"Já bych ty peníze spíše věnovala na něco jiného," řekla šéfka klubu KSČM v krajském zastupitelstvu Jiřina Fialová. Kdyby o nákupu rozhodovali zastupitelé, hlasování komunistů by podle ní nebylo jednotné. "V současné době, kdy opravdu hledáme každou korunu, je těžké posuzovat, zda to jsou dobře vynaložené finance," dodala.
kraj koupil vzácnost z 15. stoletíZa knižní miniaturu zaplatí střední Čechy 17,5 milionu |
Podle ODS je pořízení miniatury mrháním prostředky, kterých je v současnosti kvůli dopadům hospodářské krize nedostatek. "Na školství, opravy silnic i sociální věci chybí spousta peněz, ale to je ČSSD v kraji evidentně jedno," podotkl předseda středočeské ODS Petr Bendl.
Koupi kritizuje i místopředsedkyně klubu ODS Dagmar Nohýnková. "Hejtman si ukojil svoje ego. Je-li význam díla tak velký, měl ho koupit stát. Vzhledem k výši investice je to nezodpovědné plýtvání krajskými prostředky."
David Rath oponuje, že podobná vzácná díla se musejí kupovat, když jsou na trhu, a ne když na ně zrovna jsou peníze.
Za co Rath utratil miliony |
"I když musíme šetřit, tak v rozpočtu kraje je tato částka relativně málo významná," poznamenal Rath. Pokud by kraj miniaturu nekoupil, skončila by podle hejtmana v nějaké soukromé sbírce a pro Česko by byla nenávratně ztracena.
Ředitel Středočeské galerie Jan Třeštík, který iluminaci dražil, zdůraznil, že takové dílo bude jen získávat na hodnotě.
Rath připustil, že výsledná částka je vyšší, než na jakou byl středočeský tým před aukcí připraven jít, ale neuvedl o kolik. Kraj malbu koupil za 615 450 liber (zhruba 17 450 000 korun). Podle něj se ale šance získat tak vynikající dílo objeví "jednou za 100, 200 let nebo nikdy".
Rath škrtal o dno krajské pokladny"Plácačku" na dražbě v Londýne zvedal šéf galerie Třeštík |
Podle hejtmanství by se miniatura měla stát jedním z nejvýznamnějších exponátů vznikající Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře. Český kunsthistorik Jiří Fajt to ale zpochybnil. Poukázal na to, že jde o velmi citlivou malbu na pergamenu, kterou nelze z konzervátorských důvodů dlouhodobě exponovat na přirozeném či umělém světle.
"Samozřejmě předpokládáme, že až budeme mít v ruce komplexní rozbory kunsthistoriků a znalců, tak uvidíme, jaké jsou možnosti," reagoval Třeštík. Dílo by podle něj mohlo být uloženo v depozitáři a vystavováno jen po určitou dobu. "Je běžně zvykem v jiných světových institucích, že se tyto věci v podstatě nikdy dlouhodobě nevystavují, že se vystavují jen kopie," podotkl ředitel.