Začarovaný kruh, tak by se dala nazvat situace kolem financování České tiskové kanceláře. Dlouho si dokázala na provoz vydělávat sama, své zprávy prodávala dalším médiím i soukromým subjektům.
Loni poprvé po dvanácti letech zaznamenala finanční ztrátu půl milonu korun. Letos je ale situace mnohem horší a propad téměř sedmimilionový.
čtkČeská tisková kancelář zaměstnává 352 lidí: z toho 243 redaktorů, zpravodajů, fotoreportérů a kameramanů. |
Jedním z kroků, jak ušetřit, je zrušit některé zahraničních pobočky. To ovšem není jednoduché, protože ČTK musí udržovat zahraniční zpravodaje ze zákona. Přesto se v únoru rozhodla zavřít pobočku v Paříži, teď je na řadě Vídeň.
"Výsledky hospodaření se zhoršily vlivem hospodářské krize, plánujeme zrušení pobočky ve Vídni," potvrdil Lidovým novinám záměr agentury její ředitel Milan Stibral.
Nejdřív ale chce udělat všechno proto, aby mohl pobočky zachránit. Se žádostí o pomoc se obrátil i na stát. Jestli ale agentura dostane desetimilionovou dotaci na svou záchranu, není jasné. Zákon sice možnost získat dotaci nevylučuje, neříká však, kdo má peníze vyplatit.
Jednotlivé resorty si žádost přehazují mezi sebou. ČTK oslovila jako první ministerstvo financí, od kterého dostala příspěvek naposledy v roce 1995, tehdy získala 16 milionů korun.
"Požádali jsme ministerstvo o zařazení účelové dotace do návrhu státního rozpočtu pro rok 2011, abychom mohli zachovat současnou síť zahraničních zpravodajů. Nárok na státní dotaci přímo nemáme, ale zákon o ČTK říká, že možnost získat účelovou dotaci tu je," řekl ředitel Stibral iDNES.cz.
Ministerstvo ale tentokrát pomoci nechce. "Činnost, na jejíž realizaci ČTK žádala o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu, nepřísluší podle kompetenčního zákona do působnosti ministerstva financí. ČTK se musí obrátit na jiný resort," napsalo tiskové oddělení. Úspěšnější nebyla agentura ani u jiných resortů, postupně nepochodila u ministerstva kultury i zahraničí.
Finanční potíže se podle členů Rady ČTK projevily hlavně v celkovém poklesu mediálního trhu. "Řada médií začala výrazně šetřit a vypověděly nám smlouvy. Někteří klienti se po čase vrátili, ovšem podařilo se jim dohodnout nižší ceny," vysvětluje člen rady Ondřej Šefčík.