Pětina českých mostů je ve špatném stavu, některé už po pár letech

  17:05aktualizováno  17:05
Ve špatném nebo velmi špatném stavu je více než pětina českých mostů. Jen na dálnicích a silnicích I. třídy je ve špatném až havarijním stavu pět set mostů, na silnicích II. a III. třídy je jich ke třem tisícům. Vyplývá to ze statistiky Ředitelství silnic a dálnic. S problémy se potýkají i nedávno postavené mosty.

Trosky zříceného mostu v italském Janově (14. srpna 2018) | foto: Reuters

Za nejproblematičtější považují odborníci mosty, které byly postaveny od 50. do 70. let minulého století – tedy v témže období jako dálniční most, který se v úterý zřítil v italském Janově.

Přestože se u nových mostů obecně počítá se stoletou životností, jsou tyto mosty už po půl století často za hranicí životnosti. „Řada mostů ze 60. a 70. let už byla nahrazena mosty novými,“ říká Václav Hvízdal, ředitel společnosti Pontex, která stav mostních konstrukcí monitoruje.

Sto let jen na papíře

Důvodů je hned několik. Patří k nim tehdy moderní, ale ne úplně vyzkoušená technologie předpjatého betonu. Tou byl postaven nejen most Morandi, ale například i Nuselský či Barrandovský most v Praze.

„Bylo to velmi moderní, ale spoustu věcí tenkrát stavitelé nevěděli,“ říká soudní znalec v oboru statiky Milan Vašek. Na problémy s technologií v té době narazili i čeští stavitelé mostů. „Problémy měl například i Zvíkovský most, který přišel o předpětí, a řešilo se, jak ho do konstrukce vrátit,“ dodává Vašek. Když se k tomu přidá nekvalitní materiál a nízká kvalita provedení, dlouhý život měl před sebou od počátku jen málokterý z nich.

Fotogalerie

Ale i u daleko mladších mostů odborníci pochybují, že vydrží sto let. Kvůli zcela zanedbané údržbě mostů především mezi 70. a 90. lety u řady z nich z malých závad vznikly problémy, jejichž odstranění bude stát miliardy. „Životnost mostu je sice plánována na sto let, ale toho se žádný most nemůže dožít bez údržby a pravidelných oprav,“ říká soudní znalkyně Miloslava Pošvářová.

Každý z typů mostů, po kterých v Česku chodíme a jezdíme, má kritická místa. Včetně nejčastěji stavěných mostů železobetonových. Jejich největším nepřítelem je voda, především v koktejlu s posypovou solí. Když zmrzne, narušuje beton, způsobuje korozi, která oslabuje kovovou konstrukci.

Žádný most není před kolapsem

U konstrukcí z předpjatého betonu, které se v Česku už půl století staví nejvíce, je ochrana před vodou obzvláště důležitá. Most drží ve vzduchu nosná lana, která jsou protažena „trubkami“ v betonových polotovarech. 

„Lana musíte zainjektovat cementovou maltou, pak už se k nim nedostanete, nedají se zkontrolovat. Když se to udělá špatně nebo když do nich začne zatékat nějakou trhlinou, lano se v tom místě oslabí,“ vysvětluje Pošvářová. Právě proto loni spadla trojská lávka v Praze. „Izolace na mostě by se proto měla každých dvacet let zcela vyměnit,“ dodává Pošvářová. Právě to ale správci mostů v Česku celá desetiletí zanedbávali.

Štěstím v neštěstí, jakým je aktuální stav českých mostů, je podle Hvízdala to, že máme jejich problémy na rozdíl od jiných zemí alespoň dobře zmapovány. „Systém pro hospodaření s mosty jich eviduje asi 95 procent, jde o mosty ve správě státu a krajů. Každý půlrok v něm informace aktualizujeme, jsou tam popsány problémové mosty, ale žádný most, který by byl těsně před kolapsem,“ říká Hvízdal.

Peněz investovaných do údržby mostů podle něj v posledních letech přibylo, i když jich stále není dost. „Německo a další vyspělé evropské státy dávají do údržby více prostředků, je to ale dáno i tím, že mají dokončenou dálniční síť, s jejíž stavbou pořád zápasíme,“ dodává Hvízdal.

Mosty v kritickém stavu

„Nikdo je nereklamuje“

Že už se ale investice do mostů, které už nějakou dobu stojí, nedají odkládat, ukazuje hned několik příběhů z poslední doby.

