Mýtné zkrotí dopravu v Praze nejdříve za čtyři roky

  15:20
Dopravní situaci v Praze by mohlo zlepšit zavedení mýtného, to už dnes uznávají i představitelé města. Platit se ale nezačne dříve než za čtyři roky, kdy bude hotová další část městského okruhu. Podle oponentů politici mluví o mýtném, jen když se jim to hodí, zavést ho nemají odvahu.
Do peněženky možná budou muset časem sáhnout i ti, kteří jezdí po severojižní magistrále

Do peněženky možná budou muset časem sáhnout i ti, kteří jezdí po severojižní magistrále | foto: Václav Pancer

Seriál o pražské dopravě - všechny články

Podle Jaroslava Macha z odboru dopravy pražského magistrátu se o zpoplatnění vjezdu do centra uvažuje. "Dosud ale není rozhodnuto o jeho konkrétní podobě," řekl Mach iDNES.cz.

Radnice totiž se zavedením čeká až na dokončení klíčových dopravních staveb, především spojení Strahovský tunel-Pelc-Tyrolka, aby stávající doprava nebyla vytlačena do jiných obydlených ulic.

"O případném zavedení poplatku za vjezd do centra města uvažujeme až v souvislosti s dokončením severozápadní části městského okruhu, tedy na přelomu let 2010-2011, rozhodně ne dříve, řekl iDNES.cz radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Jak by měl systém vypadat, nechce prozradit s tím, že je to předčasné. "Diskusi o mýtném chceme zahájit letos na podzim," dodal Šteiner.

Kamionů díky mýtu ubylo
Pro mýtné mluví i zkušenost s jeho zavedením na dálnicích, které mělo vliv i na dopravu v Praze. Podle průzkumu Ústavu dopravního inženýrství poklesl počet kamionů na Jižní spojce o 12 procent.

"Každý den tudy v říjnu 2006 projelo asi 12 700 kamionů, letos na jaře to bylo průměrně o dva tisíce méně," potvrdil ředitel dopravního ústavu Ladislav Pivec. Nadpoloviční většina z dvaceti tisíc kamionů, které každý den vjedou do metropole, městem pouze projíždí.

Vláda zvažuje, že by výběr mýtného rozšířila i na silnice II. a III. třídy, stejně jako přemýšlí o zpoplatnění menších nákladních vozidel. - více zde

Chceš do města? Tak zaplať
Politici sázejí na to, že by se po zavedení mýtného vjezd do centra nevyplatil a počet aut by poklesl. Zmizet by jich mohla až pětina.

Podle Alžběty Rejchrtové ze sdružení Občané postižení magistrálou však na zavedení mýta nemají politici dost kuráže. Připomíná, že už před rokem primátor Bém sliboval, že by pilotní projekt mohl být spuštěn už v roce 2008. "Mluví o tom před volbami, ale pak od toho ustupují. Nemají odvahu do toho sáhnout a omezit řidičům svobodu," říká Rejchrtová.

Politici a úředníci podmiňují zavedení mýtného dokončením části městského okruhu. Jak výstavba okruhu pokračuje, zjistíte po rozkliknutí mapy.

To si myslí i bývalý primátor Jan Kasl. Byl to on, kdo s návrhem mýtného přišel už v roce 2000 po návštěvě Londýna. "Okamžitě jsem byl denunciován," vzpomíná Kasl. Kolegové ho prý za smělý návrh zkritizovali.

Dnes však pomalu přebírají jeho argumenty. "Potěšilo mne, že před volbami pan Šteiner či primátor Bém mluvili o mýtném jako o něčem, co si umí představit," říká. Myslí si ale, že jde jen o sliby - podle něj se nestane nic a myšlenku opráší zase až před volbami 2010. "Co chybí, je odvaha," říká exprimátor.

Změnila se atmosféra
"Přijatelnost mýtného je nyní větší," připouští Kasl. Před sedmi lety vypracoval návrh, kudy by zóna pro výběr mýtného měla vést. Ani dnes by na něm nic neměnil (viz rámeček Jak by mohlo mýtné fungovat).

Technika navíc postoupila, takže to, co bylo těžko představitelné před sedmi lety (kamerový systém byl drahý), dnes už neplatí. "Myslím, že by to nebyl problém. Systém identifikace skrze značku je ideální," řekl Kasl iDNES.cz. Chyby by byly minimální, mýtné by se tak dalo lehce platit i předplácet na určité období.

