Vyplývá to z údajů loňské nehodovosti, které se podařilo MF DNES získat.
Ještě v létě to vypadalo, že mrtvých na silnicích bude víc o několik desítek. Nakonec loni zemřelo při nehodách 1319 lidí, o pět víc než v předchozím roce.
"V červenci ten vývoj vypadal skutečně dramaticky. Evidovali jsme totiž o jedenaosmdesát mrtvých víc než rok předtím," řekl Josef Tesařík z republikové dopravní policie.
Co nakonec pomohlo dramatický vývoj obrátit? Policisté tvrdí, že to byly masivní kontroly a kampaň v médiích. Při podzimní akci Kryštof dohlíželo na pořádek na silnicích přes tři tisíce policistů. "Kryštof měl na počet nehod rozhodně vliv. Budeme ho určitě opakovat," uvedl šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas.
Za rostoucím počtem nehod je hlavně chování řidičů. Často zbytečně riskují a nedodržují dopravní předpisy. Právě proto hodlá policie přitvrdit v kontrolách.
Hodně očekávání vzbuzuje i novela zákona, která přinese tvrdší tresty pro viníky dopravních přestupků. Ministerstvo dopravy tvrdí, že začne platit v červenci. Zatím ji však neprojednala ani vláda.
Každý měsíc bude jedna přísná kontrola
Čeští řidiči se mají letos na co těšit. Policisté slibují, že minimálně jednou za měsíc uspořádají masivní kontrolní akci, která by vždy měla řidičům připomenout, aby jezdili podle předpisů.
"Během roku plánujeme asi dvacet celorepublikových kontrolních akcí. Některé z nich budou stejně rozsáhlé, jako byla loni akce Kryštof," řekl Bambas. Cílem policistů je snížení počtu dopravních nehod. Těch totiž loni opět přibylo. Celkem jich policisté zaznamenali přes 195 tisíc.
S přísnějšími kontrolami i postihy pro neukázněné řidiče mají dobrou zkušenost ve Francii. Předseda tamní vlády Jean-Pierre Raffarin uvedl, že oproti roku 2002 se díky represím loni podařilo snížit počet mrtvých na silnicích o jedenadvacet procent. Přísnější represe chystají i policisté ve Velké Británii.
Policisté uvádějí, že nejčastější příčinou nehod byl loni nesprávný způsob jízdy. Řidiči podle nich zbytečně riskují, předjíždějí tam, kde nesmějí, a zároveň také nedodržují předepsanou rychlost.
Od července by však mohla začít platit novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která by řidiče k dodržování předpisů měla donutit. Počítá totiž se zavedením tvrdších trestů pro viníky nehod.
Autoři novely zároveň navrhují, aby každý řidič měl kartu, do které by se zaznamenávaly jeho přestupky. Za každý přestupek by viník dostal určitý počet bodů. Po dosažení dvanácti bodů by přišel minimálně na rok o řidičský průkaz.
"Pokud návrh začne platit, situace na českých silnicích se změní," podotkl policista Bambas.
Návrh má však značné zpoždění. Vláda jej měla projednat už loni. A teď není jasné, zda to vůbec stihne alespoň do konce ledna. Pak ještě musí zákon "projít" přes poslance.
Nová kampaň?
Situaci na silnicích mají letos zlepšit i preventivní akce ministerstva dopravy. "Chceme se zaměřit na používání bezpečnostních pásů, řízení pod vlivem alkoholu a na překračování rychlosti," řekla tisková mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová.
Kampaň za používání pásů bude už v dubnu. V okolí velkých parkovišť u obchodních center a u benzinových stanic se objeví billboardy, které se řidičů budou ptát, zda mají pásy zapnuté.
Na prevenci se chystají i další instituce. Po celý rok budou například v pražském Divadle Solidarita probíhat přednášky pro školáky. Rolí lektorů se ujmou policisté nebo lékaři. Autoři přednášek říkají, že chtějí působit na děti jako na budoucí řidiče, když už nejde změnit chování jejich rodičů.