Nejčastější krizové situace předvedl na svém stroji před kamerami iDNES.cz instruktor bezpečné jízdy Josef Šiler, přezdívaný Sršeň, kterého diváci znají zejména z pořadu Autosalon na televizi Prima.
I on souhlasí s tím, že by řadě českých motorkářů prospělo, kdyby se více soustředili na svou bezpečnost.
To ostatně dokládají i velmi tragické statistiky. Za posledních 24 let totiž na našich silnicích zemřelo už 2 310 motorkářů a dalších 15 856 bylo zraněno těžce a 52 708 lehce.
„Hlavní příčina velké části nehod a problémů, ke kterým se motorkáři na silnicích připletou, se ukrývá v hlavě motorkáře. Když je zvýšený provoz, tak se musím uklidnit a na všechno si trpělivě počkat. Jasně, že se chci projet na motorce, ale když chci jezdit v provozu, tak tomu musím přizpůsobit svoje chování,“ říká Šiler.
1 Zkontrolujte si tlak i dezén pneumatik
Své šance na bezpečný příjezd zpět domů mohou podle něj motorkáři zvýšit už v garáži. A první místo, na které by se měli zaměřit, jsou pneumatiky, obzvláště ta přední, a kontrolovat jejich stav před každou jízdou. Narozdíl od aut se totiž jejich opotřebení nedá posoudit jen podle mizejícího vzorku. „Ten tam je jen pro odvod vody, kvůli ničemu jinému,“ vysvětluje Šiler.
Motocyklová pneumatika má být rovnoměrná. „Začíná ubývat z boku a ve chvíli, kdy ztratí svůj obvodový profil a bude do tvaru písmene A, se brutálně zhorší jízdní vlastnosti motorky. Řidič musí tlačit do řídítek a ty se budou zavírat při pomalém zatočení,“ dodává Šiler.
Neméně důležitý je tlak v pneumatikách. Každý výrobce přitom k jednotlivým modelům doporučuje jiné hodnoty - ty jsou zpravidla uvedeny na nálepce, kterou je možné najít na rámu stroje. I tlak v pneumatikách by měl jezdec kontrolovat před každou jízdou. „Snad nic neovlivňuje jízdní vlastnosti motorky tolik, jako podhuštěné a sjeté pneumatiky,“ říká Šiler.