Kasl zároveň věří, že by se systém mýtného mohl spustit ihned. Není třeba čekat na dokončení okruhu. Navrhuje totiž dvě zóny - první by zavedl v rámci památkové rezervace. "To je možné hned," říká. "Dá se to přesně vymezit. Z fleku."

Až v další fázi by zavedl druhou zónu, kdy by byla zpoplatněna oblast ohraničená městským okruhem. Tam by se na jeho dokončení muselo samozřejmě počkat. Platilo by se tak i v oblasti širšího centra, Prahy 19. století. Kdo by sem chtěl vjet, musel by z peněženky vytáhnout zhruba stokorunu. "Lidé si musí uvědomit, že mít auto v centru není automatismus. Je to určitý bonus, který zvyšuje kvalitu života," soudí exprimátor.

Mýtné by radnici přineslo milionové částky. Důležité podle Kasla ale je, aby se investovaly zpátky do zkvalitnění dopravy.

Systém mýtného má však také úskalí. Určité nebezpečí představuje ztráta soukromí způsobeného kamerami či nebezpečí zmrtvění města. Proto by se muselo mýtné zavádět postupně, aby se lidé nezačali centru vyhýbat a nevytratil se odsud život.

Souhlasili byste se zavedením mýtného v centru Prahy?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 3. září 2007. Anketa je uzavřena.

ANO
ANO 7737
NE
NE 2335

Zatočí magistrát s magistrálou?
Podle odvážných plánů pražské radnice by se po zavedení mýtného mohla doprava v Praze zklidnit natolik, že nynější rušná magistrála bude připomínat poklidný bulvár.

Podle Rejchrtové se však vedení města chová přesně opačně - růst dopravy na magistrále podporuje, když dává zelenou velkým administrativním komplexům, které poblíž komunikace rostou jako houby po dešti. Ty pak přitahují více a více aut.

Například neustále bobtnající BB Centrum v Michli podle ní přidá na magistrálu nejméně 24 450 vozidel denně. Přitom už v roce 2006 tudy projelo osmdesát tisíc vozidel denně. "Na rok 2010 se pak plánuje nahuštění dopravy až na 116 tisíc projíždějících automobilů," dodává Rejchrtová.

Právě magistrálu a Nuselský most by Rejchrtová navrhovala jako vhodné místo pro vyzkoušení mýtného. "Na Nuselském mostě by to bylo nejlepší, je to přímý vjezd do centra," říká. Podle jejích informací o tom uvažuje i magistrát. "Bavíme se s jedním radním, potvrdil mi, že se o mýtném na jednání rady dohadují. A Nuselský most už tam padl," říká Rejchrtová.

Podle ní by to bylo logické, most je hlavním přivaděčem dopravy do města. Zpoplatnění by však podle ní mohlo začít ještě dříve, od Jižní spojky. "V New Yorku mají také zpoplatněny všechny mosty, které přivádějí do města dopravu," dodává.

"To je hloupost," nesouhlasí Kasl. Vybírat by se mělo za vjezd do historického centra, ne za to, že člověk jede po komunikaci, která centrum objíždí.

Ať už se nakonec politici rozhodnou jakkoli, nedávný aprílový žert iDNES.cz, který vzbudil velký rozruch, nemusí být nutně jen z říše snů. Možná si brzy řidiči za průjezd přes Nuselský most zaplatí - více zde


Jak by mohlo mýtné fungovat

Původní návrh Jana Kasla

Oblast, kde by se mýtné vybíralo, by podle bývalého primátora Prahy měla kopírovat hranice pražské památkové rezervace.

Jednalo by se převážně o centrum, ohraničené magistrálou, nábřežím E. Beneše, objezdem Malé Strany přes Strahov, Janáčkovým nábřežím, Jiráskovým mostem a Ječnou a Žitnou ulicí. Kasl navrhoval, aby byla neprůjezdná celá Malá Strana, jak tomu ostatně po povodních několik měsíců bylo.

Mýtné by se platilo pouze v pracovní dny od 7 hodin ráno do 18:30 večer. Rezidenti, tělesně postižení či živnostníci, kteří zde mají provozovnu, by platili roční poplatek. V Londýně činí 125 liber, u nás by to mohlo být třeba tisíc korun. Vozy taxislužby, MHD a složky záchranného systému a minibusy pro vyhlídkové jízdy by projížděly zdarma.

Ti, kteří by přesto chtěli do centra jet nebo jsou pohodlní, by platili jednorázovou částku. V Londýně se platí pět liber za den, u nás by to bylo třeba 100 korun. Vjezd by se dal předplatit i na rok, na týden a podobně.

Částka by se hradila na poště, osobně u automatu, pomocí mobilu nebo přes internet. Zatímco v Londýně jde o 22 kilometrů čtverečních se 140 tisíci rezidenty, v Praze by se jednalo o plochu kolem 9 kilometrů čtverečních s asi 45 tisíci obyvateli.

Jan Kasl, v letech 1998-2002 primátor hl. m. Prahy



Nejdále jsou v Londýně

Pokuty jsou vysoké

Vzorem úvah o mýtném je Londýn. Po zavedení mýtného zde doprava v historických částech města poklesla až o 15 procent. Dopravní zácpy se zmenšily dokonce o třetinu. - více zde

Ti, co do centra přesto potřebují vjet autem, musejí sáhnout hlouběji do peněženek. Londýňan, který povinný poplatek (8 liber) platí pravidelně, odevzdá při ročním výdělku 15 tisíc liber na mýtném plných 11 % výplaty.

Londýnský systém je navíc tak propracovaný, že nezaplacení poplatku vůbec nepřichází v úvahu. Kdo totiž částku neuhradí, toho čekají vysoké pokuty. Řidiče totiž kontroluje osm stovek kamer.

Při vjezdu do placené části načte monitorovací systém registrační značku automobilu a porovná ji s databází vozidel. Když řidič nemá zaplaceno, hrozí mu sto liber pokuty. Při nezaplacení může vůz skončit na odtahovém parkovišti, v horším případě jde na dražbu nebo do lisu.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

V Baltimoru obří loď zbořila dálniční most. Selhal motor, kolos byl neovladatelný

26. března 2024  8:17,  aktualizováno  27.3 1:10

Aktualizujeme V Baltimoru na východním pobřeží Spojených států se v pondělí zřítil čtyřproudový silniční most, do...

Střelba, výbuchy a požár. Ozbrojenci zabili na okraji Moskvy přes 62 lidí

22. března 2024  18:41,  aktualizováno  23.3

Přímý přenos Nejméně 62 mrtvých, včetně dětí, a 146 zraněných si vyžádal ozbrojený útok v koncertním centru na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K útoku u Moskvy se hlásí Islámský stát, teroristé prchli v bílém renaultu

22. března 2024  22:04,  aktualizováno  23.3 7:01

K zodpovědnosti za útok v Krasnogorsku u Moskvy se na ruské sociální síti Telegram přihlásila...

„Ukrajinci to nebyli.“ Islámský stát ukázal video z masakru u Moskvy

24. března 2024  14:47,  aktualizováno  17:17

Islámský stát (IS) prostřednictvím zpravodajské agentury Al-Amaq zveřejnil video z pátečního útoku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Čtyři Tádžici svlékli Putina do naha. Ten musí něco udělat

25. března 2024

Premium Sotva týden poté, co si Putin zajistil páté prezidentské období, masakr v Moskvě rozbil moderní...

V Kladně srazil vlak nezletilou dívku, se zraněnou hlavou musela do nemocnice

28. března 2024  17:19,  aktualizováno  20:08

Osobní vlak ve čtvrtek odpoledne srazil v Kladně-Rozdělově nezletilou dívku. Záchranáři ji se...

Rusko Rusům! Putin kráčí nad propastí, nenávist k migrantům nabírá na síle

28. března 2024

Premium V Rusku po teroristickém útoku na koncertní centrum na okraji Moskvy rostou protiimigrantské...

IS bourá ruské teorie o vazbách teroristů na Kyjev, vyzývá k útokům na „křižáky“

28. března 2024  16:05,  aktualizováno  19:44

Ruský vyšetřovací výbor tvrdí, že získal důkazy o vazbách mezi pachateli teroristického útoku z...

Bulovka vážně pochybila, odškodné za potrat je na pacientce, říká právnička

28. března 2024  19:26

Fakultní nemocnice Bulovka vážně pochybila, když tamní personál omylem způsobil zdravé ženě ve...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...