11. Kam přijdou muslimové, tam vznikají no-go zóny
„Zkušenost západní Evropy, která má no-go zóny a ghetta ukazuje, že integrace muslimské komunity je prakticky nemožná.“ Miloš Zeman
Jedním z hlavních argumentů proti evropským muslimům je ten, že nejsou schopni vycházet se zdejší populací a uzavírají se do komunit a ghett, ve kterých bují zločinnost a do nichž se bojí chodit i policisté.
„Existují problémové zóny, ale netroufám si určovat, jestli je nazývat no-go nebo nikoliv. Tento termín propagoval Daniel Pipes, velký guru všech odpůrců islámu. Pak před lety do jedné takové no-go zóny zašel. Nejen, že se vrátil, aniž by mu někdo ublížil, nebo ho dokonce podřezal, ale dokonce pak uznal, že se ve svém hodnocení mýlil,“ říká Ostřanský a dodává: „U nás jsou největšími odborníky na takzvané no-go zóny lidé typu pana Konvičky či paní Samkové, jejichž facebookové studium islámu se totálně míjí s realitou. Ale lidi to lajkují a to je přece hlavní.“
Nicméně se podle něj nedá zastírat, že existují výklady islámu, které směřují k utváření uzavřených komunit, v nichž vznikají například šaríatské soudy, jež jsou pro členy dané komunity často větší autoritou než třeba německé orgány. Jenže taková uzavřená společnost podle něj ještě nemusí nutně znamenat no-go zónu. „Je otázka, do jaké míry se na těchto problémových zónách podílí islám jako náboženství a do jaké míry jde o sociální vyčlenění,“ uvádí Ostřanský.
Podle Topinky je běžné, že se určité skupiny lidí sdružují v konkrétních lokalitách. Tato „zapovězená“ místa jsou součástí dnešních velkoměst a nemají jen charakter etnický. Stejně tak je podle něj mohou tvořit bohatí lidé, kteří brání těm chudším do nich vstupovat a sdílet je. „Je běžné, že se přistěhovalé populace koncentrují a obvykle v těch částech města, kde je levné a dostupné bydlení a příležitost obživy,“ říká sociolog.
Také Češi podle něj měli v Chicagu svou Plzeň, přes kterou do města přicházeli. „Nejčastěji slyšíme o místech, která koncentrují mnohdy neúspěšné populace, naopak neslyšíme o těch, která postupně zanikla a lidé se z nich vystěhovali. Tyto procesy ale nelze spojovat výhradně s jednou etnickou či náboženskou skupinou – týkají se všech přistěhovalých,“ myslí si Topinka.