i starosta Ostrožské Nové Vsi Stanislav Tureček.
Po silnici jezdí stovky lidí
"Stovky lidí tudy denně jezdí do práce v Kunovicích, rybáři z Kunovic a z Uherského Hradiště na štěrková jezera k nám do vesnice, v létě celé rodinky s dětmi. Až mi z toho vstávají vlasy hrůzou na hlavě, to se pak neštěstí stane hned," děsí se starosta.
Poslední neštěstí má středeční datum. Řidič nákladního vozu Liaz při předjíždění na úzké silnici nedodržel bezpečný odstup od cyklistky, kterou smetl bočním nárazem. Podobně vypadají mezi Kunovicemi a Ostrožskou Novou Vsí všechny nehody. V hustém provozu jeden řidič zaregistruje cyklistu včas a vyhne se mu. Druhý už to nestihne, cyklisty si všimne až na poslední chvíli a při předjíždění ho srazí.
Kdo při nehodách chybuje?
Jízdu cyklistů na úzké silnici označují policisté na základě svého častého pozorování a mnoha kontrol přímo v rizikovém úseku za hazardní. "Jezdí neosvětlení, často neočekávaně vjedou do jízdní dráhy auta," pojmenovává nejčastější cyklistické nešvary vedoucí dopravního inspektorátu v Uherském Hradišti Jaroslav Prchlík.
"Při posledních dvou nehodách zemřeli cyklisté na poranění hlavy, utrpěli zlomeninu spodiny lebeční. Těžko říct, ale kdyby měli přilbu, možná by přežili," uvažuje policejní mluvčí Jaroslav Krejčíř.
Cyklisté pochybení odmítají. "Jezdím po té silnici každý druhý den už třicet roků. Tak agresivně jako v posledních letech se ale ještě nikdy řidiči nechovali," říká Mojmír Procházka z Veselí nad Moravou. "Nemůžou za to ani řidiči, ani cyklisté. Silnice je úzká, měla by se rozšířit," tvrdí jeho manželka.
Pomohlo by rozšíření silnice?
Podobné řešení navrhuje i Jaroslav Prchlík z dopravního inspektorátu. Jenže správce rizikového úseku - Správa a údržba silnic v Uherském Hradišti - má dost problémů s údržbou silnic, natož s jejím rozšířením.
Policisté tvrdí, že mnohé by vyřešila i nová cyklostezka. Pokud se chtějí cyklisté jedoucí z Kunovic do Ostrožské Nové Vsi vyhnout cestě po silnici, musejí ji zatím zdlouhavě objíždět neznačeným lesním terénem. "Zrovna mám na stole žádost o příspěvek na novou cyklotrasu. Už na tom pracujeme," říká starosta Ostrožské Nové Vsi Stanislav Tureček.