Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na investice nemáme, říká šéf dopraváků

  8:48
Zlín - Dopravní podnik, který zajišťuje přepravu pro více než sto tisíc obyvatel Zlína, Otrokovic a okolních vesnic, má už půl roku nového ředitele Přemka Kubalu. Za tu dobu se dvakrát trolejbusy zcela zastavily kvůli poruchám na elektrickém vedení a jednou dopravní podnik zdražil jízdné.

Bezprostředně po nástupu do funkce jste řekl, že podle vašeho prvního dojmu pracuje dopravní podnik poměrně dobře, ale že nám budete moci říct více za půl roku.
Názor jsem změnit nemusel. Vyskytují se samozřejmě dílčí problémy, které je třeba řešit, ale v zásadě tato firma své poslání plní.

Od začátku července mohou cestující na vašich internetových stránkách vyjádřit  svůj názor na fungování městské dopravy. Kolik lidí se už do ankety zapojilo?
Do poloviny října jsme dostali 319 odpovědí. Jejich frekvence už slábne, a tak anketu ukončíme a podrobně vyhodnotíme k 31. říjnu. Určitý obrázek o názorech veřejnosti však máme k dispozici už nyní. Všem, kteří uvedli v anketě konkrétní připomínky a uvedli svou adresu, písemně odpovíme. Projednání podnětů nabídneme i těm, kteří uvedli pouze mailovou adresu. Některé připomínky také projednáváme na poradách revizorů.

Co říkal ředitel před půl rokem?
Ve Zlíně bude dražší jízdné
Trolejbusy více než hodinu stály

Jsou tedy lidé spokojeni, či spíše nespokojeni?
Tak například se současnou sítí linek je spokojeno 69 procent cestujících. Ale s intervaly jednotlivých spojů 71 procent lidí spokojeno není. S poměrem mezi cenou a kvalitou služeb není spokojeno 69 procent respondentů.

Jak si to vysvětlujete a jak na to budete reagovat?
Za nespokojené odpovědi zřejmě do určité míry může i období letního provozu s menším počtem spojů a výluka dopravy v Březnické ulici. Do období ankety zasáhlo také zvýšení cen některých jízdenek od počátku září. Ale přesto považujeme tyto výsledky za objektivní a bereme je vážně. Do budoucna připravujeme určité změny ve vedení linek. Rada jednatelů tento úkol schválila. My jsme začali zpracovávat východiska.

Některé negativní okolnosti při řízení městské dopravy zřejmě ani nemůžete ovlivnit.
To je nyní  zejména špatná propustnost hlavní dopravní tepny I/49, především křižovatky v Malenovicích. Jízda v tomto směru se zpomaluje. Město také nemá mnoho možností pro vytváření okruhů linek nebo pro zřízení terminálu v návaznosti na vlakovou dopravu.

Zavedete nové linky?
Spíše půjde jen o to lépe sladit linky, intervaly a návaznosti spojů. V celkovém rozsahu městské dopravy nenastane v blízké budoucnosti asi žádná razantní změna. Návrhů a možností je řada, ale všechny jsou příliš investičně náročné.

Před časem se uvažovalo například o zatrolejování ulice Zarámí. Jsou tam už i sloupy...
Ano, kdysi to bylo v koncepci rozvoje městské dopravy. Zlepšila by se tak dopravní obslužnost centra Zlína. Ale znamenalo by to bohužel vynaložení dalších investičních prostředků. Nám by se víc líbilo zase vytvoření obratiště nebo dopravního terminálu s přestupy na železnici ve Zlíně - Prštném. Některé linky by nemusely zajíždět až do Malenovic a mohly by se otáčet zde. Ale nejsou na to prostředky.

Daří se vám lépe sledovat jízdu vozidel a dodržování jízdních řádů?
Elektronické řízení provozu prostřednictvím radiomajáků se postupně rozvíjí.
Dnes už máme na různých místech Zlína a Otrokovic asi patnáct radiomajáků, přibudou ještě další. Dispečeři už mají aktuální informace o průjezdu jednotlivých vozidel kolem těchto bodů. Prostřednictvím panelů na některých zastávkách mají z tohoto systému užitek i cestující. Jinak je to výborný podklad pro tvorbu jízdních řádů. Do budoucna k tomu přibude statistické vyhodnocování počtu cestujících ve vozidle vážením.

Cena jízdného začíná některé cestující odrazovat. Není ve Zlíně v porovnání s některými jinými dopravními podniky příliš vysoká?
Cena jízdného je závislá na dotacích z rozpočtů Zlína a Otrokovic. Kdybychom chtěli zmírnit dopad růstu cen na obyvatele, znamenalo by to požadavek na vyšší provozní dotace od měst. Tyto dotace už několik let stagnují. Mohu říct, že provozní dotace na jeden ujetý kilometr je u nás nižší než celorepublikový průměr.

Nový ředitel zlínského dopravního podniku Přemek Kubala

Trolejbusy ve Zlíně nejezdily hodinu a půl a město tak zažilo obrovský dopravní kolaps. (21.8.2001)

Trolejbusy ve Zlíně - ilustrační foto

Autoři: ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024

Místopředseda slovenského parlamentu a šéf vládní Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...