ČTĚTE TAKÉ:
Vlaku, kterým jel Matěj, jdou za jízdy otevřít dveře
Inspekce: Dveře Matějova vlaku byly bezpečné
Policie obvinila matku chlapce, který vypadl z vlaku
Jen malý test MF DNES stačil k tomu, aby bylo jasné, že i po této tragédii jezdí některé vlaky stále proti předpisům s dveřmi dokořán.
Je čtvrtek, devět hodin ráno. Kolem lokálky, která před dvaceti minutami vyjela z Olomouce a teď na několik minut zastavila v Hlubočkách-Mariánském Údolí, sviští v protisměru jiný vlak. Když zmizí, ztratí se i průvodčí. Jen dveře po něm zůstávají otevřené. Osobní vlak do Opavy už přitom jede dál.
"To je tady normální," říká směrem k otevřeným dveřím vagonu Libor Kubka. Za Hlubočkami se dveře samy zavírají. Vlastně, zavře je prudká zatáčka.
Ve dvou starých vagonech přitom sedí aspoň deset dětí. Zvědavě vykukují z oken a ječí nadšením. Skály romantického Mariánského Údolí jsou tak blízko, že se na ně dá skoro sáhnout, větvičky stromů šlehají zvědavce do tváře.
"Jezdím tady dvakrát až třikrát týdně a dveře tu bývají otevřené velmi často. Je to tu normální," potvrdil ve vlaku Petr Glombíček, který ve čtvrtek cestoval do Dětřichova.
V Moravském Berouně vlak zase delší dobu stojí. Mladý průvodčí celou dobu odpočívá na lavičce ve stínu. Pak se vlak rozejde a on naskočí do nejbližšího vagonu. Nikam se však nejede. Výpravčí si všiml otevřených dveří v zadním voze.
Průvodčí musí zase ven, projít až na konec vlaku a dveře zavřít. Teprve pak výpravčí vlak odmávne. Konečně jedeme. Za chvíli má vagon zase dveře otevřené. Dvoje dveře jsou dokořán i ve chvíli, kdy vlak opouští bruntálské nádraží. Výpravčí přesto dává pokyn k odjezdu vlaku.
Několikrát za jízdu dveře otevře sám průvodčí.
Stejné je to i ve vlaku, který z Bruntálu jede do Olomouce - zase otevřené dveře za jízdy, zase nevšímavost pracovníků drah.
Na upozornění o otevřených dveřích průvodčí reaguje podrážděně. "Tak jste je měl zavřít sám. Jak to mám asi udělat, když se dveře otevřou za jízdy a já jsem v předním vagonu? Lítat neumím!" nadává cestujícím.
Čtvrteční zkušenosti reportérů MF DNES začaly České dráhy hned prověřovat. "Pokud se celá událost potvrdí, půjde o selhání povinnosti jednotlivců, kteří samozřejmě mají přesné instrukce, jaké povinnosti plnit. Jednou z nich je řádné vypravování a jízda vlaku se zavřenými dveřmi. Pokud šetření prokáže, že celá věc proběhla tak, jak je popisována, vyvodíme z toho patřičné důsledky," uvedl mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj.
Ještě nedávno tentýž mluvčí říkal, že dveře jsou za jízdy zablokované. Dnes už připouští, že to tak není všude. A když se k tomu přidá i nedostatečná práce některých železničářů...