Rybářskou loď Keummi 305 unesli somálští piráti v keňských vodách před čtyřmi měsíci. Zajali tehdy jihokorejského kapitána, dva Číňany i 39 Keňanů a jako obvykle čekali, že jim do klína spadne pohádkové jmění ve formě výkupného.
Zajatá posádka mezitím zažívala peklo. "Nejvíce mě znepokojovalo, že mohu kdykoli zemřít," vzpomínal na zatčení čtyřiapadesátiletý Kim. Piráti prý posádce stále vyhrožovali nabitými zbraněmi, takže k fatální nehodě scházelo málo.
Vzali nám boty i trenky a nutili nás loupit
Bukanýři na začátku posádku zcela ožebračili. Od všech si vzali boty, spodní prádlo, a dokonce toaletní papír. Námořníkům nechali jen nátělník a dvoje spodky. Zbídačení zajatci se navíc museli účastnit dalších čtyř loupeživých výpadů nenasytných pirátů, z čehož dva byly úspěšné.
"Kormidlovat loď, abych dohnal jiná nevinná plavidla, bylo snad bolestivější než smrt, protože jsem sám zažíval peklo v zajetí pirátů," vyprávěl Kim. "Ale neměl jsem na výběr, protože mi vyhrožovali, že mě zabijí, když neudělám, co mi přikazují," dodal.
Piráti nakonec po čtyřech měsících rybářskou loď propustili sami. Nikdo přesně netuší, proč se svého lupu vzdali. Zasvěcené zdroje ale tvrdí, že viděli jen velmi malou naději, že by výkupné získali. Majitel plavidla totiž mezitím zkrachoval.
Výkupné jsme neplatili, tvrdí Jihokorejci
Jihokorejci každopádně tvrdí, že žádné výkupné nezaplatili. Posádka teď míří v doprovodu finské válečné lodi do keňského přístavu Mombasa. Piráti za posledních pět let zajali nejméně tři jihokorejské lodi.
Naposledy se jihokorejský tanker s chemikáliemi dostal do zajetí pirátů 15. ledna v Arabském moři. O šest dnů později ale posádku osvobodila jihokorejská armáda. Při akci zahynulo osm pirátů a pět jich skončilo ve vězení.
Somálští pirátiK nejnebezpečnějším na světě patří vody kolem Afrického rohu v Adenském zálivu. Země nemá od začátku 90. let funkční vládu a stát je rozložen na několik regionů s vlastními přechodnými vládami, které si s piráty neporadí. Somálští piráti začali přepadat lodě v 80. letech 20. století. Tvrdili, že chtějí zabránit nelegálnímu rybolovu a přivážení odpadu k pobřeží. V 90. letech se začalo pirátství rozvíjet, lodní společnosti začaly za zajatá plavidla platit výkupné. Tehdy šlo o desítky tisíc dolarů, dnes o stovky tisíc i o miliony. Piráty jsou většinou mladí Somálci z chudých oblastí, z nichž mnozí mají zkušenosti z obchodních lodí. Obyvatelé regionu Puntland na severovýchodě Somálska, odkud většina novodobých pirátů pochází, o nich říkají, že vedou opulentní život. Sumy, které získají na výkupném, z nich dělají obrovské boháče v zemi, kde téměř polovina obyvatelstva závisí na potravinové pomoci. Zdroj: ČTK, CNN a BBC |