Zdaleka přitom nejde jen o kupící se problémy s mosty, které slouží již okolo stovky let. Spory o to, zda investovat do rekonstrukce Libeňského mostu, nebo ho zbourat a postavit nový, zaměstnávají pražský magistrát. Už léta tu vědí, že je ve špatném technickém stavu. Kvůli zanedbané údržbě se v Praze uvažuje i o zbourání železničního mostu na Výtoni.

Jenže problémy mají i mnohem mladší mosty. Patří k nim i teprve dvacetiletý, pro svou architektonickou podobu oceňovaný Mariánský most v Ústí nad Labem.

Most v Janově mohl spadnout kvůli sesuvu půdy, míní odborníci. A co Česko?

„Do tohoto mostu zatéká, pylon koroduje a most je v havarijním stavu. Podle mého názoru mělo město most reklamovat, záruka byla deset let. Nic se ale nereklamovalo,“ popisuje stav mostu Pošvářová s tím, že je tato mladá a pro svou architekturu oceňovaná stavba už dlouho zralá na rekonstrukci.

Řadu poškození, které ohrožují životnost mostů, přitom zaznamená i pouhý laik. „Zejména předpjaté betonové mosty jsou na poškození korozí velmi citlivé, a my často vidíme, že do nich zatéká už po pěti nebo deseti letech, kdy jsou ještě v záruce. Nikdo je nereklamuje, nikdo na most nesáhne a pak ho za třicet let zbouráme, protože nemáme techniku, kterou bychom mohli zjistit, v jakém jsou stavu, a nikdo nechce riskovat,“ dodává Pošvářová. 

Náklady na údržbu mostu jdou do milionů i u jednoduchých konstrukcí a investor by s nimi měl počítat ještě dřív, než se most začne stavět. I s tím, že náklady na bezpečný provoz komplikovaných staveb jako janovský most spolknou více.




Hlavní zprávy

Nejčtenější

Zemřela chovatelka uštknutá mambou, podle lékařů ale z jiné příčiny

Praha, 05.10.18 Mamba zelená, odchyt, Hlubočepy,

Žena, kterou v minulém týdnu uštkla mamba zelená, zemřela. Podle lékařů ale nebyl příčinou útok smrtelně jedovatého...

ODS, lidovci, ČSSD a Piráti v Brně vyšachovali ANO. Megapodraz, říká Babiš

Novou koalici v Brně budou tvořit čtyři strany, které vyšachovaly vítězné hnutí...

Povolební vyjednávání v Brně přineslo nečekaný zvrat. Zástupci ODS, lidovců, ČSSD a Pirátů společně oznámili, že...



Soud zprostil viny policistu, který zatarasil cestu ujíždějícímu motorkáři

Policisté podpořili kolegu Šimona Vaice /na snímku/, kterému hrozí trest za...

Obvodní soud pro Prahu 8 zprostil viny policistu Šimona Vaice, obviněného z těžkého zranění ujíždějícího motorkáře tím,...

Tenhle objev se vymyká všemu, říká o úspěchu českých egyptologů jejich šéf

Ředitel Českého egyptologického ústavu Miroslav Bárta.

Čeští egyptologové opět potvrdili, jak jsou mimořádně úspěšní na své koncesi v Abúsíru nedaleko Káhiry. Oznámili další...

Zeman opět v živém vysílání mluvil vulgárně. O ekonomických „zm*dech“

Prezident Miloš Zeman vystoupil 5. října 2018 v Jízdárně Pražského hradu na...

Prezident Miloš Zeman v živém vysílání veřejnoprávního Českého rozhlasu opět mluvil vulgárně. Nejprve se ujistil, že...



Další z rubriky

Česko stále trápí sucho, v říjnu zatím pršelo pětkrát méně, než je obvyklé

Ilustrační snímek

Kvůli ojedinělým srážkám se sucho z léta přeneslo i na začátek podzimu. A ani říjen zatím nepřinesl větší množství...

Čeští výsadkáři v Afghánistánu pomstili kolegy, zabili spolupachatele útoku

Tři čeští vojáci, kteří 5. srpna 2018 zahynuli v Afghánistánu. Zleva: rotný...

Prostějovští výsadkáři zabili v Afghánistánu jednoho ze spolupachatelů srpnového útoku, při němž zemřeli tři čeští...

Senátor Valenta napsal Zemanovi, aby Česko žádalo od Rakouska zpět klenoty

Pozlacené stříbrné žezlo a jablko Království českého v Hofburgu (říjen 2007)

Česká republika má podle senátora Iva Valenty usilovat o vrácení části českých korunovačních klenotů z Rakouska....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz