Sbírka byla vyhlášena předloni v září a od počátku měla mizivou odezvu. Z předpokládaných 100 milionů se za dva roky vybralo jen 8,2 milionu korun. Náklady na celkovou rekonstrukci mostu, který nechal vystavět v roce 1357 král Karel IV., byly odhadnuty na 250 milionů korun.
"Získané prostředky budou použity na investorskou přípravu opravy Karlova mostu, zejména na zajištění podkladů pro projektovou přípravu," upřesnil Paroubek. Část peněz směřuje i na zahájení stavebních prací, případně i opravu ledolamů a stabilizaci mostních pilířů, dodal.
Pražský magistrát už v červenci oznámil, že upustil od velké rekonstrukce Karlova mostu, kterou zamýšlelo minulé vedení Prahy. Unikátní památku hodlají radní opravovat postupně, šetrně a průběžně. Město nechá vypracovat nový projekt.
Město dalo za pravdu odborníkům na mostní konstrukce a památkářům, kteří prosazují neagresivní obnovu mostu. Moderními metodami hodlá provést izolaci mostu proti působení dešťové vody a zajistit opravu kamenných prvků. Železobetonová deska, která byla vložena do mostu při poslední opravě, nebude odstraněna.
Oprava Karlova mostu |
Propagaci sbírky zaplatí sponzoři |
V roce 1991 byl zpracován projekt velké opravy a začaly spory odborníků, zda je nutné odstranit vloženou železobetonovou desku.
V roce 1997 nabylo právní moci stavební povolení na opravu mostu. Garantem technického řešení odstranění desky a dalších prací byl rektor ČVUT Jiří Witzany. O dva roky později byla provedena nultá etapa, během níž byly opraveny schody na Kampu.
Projekt první etapy oprav byl v roce 2001 aktualizován a byla vypsána veřejná obchodní soutěž na zhotovitele rekonstrukce. Kvůli odporu odborné veřejnosti vůči projektu vznikla v roce 2002 pracovní expertní skupina Karlův most, která vydala k projektu zamítavé stanovisko.
Rada města pak po konzultaci s Úřadem pro hospodářskou soutěž veřejnou obchodní soutěž zrušila.