Holík otec a syn se chtějí dostat na tomto dopravním prostředku až do nadmořské výšky 2800 metrů. Jejich záměr může zkomplikovat snad jen počasí. Na horských sedlech v Alpách může oba motoristy potkat i sníh a náledí. „V takových podmínkách je jízda na jednostopém dopravním prostředku poměrně riziková,“ připouští Jaroslav Holík.¨
Není to však jeho první cesta, která má otestovat spolehlivost malých motocyklů v extrémních podmínkách. První velkou výpravu uskutečnil už v roce 1999 podél hranic České republiky. Nejvyšším bodem na trase bylo tehdy Červenohorské sedlo v Jeseníkách s nadmořskou výškou 1013 metrů. O rok později projel Česko a Slovensko od východu na západ. Dostal se až na Kráľovu hoľu v Nízkých Tatrách do výšky 1947 metrů. Poprvé v Alpách byl v roce 2001, kdy na malém motocyklu Pento Sport o objemu motoru padesát krychlových centimetrů dojel až do výšky 2571 metrů.
V loňském roce si Holíkovi udělali přestávku a o další zvýšení svého výkonu se pokusí opět až letos. Cestou se zastaví a zaregistrují v Pelhřimově, kde sídlí agentura zaznamenávající rekordy v nejrůznějších disciplínách.
Moped je ideální dopravní prostředek do města, k cestě na zahradu či na ryby. „Ale když na něm sedíte od rána do večera jen s přestávkami na jídlo, tak už třetí den opravdu nevíte, jak si sednout, jak vás všechno bolí,“ líčí zážitky z dlouhých cest Holík. A když do toho přijde ještě déšť nebo chlad, vyčerpání mužů na malých motocyklech se blíží k hranici lidských možností.
Malý motocykl má nádrž na dva a půl litru benzinu. S touto zásobou paliva ujede v náročných podmínkách kolem stovky kilometrů. Další zásoby benzinu, náhradní součástky, tři rezervní kola i řidiče na případné vystřídání poveze doprovodné vozidlo. Kdyby nesehnali v místě dojezdu každé etapy nocleh v nějakém penzionu, mají v autě i spací pytle.
Když všechno půjde dobře, měli by být mopedáři v úterý 16. září opět zpátky ve Zlíně.
Čtyři muži ze Zlínska na malých motocyklech o obsahu motoru 50 krychlových centimetrů zdolali alpské velikány. Ujeli 2141 kilometrů a dostali se do nadmořské výšky až 2800 metrů. Na snímku krátce po návratu do Zlína 16. září 2003. Zcela vpravo iniciátor výpravy a výrobce malých motocyklů Jaroslav Holík. |