"Žádné jednoduché vysvětlení, proč lidé méně bourají a umírají, neexistuje. Je to důsledek mnoha věcí. Určitě s tím souvisí, že jsme u silnic víc vidět," řekl šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas.
"Mohla se do toho promítnout i vyšší cena benzinu. Část lidí kvůli tomu omezila ježdění autem." Policisté loni uspořádali dvacet celorepublikových kontrol a chtějí v nich pokračovat i letos.
Odborníci míní, že za poklesem počtu nehod i mrtvých je i něco dalšího. Mezi lidmi se podle nich začalo o situaci na českých silnicích víc mluvit a řidiči si tak viditelněji uvědomují své chyby.
"Souvisí s tím i to, jak se o dopadech dopravních nehod a policejních kontrolách mluví víc v médiích. Lidé taková témata vnímají velmi citlivě," míní ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík.
NEHODY NA SILNICÍCH |
Rok 2004 |
počet nehod: 191 813 |
mrtví: 1 134 |
těžce zranění: 4 918 |
Rok 2003 |
počet nehod: 195 851 |
mrtví: 1 319 |
těžce zranění: 5 253 |
Pozn.: jde o neoficiální informace policie |
"Podobná situace panovala na začátku devadesátých let v Maďarsku, kde také umíralo na silnicích mnoho lidí. O problému se začalo víc mluvit a během čtyř let se podařilo počet mrtvých při nehodách snížit o polovinu," dodal.
Celospolečenský problém
"Z dramatické situace na silnicích se stal konečně celospolečenský problém. Lidé o ní mluví a to je dobře," souhlasí ministr dopravy Milan Šimonovský. Jenže zvýšená represe a varovné kampaně nejsou všechno.
Další experti poukazují i na to, že na situaci má vliv i stáří aut, která v Česku jezdí, a stav zdejších silnic.
"Situace s auty se postupně mění s tím, jak si lidé kupují novější typy vozů. Ty mají pochopitelně víc ochranných prvků než třeba staré škodovky," řekl Kamil Pavlíček, který vyučuje dopravní bezpečnost na policejní akademii. "Se silnicemi je to bohužel horší. Jejich obnova jde velmi pomalu," dodal.