12. Muslimové považují křesťany za nevěřící a křesťanství nemá s islámem nic společného
„Opravdu mírumilovné a obohacující náboženství. Ten jejich Alláh nemá s naším Pánem Bohem zbla nic společného.“ Miroslav Vlasák v diskusi iDNES.cz
Netolerance muslimů k jiným náboženstvím a s tím spojená neschopnost jejich soužití s evropským křesťanstvím je dalším z argumentů těch, kdo aktivně vystupují proti přijímání uprchlíků z islámských zemí.
Pravdou je, že pro muslima je každý, kdo není muslim, nevěřící. Lepší výraz by ale byl jinověrec a mezi těmito jinověrci navíc muslimové rozlišují různé kategorie. „Křesťané jsou nazývání Ahl al-Kitāb, nebo-li lidé písma či vlastníci písma. To jsou lidé, kteří věří v Boha, byť v jiné podobě než hlásal prorok Mohamed,“ vysvětluje Ostřanský.
Křesťany tak muslimové sice vnímají jako jinověrce, ale takové, ke kterým by měli přistupovat s jistou úctou a respektem jako k příjemcům božího zjevení.
„Křesťané tedy sice jsou pro muslimy nevěřící, ale mezi nevěřícími zároveň tvoří velmi privilegovanou skupinu,“ dodává Ostřanský. Podle Topinky se vztah křesťanů a muslimů historicky vyvíjel a měl různé podoby, od klidného soužití až po válečné konflikty. „Platí ale, že křesťané mají obecně v islámu dobré postavení, protože jsou monoteisté a inspirace křesťanstvím jsou zjevné již v textu Koránu,“ upozorňuje sociolog.
Obě náboženství totiž pojí mnoho společných prvků, o čemž mají muslimové obvykle alespoň základní povědomí. „Zejména díky prorokům a známým postavám, jakými jsou Adam, Abrahám, Izák, Izmael či Ježíš. Poslednímu jmenovanému Korán věnuje velkou pozornost, ale učení o Nejsvětější Trojici zcela odmítá,“ říká Topinka.
Větší nepochopení mají muslimové pro ateisty, kteří mají v jejich očích mnohem nižší postavení než křesťané. „Pro muslimy je velmi překvapivé zjištění, kolik Čechů vůbec nevěří v Boha,“ uvádí Topinka.
Pro muslima navíc ateista není jen člověk, který nevěří v Boha. „Když u nás řeknu, že je Ferda Vocásek ateista, je to téměř nehodnotící sdělení. Je to stejné, jako kdybych řekl, že je monarchista. Pro muslima to však zní silně pejorativně. Znamená to pro něj, že jde o člověka bez morálních hodnot,“ říká Ostřanský.
I zde záleží na tom, do jaké míry je pro daného muslima náboženství důležité a jak moc jej nechá prostupovat do veřejného života. „Vykládat ale někomu v islámské zemi, že jste ateista, není vůbec dobrý nápad,“ podotýká orientalista.
V Evropě se podle něj však potkávají spíše vlažní, takzvaní kulturní či matrikoví muslimové s obdobně vlažnými křesťany, případně ateisty. „Taková je běžná praxe,“ říká Ostřanský a podotýká, že situací, kdy horliví muslimové narazí na neméně horlivé ateisty, není tak mnoho a spíše než v reálu k nim dochází na sociálních sítích.